Hoe springen terug opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diablolover

Hoe springen terug opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:53

Hallo allemaal,

Ik rijd met een vijfjarig paard LRV, zowel springen als dressuur, maar doordat ik een aantal keer in april en maart van mijn paard ben gevallen wegens o.a. wat miscommunicatie en uitproberen, heb ik besloten om een tijdje niet meer te springen en eerst te werken aan de dressuur.
Nu gaat het rijden al een aantal weken terug beter, ik longeer hem daarvoor altijd wel even zodat hij al wat beter luistert vooraleer ik erop stap en dit blijkt wel een goede methode te zijn. Hij heeft sindsdien niet meer gebokt en luistert al beter naar mijn hulpen.
Nu was ik aan het overwegen om het springen stilaan terug op te pakken, vooral omdat ik deze zomer toch graag eens een springwedstrijd met hem zou willen rijden, en je in de zomer in de LRV niet onder de 1m kunt starten.
Er is echter 1 probleem, en dat is wanneer ik een parcours met hem wil springen, hij enorm hard naar de hindernissen crosst en ik hem niet meer kan tegenhouden. Dit doet hij wel niet wanneer ik naar 1 laag kruisje ofzo rijd.
Weten jullie hoe ik dit het beste terug kan opbouwen?
groetjes Lauren

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:54

Het belangrijkste is dat je de dressuur goed voor elkaar hebt. Maak veel tempowisselingen in galop, dan moet hij dus na het voorwaartse ook snel en makkelijk terug kunnen.
Vervolgens ga je vanuit draf springen, leg evt een drafbalk voor de hindernis. Als een enkele sprong perfect gaat, dan zet je er een hindernis achter op 4 á 5 galopsprongen. Probeer zo flauw en ontspannen mogelijk over de eerste te huppelen en dan galopeer je op dezelfde manier door naar de tweede. Het liefst ook met zo min mogelijk druk op het bit.
Als je dit oneindig oefend, dan gaat je paard denken dat dat de normale gang van zaken is.

Let ook goed op dat je zelf niet (onbewust) been geeft voor de hindernis. Er kunnen allerlei redenen zijn dat je paard gaat rennen naar de hindernis toe, dat is vanuit de pc niet te zien. Het beste is dan ook goed instructie te krijgen als je springt.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:15

Bedankt dat zal ik zeker proberen :)
En instructie heb ik daar ook wel wat voor, alleen niet elke keer als ik rijd ;)