Ik kan gewoon niet goed doorzitten ....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Ik kan gewoon niet goed doorzitten ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:02

Tja de titel zegt het al, ik kan gewoon op dit paard niet lekker doorzitten.
3 jaar geleden heb ik dit dier gekocht, net zadelmak en ik kreeg als advies om een wintec dressuur zadel te kopen.
Op mijn vorige pony kon ik altijd prima en heerlijk doorzitten.
Doordat dit paard niet zo lekker doorzit, ben ik dit een beetje gaan ontwijken :o

Sinds we wedstrijden rijden zit je een beetje door, puur omdat het moest en daarna was ik direct kapot.
Nu mag juffie samen met haar paard L2 starten :o en je raad het al heel de proef doorzitten.
Daarom heb ik nu een Kentaur penelopa aangeschaft deze heeft een diepere zit en goede kniewrongen.
Ik hoop dat ik hier door beter kan gaan doorzitten. ( heb hier nu 2 x mee gereden)
Al 3 maanden ben ik flink aan het oefenen door veel door te zitten tijdens het trainen.
Maar het lukt gewoon niet lekker, ik merk dat ik met mijn onderbenen ga verstijfen en een beetje begin te staan in de beugels.
Hierdoor klapper en bonjk ik veel ( voor het zicht) en wordt mijn paard ook wat gespannen.

Vandaag het aangedurft om mijn beugels uit te doen ( voor het eerst in deze 3 jaar) Gezien meneer en gevoelig paardje is absoluut niet bang is voor de buiten wereld maar bijv wel erg van je kan schrikken als je uit balans kort schiet. ( ik ben normaal met lichtrijden vrij stil). Uiteraard gaf dit geen goed resultaat, mijn beugel kwam een paar keer tegen mijn laars aan en maakte een klapperend geluid.
Hij ging niet aan de haal maar wilde dit wel.
Ik weet dat ik een goede onafhankelijke zit kan verkrijgen door zonder beugels te rijden.
Maar eerst moet ik voor mij zelf alles even op een rijtje zetten.
Wat is de theorie? wel gedeelte van je lijf span je in en wat ontspan je wel?
Ook e.v.t tips zijn welkom...

En vragen? stel ze gerust... ;)

vibabu

Re: Ik kan gewoon niet goed doorzitten ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:13

Kan je je beugels niet kruislings voor je zadel doen? dan heb je iig niet het probleem dat ze tegen je benen aan komen.

Ik kon eerst ook niet doorzitten op m'n paard en heb het nu alleen nog in de middendraf als hij niet lekker vertrekt. Ik heb elke keer een pasje langer doorgezeten en kan nu gewoon doorzitten :) Het vervelende is idd wel dat hij in "paniek" raakt als jij je balans kwijtraakt...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:16

Het ene paard zit makkelijker dat het andere
Maar mijn ervaring is dat een paard waar je niet op door kan zitten 9 van de 10 keer rugproblemen (wervels en/of spieren problemen) heeft

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:16

vibabu schreef:
Kan je je beugels niet kruislings voor je zadel doen? dan heb je iig niet het probleem dat ze tegen je benen aan komen.

Ik kon eerst ook niet doorzitten op m'n paard en heb het nu alleen nog in de middendraf als hij niet lekker vertrekt. Ik heb elke keer een pasje langer doorgezeten en kan nu gewoon doorzitten :) Het vervelende is idd wel dat hij in "paniek" raakt als jij je balans kwijtraakt...

Mijn beugels zitten onder mijn zadelflap, vind het zonde als dit nu gaat beschadigen ben er blij met dit zadel ;)
Dat pasje langer doorzitten kan ik wel, ik kan ook wel gewoon doorzitten een lange tijd ( zonder helemaal kapot te zijn) alleen ik kom gewoon nog veelste veel bij iedere pas uit het zadel, als er geld onder mijn kont zat was ik nu bankroet.
Ik moet daarom even weten wat ik moet ontspannen en moet aanspannen.
Ik moet echt voor mijzelf in stappen denken hoe ik het moet doen, gezien ik door de spanning onbewust zelf 1 bonk spanning wordt :o :D

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:18

unamie schreef:
Het ene paard zit makkelijker dat het andere
Maar mijn ervaring is dat een paard waar je niet op door kan zitten 9 van de 10 keer rugproblemen (wervels en/of spieren problemen) heeft

Deze wordt vaak genoeg na gekeken zodat ik nu wel met 100 % kan zeggen dat het dier geen klachten heeft ;)
Toch bedankt evengoed, je bedoeld het goed! :j

Het probleemt ligt ook echt bij mij, ik kan op het moment bij weinig paarden nog lekker doorzitten...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:20

doom schreef:
vibabu schreef:

Mijn beugels zitten onder mijn zadelflap, vind het zonde als dit nu gaat beschadigen ben er blij met dit zadel ;)
Dat pasje langer doorzitten kan ik wel, ik kan ook wel gewoon doorzitten een lange tijd ( zonder helemaal kapot te zijn) alleen ik kom gewoon nog veelste veel bij iedere pas uit het zadel, als er geld onder mijn kont zat was ik nu bankroet.
Ik moet daarom even weten wat ik moet ontspannen en moet aanspannen.
Ik moet echt voor mijzelf in stappen denken hoe ik het moet doen, gezien ik door de spanning onbewust zelf 1 bonk spanning wordt :o :D

Beugels er af! ;) zou ik ook niet doen :P... Het is iig wel een lastig probleem ;) Ik denk toch proberen om kritisch te voelen of je je gaat aanspannen... en dan weer even gaat lichtrijden. Misschien dat iemand in het midden kan gaan staan zodat wanneer die het zie je even waarschuwt?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:21

wat ook een goede oefening is. maar dan moet je je paard wel kunnen vertrouwen. doe eens je ogen dicht. eerst in stap en ga een voelen hoe de bewegingen zijn. dan in draf met lichtrijden. en dan met doorzitten en voel de bewegingen van je paard. zo heb ik het ook al iets beter onder de knie gekregen. verder ontspannen zitten zorgen dat je paard goed zn rug gebruikt. succes ermee

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:24

Ik denk dat het vooral belangrijk is voor jou om is goed de beweging van je paard te voelen..
Probeer hierin soepel mee te gaan, vanuit je heup.
Je kan het ook een beetje oefenen op een zitbal, op mijn manage hebben we een wiebel kruk.. echt geniaal :P

Ik zou sowieso je beugels voor het zadel leggen oid, zo krijg jij ook blauwe voeten..!

Wat tips, denk je in wanneer je zou gaan staan en beweeg hierin je heup naar voren.
Of ga overduidelijk mee naar links, rechts, voor, achter.. En natuurlijk het veren in je enkels.. Vind ik ook heel moeilijk :Y) Zodra je je zit op orde hebt kan je hieraan gaan werken, denk dat dat makkelijker is!

Ik vind trouwens doorzitten op een 'plat' zadel veeel lekkerder dan het zadel van mijn verzorgpony, die is ook met hoge kniewrong en een diepe zit. Met dit zadel voelt het alsof hij heel hoog opgooit..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:24

ikke20 schreef:
wat ook een goede oefening is. maar dan moet je je paard wel kunnen vertrouwen. doe eens je ogen dicht. eerst in stap en ga een voelen hoe de bewegingen zijn. dan in draf met lichtrijden. en dan met doorzitten en voel de bewegingen van je paard. zo heb ik het ook al iets beter onder de knie gekregen. verder ontspannen zitten zorgen dat je paard goed zn rug gebruikt. succes ermee

Oke bedankt! Ik ga het proberen .. ( als er niemand in de bak is hihi)
Maar is er nou niemand die mij kan vertellen wat de "techniek" nou is om te doorzitten?
Hoe moet je been ligging zijn, wat moet je aanspannen en wat niet? moet je bijv wat meer achter over zitten en wat meer achter in het zadel?

Ik ben echt aan het pluizen wat er bij mij nou zo mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:25

Ik had hetzelfde probleem, heb 'zitlessen' genomen bij mijn instructrice. Aan de longeerlijn, beugels voor het zadel, en oefenen maar :D Kost veel moeite maar uiteindelijk lukt het je wel.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:26

lieniminnie schreef:
Ik vind trouwens doorzitten op een 'plat' zadel veeel lekkerder dan het zadel van mijn verzorgpony, die is ook met hoge kniewrong en een diepe zit. Met dit zadel voelt het alsof hij heel hoog opgooit..

Ik kan dus absoluut niet overweg met mijn wintec, die is gewoon veelste vlak.. vandaar nu een echte dressuur zadel :D

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:27

Grappig, ieder zn eigen ding en probleempjes :P

Misschien is een zitles toch een goed idee? Of je is verdiepen in centered riding.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:27

AmySP schreef:
Ik had hetzelfde probleem, heb 'zitlessen' genomen bij mijn instructrice. Aan de longeerlijn, beugels voor het zadel, en oefenen maar :D Kost veel moeite maar uiteindelijk lukt het je wel.

wij doen tijdens de trainen ook veel doorzitten, had ondanks dat ik het zwaar waardeloos vind ontzettend graag zonder beugels willen oefenen alleen dit is gewoon nu nog niet aan de orde gezien hij te paniekerig wordt als ik mijn balans verlies... ;(

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:29

Neem eens zitles bij iemand. Heeft mij ook veel geholpen. Ga straks als veulen eruit is weer keer zitles doen. Erg fijn om te merken dat je paard met de juiste houding en zit zo veel beter kan lopen. Maar kost je hoop kracht en training om dat zelf bij te houden...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:31

Dwyne schreef:
Neem eens zitles bij iemand. Heeft mij ook veel geholpen. Ga straks als veulen eruit is weer keer zitles doen. Erg fijn om te merken dat je paard met de juiste houding en zit zo veel beter kan lopen. Maar kost je hoop kracht en training om dat zelf bij te houden...

Ik ga idd maar eens google of er een clinic etc ergens in de buurt is, wil het ook gewoon graag verbeteren :j

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:33

Wij hebben toen iemand gehad die op de manier van Ulrike Thiel werkt. Is daar ook in de leer geweest enzo maar weet haar naam niet meer... Heb ook het boek van Ulrike gekocht Beter paardrijden kun je leren oid. Staan ook veel tips in voor beter zitten! :D

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:35

Waarom lukt het in de galop wel eigelijk? :o

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:36

lieniminnie schreef:
Waarom lukt het in de galop wel eigelijk? :o

Tja ... uhm.. tja... weet dat dus niet !!
Maar ik merk dat er ook niemand van jullie mij de theorie kunt vertellen van het doorzitten..
Wat doen we tijdens het doorziten?? :D

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:39

Ik zorg altijd eerst dat je in de stap goed zit voordat je gaat doorzitten. Je zitbeenknobbels goed voelen (beide dus!) en dan je bovenbenen ontspannen. Je mag absoluut niet gaan spannen. En dan in draf hetzelfde doen. Goed op je knobbels zitten desnoods door het kantelen van je bekken en benen los houden wel met druk op je beugels natuurlijk ;). Wat jij misschien doet is het aanspannen van je bilspieren, dan kan je niet blijven doorzitten. Probeer deze te gaan ontspannen al is het maar een paar passen. In het begin ga je dan wel wiebelen voor je gevoel maar dat komt vanzelf goed!

Edit: en natuurlijk meebewegen met je paard ;)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:41

Je moet gewoon proberen om met je onderrug en billen (zonder ze echt aan te spannen) de schokken op te vangen (als je zonder beugels rijdt) en met beugels heb je natuurlijk ook je enkels nog.
Goed proberen om je onderbenen niet vast te klemmen, want dan ga je stuiteren en bonken.

En inderdaad wat zitlesjes nemen of een paar keer zonder beugels aan de longe.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:42

Haha, ik kan je vertellen wat mijn instructrise voor tips geeft, maar het is natuurlijk beter als je deze zelf krijgt en dat deze instructeur jou ook kan zien en ziet wat er fout gaat.

Ik vind galop ook veel makkelijker! Maar waarschijnlijk zet jij je al schrap omdat je denkt van o god.. dit gaat niet lukken.. Dat voelt je paardje ook!

Zoals ik al zei, beweeg goed mee in de beweging, en probeer je in te denken wanneer je zou gaan staan. En hoe gaat terug nemen en sturen op de zit?
Ik denk dat Centered riding ook echt een goeie zou zijn!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:45

Doorzitten is ook niet mijn sterkste punt := .
Wat mij heel goed helpt, is met voltigeersingel rijden (= soort longeersingel maar dan met beugels bovenop waar je je aan vast kan houden) en me vervolgens door mijn vriendin aan de longe laten nemen :) .
Je kan je op die manier volledig op je zit concentreren en mocht je het gevoel hebben uit balance te raken, kan je je altijd nog aan de beugels vast houden :) .
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:46

Begin eerst naast je paard.
Buikspieren trainen is het sleutelwoord, echt. Die doen zoveel.
Eventueel met een expert aan de slag gaan, die je kan vertellen hoe je nu goed moet zitten en je eigen lichaam goed gebruikt.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:53

Probeer voordat je gaat doorzitten een paar keer diep uit te ademen. Ik hield altijd onbewust mijn adem in als ik ging doorzitten en daardoor spande ik mezelf op en werd ik alle kanten in gegooid. Nu heeft mijn lesgeefster gezegd dat ik mij meer moet concentreren op mijn ademhaling en het gaat al een stuk beter. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook het probleem is ;)
Probeer verder nog contact te houden met de mond van je paard en je benen niet op te trekken. Dit kan het ook al makkelijker maken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 10:19

Bedankt voor de tips, ga kijken wat ik er mee kan doen :D