Iemand tips L1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijnx

Iemand tips L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:09

Hallo bokkers!

ik zit eigenlijk al een tijdje in de L1, sinds vorig jaar, maar het schiet niet echt op. Ik heb nog geen enkele winstpunt. Zoveel wedstrijden rijd ik nou ook weer niet, maar voordat ik in de zomer weer begin zou ik wel wat tips willen om eindelijk een winstpunt te halen.
Waar ik vooral aan moet werken is
- middendraf
- wijken
- contstante aanleuning

Ik zal deze week even foto's maken en die erop zetten. Misschien dat er dan beter geoordeeld kan worden!

alsvast bedankt :)

kleinvosje

Re: Iemand tips L1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:10

Inderdaad, foto's zijn handig. Zo kunnen we je niet helpen. Daarnaast is het natuurlijk handiger om een goede instructrice te hebben die het je kan leren...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:11

Netjes op de letter rijden en goed de hoeken in, alles heel precies en daar scoor je al best wat punten op. :j

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:19

kleinvosje schreef:
Inderdaad, foto's zijn handig. Zo kunnen we je niet helpen. Daarnaast is het natuurlijk handiger om een goede instructrice te hebben die het je kan leren...

aan mijn instuctriece mankeert niks!
die is goed, maar ze is er zwaar op tegen om aan de teugel te trekken. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? dat ik niet trek dus minder contstant loopt, dus denkt de jury hmm slecht?

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:23

Ik denk inderdaad goed door de hoeken rijden, en heel netjes je letters rijden! Doe ik ook nu! het werkt echt! Niet teveel over de nieuwe dingen nadenken! er zijn nog genoeg andere dingen om mee te oefenen, vroeg of laat komen we er allemaal!

Succes ermee!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:27

boytju2 schreef:
die is goed, maar ze is er zwaar op tegen om aan de teugel te trekken. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? dat ik niet trek dus minder contstant loopt, dus denkt de jury hmm slecht?

Wat bedoel je precies met trekken?
Als je normale constante teugeldruk hebt, ben je niet aan het trekken en kan je pony zeker wel mooi lopen en gelijkmatig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:52

Misschien wat meer verdiepen in bepaalde oefeningen, wat doet het in het lichaam van het paard en waarom doe ik een oefening behalve om punten te halen .
Jou instructrice zou je dat moeten kunnen leren,
Waarom wijk, wat gebeurd er dan en wat gebeurd er in de middendraf?

Van dat trekken aan de teugel snap ik ook even niet dat is geen paardrijden, leer het paard op eigen benen lopen en rijden op jou zit en dan kun je dat zonder veel contact, zeker moet je het contact onderhouden maar niet constant druk in de mond geven, want dat geeft een pijn prikkel en dan zet het paard zich vast en je wilt tenslotte een ontspannen paard onder je voelen , dus leer ook voelen, rij eens zonder zadel.
Dus misschien moet je zelf wat meer ontwikkelen en echt leren waar je mee bezig ben en als je instructrice dat jou niet kan leren , kun je gaan lezen, heel veel lezen helpt je ook verder, want dan krijg je inzicht in wat je aan het doen bent.
Het inet staat vol met oefeningen van het rechtrichten/gymmen dus misschien moet je daar eens mee aan de slag

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:00

In de L1 verwachten ze wel van je dat je je paard een constante aanleuning heeft. Dat hoort ook bij de basis.
Vraag je zelf af of je weet wat hier nou eigenlijk onder verstaan wordt.
Aanleuning is namelijk de licht verende druk die het paard op de teugel geeft, als gevolg van jou contact met de teugel en jou voorwaartse inwerking.
Je zult dus de teugels zoiezo moeten aannemen en contact met de mond van het paard moeten hebben. Dit betekend natuurlijk niet trekken, maar wel de paardenmond voelen! Ook moet het paard voorwaarts voor je been zijn.

Maar ik ben wel benieuwd naar foto's, dan kunnen we zien wat je verstaat onder geen constante aanleuning! :)
Wat voor punten haal je dan wel trouwens? Bijna tegen een winstpunt aan of lager?

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:03

Naast de aanleuning is het gedurft rijden in het L1 belangrijker dan in de B, je moet opvallen, je scoort dan betere punten en mag dan ook een keer een foutje maken...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:09

Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Verder niet in een keer te veel willen, steeds verder opbouwen. Wanneer 1 pas al goed is, is dat al geweldig en dat steeds verder uitbouwen.

Je kan dmv balkjes lopen en verder heel veel schakelen aan je middendraf werken.

Door een volte te sluiten en weer te openen kan je wijken oefenen, en natuurlijk vanaf een lijn afwijken.

Verder is het misschien handiger om te vertellen wat er op je protocol staat bij deze oefeningen, dan kan je meer gerichtere tips krijgen :).

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:39

ben je niet iets te voreg begonnen met L starten?
Je moet echt nauwkeurig en precies rijden, in de L verwachten ze wel dat je paard constant nageeflijk is, en dat die goed aan het been is.
Eerst thuis alles goed voor elkaar hebben en dan pas L starten zou ik zeggen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:42

ik ga zondag voor het eerst L1 starten,
ik moet er vooral om denken om goed te blijven nadenken
voordat ik iets doe, en met mijn instructrice ga ik de proef na en
wijst ze me op de dingen die ik verkeerd doe en moet het vervolgens weer opnieuw doen. bevalt me erg goed ! :)

wat zegt jou instructrice/treur?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:31

over wijken:

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_wijken

middendraf:

http://www.bokt.nl/wiki/Draf

en gewoon oefenen met je instructeur, heb je iets fout gedaan gelijk verbeteren en daarna weer verder gaan met de proef, zo leer ik het snelst!

voor het wijken heb je meerdere handige trucjes, oefen eerst in de stap daarna draf!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 23:02

fijn dat er gereageerd word! :)

mijn instucteur?
die is vooral bezig met de constante aanleuning, want als die goed is wil boy zoiezo al meer voor me doen. Maar bij hem is dat wel heel moeilijk!
Ja ik denk ook dat ik te vroeg ben begonnen met L1. Maar er zat zeker een winter tussen de B en de L1. Dus ik heb de winter wel kunnen oefenen op wijken, wat ik dus ook gedaan heb :)
Het gaat wel steeds beter moet ik zeggen. En vandaag liep ie lekker constant aan de teugel! na een uur rondhobbelen :=
5 Juni heb ik een wedstrijd, ik hoop echt dat ik eindelijk een winstpunthaal!

oja, m'n hoogste punten in de L1 zijn volgens mij, 178 of 176, kweet niet meer precies, maar niet hoger dan dat. Met de onderlinge van afgelopen zondag had ik 174.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:13

boytju2 schreef:

Maar nu snap ik je even niet meer.
Hierboven in mijn quote zeg je dat je niet aan de teugel mag trekken? Dat lijkt mij logisch, maar daardoor loopt hij niet constant?

Nu zeg je dat je wel constante aanleuning hebt. Dan hoef je toch niet te trekken?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:21

als je tussen 2 teugels rijd lukt de aanleuning ook veel beter, houd je wel contact met de teugels?

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:23

ja, ik hou contact met de teugels,
ja gister had ik de constante aanleuning, zonder te trekken!
dus niet helemaal verstijven, en alles eraan doen om hem aan de teugel te hebben. Ik hou m'n onderarmen ontspannen, en knijp in mn buitenteugel. Dan gaat ie goed lopen! Maar als ie te lang goed loopt, raak ik hem kwijt. En dat is dus meestal voordat ik de proef in moet..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:35

dan rij je toch gewoon wat korter in?

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:14

ja, dat zou wel kunnen. Maar het vervelende bij boy is dat ik de ene keer lang nodig heb om in te rijden, en de andere keer kort. Zondag had ik lang nodig en toen liep ook lekker. Maar na het halsstrekken was ik hem een beetje kwijt. Nog iets waar ik op moet oefen. En ik weet van te voren niet of Boy z'n goede dag heeft, dus schat ik ruim een uur in voor inrijden. Anders loopt ie zeker niet aan te teugel.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:26

boytju2 schreef:
ja, dat zou wel kunnen. Maar het vervelende bij boy is dat ik de ene keer lang nodig heb om in te rijden, en de andere keer kort. Zondag had ik lang nodig en toen liep ook lekker. Maar na het halsstrekken was ik hem een beetje kwijt. Nog iets waar ik op moet oefen. En ik weet van te voren niet of Boy z'n goede dag heeft, dus schat ik ruim een uur in voor inrijden. Anders loopt ie zeker niet aan te teugel.

Een uur inrijden is sowieso erg lang hoor. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:31

met halstrekken moet je je teugels ook niet losgooien maar gewoon contact met de teugels houden he!
je kan best een uur inrijden, maar ik had als ik jou was dan heel veel gestapt en in de stap ook oefening gedaan bijvoorbeeld een pasje wijken kan je best wel meenenen, oefenen aan de stelling en buiging van het paard kan ook makkelijk in de stap, middenstap en halthouden kun je ook nog doen bijvoorbeeld.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:29

haha, ik stap ook heel veel met inrijden!
ik draaf niet zo lang, in het begin. zo rij ik in: eerst gewoon rustig stappen en spieren opwarmen. Daarna draven en goed doordraven dat ie actief word. (hij is flechmatiek) Oja en galoperen. Op alle 2 de handen. Daarna ga ik ruim een half uur stappen om hem aan de teugel te rijden, en dus ook oefeningen zoals halthouden en wijken enzo. Tussen door wel draven maar niet veel. Als ie in stap aan de teugel loopt, ga ik draven en meestal loopt ie daarna lekker aan de teugel :), dus ik heb wel zeker ruim een uur nodig.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:15

Probeer je hand te ontspannen en goed van achter naar voren te rijden. Daar zat mijn probleem. Dan kan je die 4 voor middendraf en die 5 voor t wijken hebben.
Met de middendraf moet je thuis is proberen een lang stuk te rijden en echt goed been der aan. Dan gaat de pony maar harder en dan heel veel kleine stukjes oefenen.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:15

okee! :D

ikzal et proberen ;$

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:34

deze week komen er hoop ik foto's! :)