Boos in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veroniekje

Boos in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:01

Hallooo (A)

ik rijd een friese hengst van 6,
en ik ben op "ons gemak" aan het trainen,
draf en stap loopt hij goed en is der niks aan de hand,
maar zo gauw ik galop aan spring begint hij na 10 passen,
met gemene harde bokjes, het gaat al wel wat beter,
als ik de eerste keer aanspring zweeft hij ook heel erg,

Heeft er iemand tips?

Groetjes.

Ainsley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:39

Mijn pony doet precies hetzelfde, en bij mij helpt het heel goed om proberen "niks" te doen.
Dus zo stil mogelijk zitten, je benen en handen stil houden en niet proberen hem rond te rijden.. als het dan bijv. een half rondje goed gaat, kan je proberen op de volte een beetje stelling te vragen. En dan langzaam beginnen met rond rijden. Ook kan je proberen om voor je aanspringt te zorgen dat hij goed op je binnenbeen reageerd en mooi nageeflijk is en niet door je buitenteugel valt.. dat helpt bij mij in ieder geval goed! ;) Heel veel succes!

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:42

Ainsley schreef:
Mijn pony doet precies hetzelfde, en bij mij helpt het heel goed om proberen "niks" te doen.
Dus zo stil mogelijk zitten, je benen en handen stil houden en niet proberen hem rond te rijden.. als het dan bijv. een half rondje goed gaat, kan je proberen op de volte een beetje stelling te vragen. En dan langzaam beginnen met rond rijden. Ook kan je proberen om voor je aanspringt te zorgen dat hij goed op je binnenbeen reageerd en mooi nageeflijk is en niet door je buitenteugel valt.. dat helpt bij mij in ieder geval goed! ;) Heel veel succes!

Dankje voor je tip

ja ik probeer zoizo al zo stilmogelijk te zitten maar ik berijd me elke galop wel voor op zijn bok want hij bokt echt heel gemeen.
als hij bokt straf ik hem daar wel op want dat is een fout dit gaat okal wel beter. en ik kan op het moment al wel bijna een rondje rond komen zonder een bok :p maar dan begint hij weer. als hij een goede dag heeft. kan ik op de volte :p

Ainsley

Re: Boos in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:44

weet je zeker dat het zadel goed past?
bij mijn pony was dat niet helemaal goed, en nu gaat het stukken beter..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:46

Probeer niet te zwaar te zitten in de galop, omdat je paard het een beetje moeilijk vind, kun je een beetje meezitten.
Let er ook op dat je paard verder goed in zijn lijf zit en het zadel goed past. Probeer te galopperen als iemand meekijkt die er verstnd van heeft. Succes!

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:49

ja het zadel ligt nog vrij goed binnen kort brengen we het weg om het natelaten kijken en op te vullen. ik heb op het moment les en nu gaat het wel beter. toen we hem kregen was hij vrij stijf omdatie lang stil gestaan had op stal. toen ben ik opbouwend gaan rijden en nu is hij lekker los. galoperen blijft hij lastig vinden kan het er ook mee temaken hebben dat hij heel elegant met zijn benen probeert te gooien?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:56

het klinkt alsof die het (zoals gezegt) moeilijk vind. (Bokken om er onder uit te komen, want het is zo lastig)
Je kunt misschien ook proberen, om korte stukjes galop door je training heen te gooien. Dus geen hele ronde. Maar een paar passen. En dat kun je dan uitbreiden.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:03

Het zou kunnen dat hij het galopperen onder de man nog heel moeilijk vindt. Bij Friezen is de galop soms sowieso lastig. Bij mijn Fries ben ik eerst begonnen met het oefenen op het aanspringen en dan dan 2-5 galopsprongen weer in draf. Zit inderdaad zo stil mogelijk. Als dit altijd en overal goed gaat kun je het verder uitbouwen. Ik zou dan vooral buiten lange rechte lijnen galopperen, zodat hij niet meteen weer de bocht om moet. Wordt hij ook lekker recht van.

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:42

Dorino schreef:
Het zou kunnen dat hij het galopperen onder de man nog heel moeilijk vindt. Bij Friezen is de galop soms sowieso lastig. Bij mijn Fries ben ik eerst begonnen met het oefenen op het aanspringen en dan dan 2-5 galopsprongen weer in draf. Zit inderdaad zo stil mogelijk. Als dit altijd en overal goed gaat kun je het verder uitbouwen. Ik zou dan vooral buiten lange rechte lijnen galopperen, zodat hij niet meteen weer de bocht om moet. Wordt hij ook lekker recht van.

ja ik doe nu ook steeds korte stukjes, buiten rijden gaat niet zo geweldig omdat hij een hengst is en omdat hij niet te vertrouwen is als er merrie in de buurt is. maar wij hebben een grote wei dus daar kan ik ook flinke stukken recht door galoperen :p.