Lastig bok probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Lastig bok probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:45

Mijn merrie heeft drie maanden stil gestaan vanwege een lichte spierbevangenheid en we zijn nu sinds 1,5 maand aan het opbouwen en dit gaat lichamelijk bij haar allemaal goed. De bloedwaarden blijven nu goed en ze voelt mooi zacht aan. Echter met het rijden steekt een oud gehoorzaamheidsprobleem weer de kop op: bokken, en dan van die bolle rug bokken met vier voetjes van de grond. Of eerst plotseling draaien en dan zo bokken. Lang voor ze bevangen werd had ze hier ook wel een handje van, maar op een gegeven moment kon ik ze uitzitten en stopte dit probleem. Helaas zijn we weer terug bij af en kan ik het absoluut niet meer uitzitten en lig er dus ook steeds naast. Ik ben nu in twee weken tijd alweer drie keer gevallen en ik heb er genoeg van. Ze mag van de DA nu weer iets intensiever gereden worden. Dit doet haar geestelijk goed omdat ik haar nu veel beter bij de les kan houden, maar toch.... Als ik één fractie van een seconde niet alert bent, ben ik de pineut. Ze bokt bv als ik aangalopeer en ik been geef zodat ze mooi naar voren gaat of ze draait plotseling om en bokt als ze een shovel ziet langskomen, ze draait plotseling om als er een tegenligger aankomt, ze bokt als ze in de verte een paard ziet rennen. Als ik er af lig en ik haar niet heb kunnen vasthouden, wandelt ze op haar dooie gemakje de bak uit. Totaal niet onder de indruk. Kortom, werkonttrekking in mijn ogen, overigens stap ik altijd meteen weer op en zet haar een tandje harder aan het werk en dan gaat het weer een tijdje goed. Ze loopt verder heel erg fijn en lekker ontspannen door haar lijf, dus van pijn is geen sprake. Dit is ook door de DA bevestigd, want ze zit erg goed in haar lijf volgens hem. Mijn instructrice zegt ook dat het ondeugendheid is... Maar ja, wat doe je er aan, als je niet blijft zitten? Aan de longe met dubbele lijn doet ze het ook, maar veel minder omdat ik dan veel sneller kan reageren... Maar het moet ophouden, tot nu toe heb ik steeds mazzel dat ik niet hard ben gevallen, maar begint wel een risico te worden zo... Iemand een idee?

Emaartje

Re: Lastig bok probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:17

ik heb dit alleen als ik op buitenrit ga met aangaloperen en bokken,omdat ik ook een tijdje niks meer heb gedaan,ik zet hem onmiddelijk stil als hij dat doen en ga dan weer stappen,want ben daar niet mee eens,laat ik het toe lig ik er ook af

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:37

Als mijn paarden bokken, wat ze niet vaak doen, straf ik dit. Een vrolijkheidsbokje is tot daaraan toe maar het moet niet gemeen worden. Als je een zweepje hebt moet je net zo lang een tik geven todat ze niet meer bokt, ook je stem verheffen.
Mocht je geen zweepje hebben dan heb je nog je stem en je benen.
Maarja, het blijven zitten is dan een grote uitdaging... Als ze het aan de dubbele lijnen ook doet moet je haar sowieso 'hard' aanpakken. Ze moeten weten dat ze dat soort trucjes niet kan maken. Dus roep een keer heel hard; HEEEEE!!! en als je de zweep bij je hebt, laat haar maar lopen. Als zij wil klooien nou dan mag ze gaan lopen. Ga net zo lang door tot ze de strijd opgeeft.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:31

Een tik geven op de juiste moment zal waarschijnlijk wel efficiënt zijn bij bokken met de bedoeling om de ruiter eraf te krijgen. Maar aangezien je daar niet veel tijd voor hebt, en moet kunnen blijven zitten, is dat een kleine kans dat het iedereen lukt.

Zo te horen, neem je les, kan je instructrice eens niet overnemen?

Desnoods kan je er een "namaakruiter" opzetten, die ze er niet afkrijgt.

Als ze teveel energie heeft, krachtvoer stoppen en hooi en gras en liksteen geven.

Als ze angstig is, stresstraining geven.

Veel succes, en niet vergeten, de volhouder wint altijd! Maar wel voorzichtig zijn hè.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:30

@missgalop: Ik denk ook dat een tik op het juiste moment goed zal werken, echter dan lig ik er al van af of ben alle zeilen aan het bijzetten te blijven zitten..... mijn instructrice kan het waarschijnlijk wel uitzitten, maar ik denk dat mijn lieve paardje daarna vrolijk weer bij mij doet. Ze krijgt al erg weinig voer en dan nog suikervrij en komt veel buiten en heeft dus de kans haar energie kwijt te raken. Het is geen angst, want ze wandelt daarna op haar dooie gemak de bak uit, rustig om haar heen kijkend, tomtiedom.... en ik kan haar aan de andere kant van de stal (niet eens bij haar eigen stal) weer opvissen.... Het gaat nu alweer een tijdje goed, kan haar gelukkig weer wat meer aan het werk zetten waardoor ze minder de neiging heeft om dit soort fratsen uit te halen...

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:04

Pollux schreef:
@missgalop: Ik denk ook dat een tik op het juiste moment goed zal werken, echter dan lig ik er al van af of ben alle zeilen aan het bijzetten te blijven zitten..... mijn instructrice kan het waarschijnlijk wel uitzitten, maar ik denk dat mijn lieve paardje daarna vrolijk weer bij mij doet. Ze krijgt al erg weinig voer en dan nog suikervrij en komt veel buiten en heeft dus de kans haar energie kwijt te raken. Het is geen angst, want ze wandelt daarna op haar dooie gemak de bak uit, rustig om haar heen kijkend, tomtiedom.... en ik kan haar aan de andere kant van de stal (niet eens bij haar eigen stal) weer opvissen.... Het gaat nu alweer een tijdje goed, kan haar gelukkig weer wat meer aan het werk zetten waardoor ze minder de neiging heeft om dit soort fratsen uit te halen...

Wat soms ook helpt is ze ofwel voor het rijden serieus laten galopperen aan de longe. Of na zo'n gedrag aan de longe laten galopperen tot ze moe is en dan aan de longe er terug op en terug galopperen. Je zal de "cirkel" moeten doorbreken. Een moe paard heeft minder zin in "fratsen".

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 22:45

Ik heb haar al een paar keren flink laten lopen voor het rijden... dit maakt helaas niet veel uit. Ook dan kan ze ineens zo'n bok geven. Ik mag gelukkig wel al iets meer van haar vragen, dus iets afwisselender werk waardoor ze flink bij de les moet blijven en dat helpt al. Maar ook dan komt af en toe die bok te voorschijn... Ik weet ook dat het bokken weggaat als ze weer vol in training staat, maar aangezien ik dat nog niet mag doen, is het nog even behelpen. Het is een lastig probleem en ik zou niet weten wat ik zou kunnen doen om het bokken tot een minimum te beperken om deze opbouwfase door te komen. Ik heb haar ook een paar keer gereden op een streepje of half streepje tranquigel, maar dat is geen doen. Ze is dan wel braaf, maar kan ik haar niet lekker door haar lijf krijgen omdat ze dan zo traag en hangerig is en daar wordt mijn paardje weer niet beter van.

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:10

Mijn 5 jarige paard is in het begin ook heel jolig, dan denk je vaak dat het kwaad bedoelt is, maar vaak zijn de dan super fris ;) Die laat ik ook altijd eerst een paar rondjes aan de longe bokken. Soms als ik erop zit doet ie het dan ook nog, maar idd gewoon aan het werk zetten helpt meestal het meest ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:24

misschien maak je teveel druk met je been,dat dat iets is wat je paard opfokt met aangaloperen.
Probeer het eens op stem en zeer lichte beenhulp.probeer het paard op een kleine volte te krijgen zodra ie weer erop los wil bokken,desnoods om zn eigen as dan kan ie niet bokken of steigeren.
ik denk dat ie gewoon super gevoelig is op beenhulp en daar mega jolig van word.(wat voor jou niet leuk is natuurlijk)

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:14

hallo
men vraag was idd ook hoeveel been geef je om hem in draf of galop te krijgen en gebruik je sporen?
zo jah probeer eerst eens zonder.
en ik denk dat veel voltes n veel figuren rijden om haar constant de aandacht bij jou te houden best kan helpen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:50

Nee, ze bokt eigenlijk nooit op mijn been. Ze is niet extreem gevoelig op mijn been, na drie maanden stilstaan is ze nu juist helemaal niet scherp aan het been. Dit ben ik weer aan het opbouwen. Ze bokt over het algemeen op invloeden van buitenaf: een shovel die voorbij komt, een paard wat haar tegemoet komt, een paard in de paddock of wei. Ze heeft één keer gebokt op mijn been toen ze niet reageerde op mijn been bij aanspringen in galop en ik sterker inkwam met mijn been, maar dit was uitzonderlijk.

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:20

en als je alleen met haar gaat lopen aan de hand dan bokt ze dan ook als ze de shovel enz tegenkomt?

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:56

het paard die ik leas kan ook erg bokken, vorige week vrijdag nog 3x 4 benen in de lucht. heb hem meteen gestraft met een paar tikken met m'n zweep, daarna heeft hij het niet meer gedaan. Je stem verheffen kan misschien ok ? ik zou het voor de rest niet weten, zoals je zegt help longeren bijv. voordat je gaat rijden ook niet... erg vervelend dit !

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:29

je kan niet paard overal voor staffen gelijk misschien heb hij ooit wel eens wat meegemaakt ofzo vandaar dat hij dat doet zoiets kun je er niet gelijk met zweep uitslaan.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:11

Aan de hand bokt ze niet als ze een shovel tegenkomt, of een paard tegemoet ziet komen. Het is in mijn ogen echt misbruik maken van de situatie als ik een fractie van een seconde niet oplet. Op het moment heeft ze het al weer een paar ritten niet gedaan... Een ander paard wat even onder het werk uit probeert te komen, gaat misschien rennen of schrikken, maar zij bokt één of twee keer grondig en meestal is dat voldoende om een paar minuutjes haar eigen ding te doen omdat ik op de grond lig....

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:57

ok dan zal het idd ondeugd zijn en jah meestal op het moment dat ze het gaat doen gelijk de aandacht aflijden of idd straffen.
hoop dat het helpt .

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:39

mischien kan ze haar energie niet kwijt en moet ze vaker worden bereden je kan hem ook eens losgooien in de bak voor het rijden.
als hij bokt kan je het best omhoog trekken en je stem verheffen.
je kan voor de veiligheid een riempje aan je zadel laten zetten als hij bokt kan je je daar aan vast houden.