Angst tijdens paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Angst tijdens paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:02

Ik had nooit gedacht dat ik hier een topic over zou openen.

7 weken geleden ben ik van een paard gevallen (dit paard rij ik voor iemand anders). Dat ik eraf viel was helemaal mijn eigen schuld. Toen ik het paard wilde vangen, draaide ze om en sloeg in mijn buik. Ik werd afgevoerd met de ambulance, maar na een paar dagen ziekenhuis en 6 weken rust mocht ik weer paardrijden. Ik had een gescheurde nier, bloeduitstorting op mijn nier en tussen m'n darmen. Ik moest 6 weken rustig aan doen omdat eventueel mijn milt nog kon scheuren.

Tijdens die 6 weken rust ben ik wel bij het betreffende paard in de stal geweest om haar te poetsen en op die manier wat vertrouwen terug te krijgen. Haar poetsen etc gaat wel goed, maar ik blijf wel verder uit de buurt van de achterkant.

1,5 geleden ging ik voor de eerste keer weer op het paard zitten. Ik was gespannen. In mijn lijf bouw ik spanning op. Daardoor raakt het paard gespannen. En daardoor raak ik nog meer gespannen... Direct een paar lessen achter elkaar gevolgd. Tijdens de les kon ik mezelf redelijk ontspannen. Vandaag heb ik zelf gereden. We beginnen goed, ik begin ontspannen, paard ook. Het paard is sowieso een nerveus dier, snel afgeleid en wil dan vluchten (steeds harder lopen). Op een gegeven moment als ze afgeleid raakt etc, krijg ik spanning, wat dus weer averechts werkt.

Toen ik klaar was met rijden liep ze enorm te snuiven, zo over de zeik was ze. Eigenlijk zonder aanleiding, behalve dat ik daardoor ook gespannen was. Meteen na het rijden heeft de eigenaar haar aan de longe gepakt. Ook daar was ze enorm gespannen.

Ik weet dat dit aan mij ligt. Voordat ik geslagen ben door haar, was ze ook zo, maar toen kon ik dat af laten vloeien.
Nu zit ik vast. Ik wil echt graag haar kunnen rijden met plezier en niet met angst.

Morgen ga ik voor het eerst weer op mijn eigen paard zitten. Ik kan me niet voorstellen dat ik bang ben voor mijn eigen paard. Maar ben wel heel benieuwd hoe dat gaat.

Heeft iemand hier ervaringen mee en eventueel tips?

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:07

Poeh helemaal niet of weinig, wil je alleen heel veel sterkte toewensen en een hart onder de riem steken.

Ik ben zelf na 16 jaar sinds een paar weekjes weer gaan rijden. Was acuut gestopt na 2 ongelukken met onbekende paarden. Spanning opbouwen, herken ik zeker, vooral omdat ik nu een paard rijd dat voor mij onbekend is en het rijden nog niet soepel verloopt. Langzaamaan begin ik het paardje steeds meer te kennen en word ik minder onzeker, wat de ontspannenheid van en tussen ons steeds meer ten goede komt.

Wat bij heeft geholpen is vaak poetsen (durfde pas bij de 3e les haar achterhoeven zelf uit te krabben) en van de week voor het eerst haar gemasseerd na het rijden. Ik weet niet of het paard mij meer vertrouwd (denk het wel), maar het helpt mij in ieder geval minder angstig te worden en ik merk dat ik beetje bij beetje minder onzeker word in mijn benadering naar haar toe en in het rijden.

Sterkte, ik hoop dat het rijden op je eigen paard je een boost in zelfvertrouwen gaat geven!

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:11

Ik heb zelf niet veel ervaring, maar ik wens je heel veel succes! Het gaat je vast en zeker lukken. Succes! :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:16

Ben je echt bang voor het rijden of voor iets anders? Want ok je bent gevallen maar ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon bang bent geworden door die nare trap. Voor het rijden is er geen reden er is immers niets gebeurd. Ik zou eens kijken hoe het gaat met je eigen paard. Wie weet ben je heerlijk ontspannen en ben je gewoon bang voor het paard dat je het ziekenhuis heeft ingetrapt. (wat was trouwens de sanctie die volgde of had niemand de kans te reageren?) Hopelijk gaat het met je eigen paard beter. Ik kan je verder geen tips geven omdat ik eigenlijk nooit bang ben, ook niet geweest, zelfs niet na mijn eigen nare ongeluk. (omgeklapt met pony op mij, ook goed voor ziekenhuis) Ik kan je alleen succes wensen en je eraan herinneren dat paarden geweldige dieren zijn.....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:18

De eigenares had jou beter eerst aan de longe kunnen nemen i.p.v na het rijden!
Ga even terug naar af voor jezelf,ga weer een paar keer aan de longe.
Het is even niet niks he, wat je is gebeurd, dus die angst is heel begrijpelijk en daar moet je weer even overheen worden geholpen.
Weet er alles van hoor!

Aulaantje_x

Re: Angst tijdens paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:23

Ik ben het met aerdenhout1 eens, dat van die longe is een goed idee. Misschien ook voor jezelf om weer wat vertrouwen te krijgen.
Veel plezier met je eigen paardje, hopelijk durf je daarna met iets meer vertrouwen op bijrijpaard!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:19

Doe het vooral rustig aan. Ben het eens met de eerder gegeven reacties.
Aan de longe, of iemand die het paard voor je vasthoudt en ernaast loopt kan misschien helpen?
Als je je nog niet helemaal zeker voelt met poetsen kun je ook proberen te werken aan je vertrouwen in het paardje 'op de grond', bijvoorbeeld door een stukje met haar te gaan wandelen.
Je hoeft je in ieder geval nergens voor te schamen, het is logisch dat je enorm geschrokken bent, dus even helemaal terug bij af beginnen is helemaal niet erg. Je moet je veilig kunnen voelen bij haar en zij bij jou, en dat komt niet door 'gewoon doorrijden alsof er niets gebeurd is'.
Begin gewoon rustig met een paar rondjes stappen en daarin zo veel mogelijk spanning te voorkomen. Als dat goedgaat, prima, dat is het dan voor die dag. Ben blij met wat er goedgaat, ookal is dat een paar rondjes stappen! De volgende keer blijf je misschien weer stappen, of wie weet voel je je veilig genoeg om een stukje te draven. Kijk waar je zelf aan toe bent en bouw het steeds een stukje uit.
Heel veel succes!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:22

Kijk even in het topic succesverhalen over angst overwinnen.
Daarin kun je zo'n beetje volgen wat ik heb gedaan. Ik heb goede begeleiding gezocht. 3 x in de week een training. Beginnen aan de longe. Nu ben ik zo ver dat ik vandaag voor het eerst gecontroleerd door het bos heb gegaloppeerd. Weliswaar kleine stukjes, maar voor mij was het een mijlpaal. En ik heb gemerkt wat velen zeggen: doen, doen, doen. En niet te ver nadenken.
Het is een godswonder dat het gelukt is, al ben ik er nog niet helemaal. Als je eens wist hoe bang ik was.....

Succes

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 15:11

Vandaag heb ik op mijn eigen paard gereden. Die is 2 maanden niet gereden en daar stapte ik zonder problemen op. En ik kon ontspannen rijden.

Op het andere paard ben ik begonnen met een elastiek. Normaal gesproken ben ik geen voorstander van elastiek. Vooral omdat ik die spanning krijg in mijn armen en mijn hand niet durf te ontspannen. Verder rij ik wel gewoon alles uit een B-proefje. Ook halsstrekken etc, waarbij ik haar wel goed los laat.

Afgelopen nacht echt slecht geslapen omdat het me zo dwars zit. Morgen ga ik weer op haar rijden.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:38

Volgens mij wil je wel heel graag. En wie wat wilt, lukt het (:
Veel succes, en het komt volgens mij wel goed!

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:48

Volgens mij komt dit wel goed hoor. Zelf ben ik ook een tijdje een soort van bang geweest bij het rijden, waar dit door kwam? ik weet het niet. Ik vond het ook erg moeilijk om haar los te laten van voren, want ze is erg pittig en ik denk dat ik bang was dat ze te snel zou gaan. Ik heb haar tijdens mijn lessen geleerd bij me te kunnen blijven lopen, dus als ik iets losliet, dat zij gewoon rustig onder me kon blijven lopen, in plaats van dat het allemaal gestres was, van beide kanten. En het heeft gewerkt. Het is belangrijk dat je zeker bent van jezelf. & goed nadenkt voor dat je wat doet. En vooral constant blijven rijden. Het zal vast goed komen, zeker met lessen. *D

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:09

Waarom heeft het paard denk je geslagen? Dat is wel iets wat belangrijk is om te weten i.v.m. de kans op herhaling. Je eigen gezondheid en veiligheid gaan voor. Jouw angst is waarschijnlijk gebaseerd op die kans op herhaling.
Die gespannenheid zal slijten als het langere tijd weer goed gaat en je vertrouwen gaat krijgen in het betreffende paard. Als je hem eerst moet longeren om hem relaxter te krijgen, dan moet je dan gewoon doen. Het is een lastig probleem dat tijd nodig heeft. Je kunt rationeel denken dat het 1000x goed is gegaan en maar 1x fout, dus dat de kans heel klein is dat het nog een keer gebeurt, maar als je gevoel wat anders zegt kun je dat toch niet wegstoppen. Het paard zal daar ook op blijven reageren.
Voorlopig inderdaad veel lessen, dan is er toch iemand bij die jou kan begeleiden. Fijn dat je bij je eigen paard de angst niet hebt. Dan ligt het dus aan de combinatie.

Je kunt er ook voor kiezen om het paard een tijdje niet zelf te rijden totdat de gebeurtenis een beetje gezakt is en je weer lekker aan de slag geweest bent met je eigen paard. Het is nogal wat, wat je achter de rug hebt!

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:28

zelf geen ervaring wel veel sucses!
en het heeft wel geduld nodig!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:43

Zou als ik jou was eerst gaan rijden op je eigen paard.
Net zolang totdat alles weer vertrouwd aanvoelt.
Veel succes!

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:24

Ik vind wel dat je moed toont om er toch wel meteen weer een band met het paard te gaan krijgen. Misschien had je toen je weer begon met rijden op dat paardje eerst aan de longe of rustig met stappen beginnen en dat er iamand bij loopt zodat jij rustig aan hem kan wennen en dat je gesteund wordt door iemand die dan tegen je praat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:04

Wat fijn te lezen dat je op je eigen paard wel fijn kan rijden. Hopelijk kan het elastiek een tijdelijke uitkomst bieden om je angst kwijt te raken. Zolang het niet ten koste gaat van het paard natuurlijk. Maar in ieder geval nog veel succes!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 11:59

Het paard had mij denk ik geschopt omdat ze erg geschrokken was. Het was wel gericht trappen.

Gister heb ik veel bereikt! We hadden namelijk een kringwedstrijd gepland gister, al voor dat het ongeluk gebeurd was. Dit was voor ons de het eerste buiten concour. Gelukkig is ze wel vaak op vreemd terrein geweest, want ze loopt in een tweespan SGW menwedstrijden.
Ze was heel braaf en ik was niet heel erg gespannen. De eerste proef hadden we 187 en de tweede proef 173-2, maar die was ook niet zo best gereden door mij.
Omdat ze zo braaf was en haar aandacht bij mij hield tijdens het rijden, heb ik gister veel vertrouwen (in paard en in mezelf) terug gekregen! :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:34

Wat fijn om te lezen! :)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:17

Emeraldo schreef:
Het paard had mij denk ik geschopt omdat ze erg geschrokken was. Het was wel gericht trappen.

Gister heb ik veel bereikt! We hadden namelijk een kringwedstrijd gepland gister, al voor dat het ongeluk gebeurd was. Dit was voor ons de het eerste buiten concour. Gelukkig is ze wel vaak op vreemd terrein geweest, want ze loopt in een tweespan SGW menwedstrijden.
Ze was heel braaf en ik was niet heel erg gespannen. De eerste proef hadden we 187 en de tweede proef 173-2, maar die was ook niet zo best gereden door mij.
Omdat ze zo braaf was en haar aandacht bij mij hield tijdens het rijden, heb ik gister veel vertrouwen (in paard en in mezelf) terug gekregen! :D

Fijn dat je weer een stuk vertrouwen terughebt!

Enne.... mocht je er ooit nog afvallen, NIET zelf vangen. *D

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:22

Heb er helaas ook ervaring mee.. Gelukkig ben ik er nu wel overheen! En jij ook weer zo te zien!

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:43

Goed gedaan! Nog veel plezier :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:23

Yess! Wat goed van jullie!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:49

ik kan me voorstellen dat je bang bent enzo.. ik zou ook echt bang zijn als ik er weer op ging zitten maar ik vind het wel dapper van je!

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:06

Wat fijn dat je weer wat vertrouwen hebt terug gekregen:)

Ik heb zelf een paar jaar geleden een beste smak gemaakt waarbij ik een jaar bij fysio heb gelopen. Nu sinds een jaar toch weer gaan rijden en in het begin beefde ik als een rietje op elk paard! Toch doorgezet en nu zijn we bijna een jaar verder en kan heerlijk ontspannen rijden (en toch af en toe voel je die spanning terug komen).

Maar het goede gevoel komt wel terug, je moet jezelf alleen wat tijd geven ;)