elastiek goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamski

elastiek goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 08:13

Zit al een tijdje mee te lezen op bokt maar was nog niet geregistreerd...... maar nu heb ik toch een vraagje.

Sinds okt vorig jaar ben ik weer begonnen met rijden (na 18 jaar niet gereden te hebben). Echt geweldig! Heb het virus weer helemaal te pakken.

Nu is het zo dat ik op het moment op een paard rij (bij een manege) die enorm hoog opgooit. Doorzitten is echt onmogelijk voor mij. Mijn balans en houding is ook nog vreselijk dus licht echt aan mij. Nu heeft de instructrice tijdens de les gisteren een elastiek om het paard zijn hoofd gedaan en vastgemaakt aan, volgens mij, de singel. Zijn hoofd ging geiljk naar beneden en het doorzitten ging een stuk makkelijker. Nu vraag ik mij af of dit goed is. De instructrice vergeleek het met leren fietsen, dat doe je toch ook niet gelijk zonder zijwieltjes?

Anoniem

Re: elastiek goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:16

Ik ben persoonlijk geen groot fan van een elastiek. Voor jouw probleem zou ik er eerder aan denken het paard bij te zetten met een bijzetteugeltje, of nog liever een gogue. Verder lijken me zitlessen aan de longe een goed idee, het probleem zit immers bij jou, en niet bij het paard. Als jij goed leert zitten en leert mee te gaan in de beweging, is je probleem waarschijnlijk over.

Nadeel van het elastiek (als ie wat strak wordt gezet) is dat paarden er graag op gaan hangen en stug in de mond worden en hangerig. Dat wil je allemaal niet, je wilt een paard dat makkelijk nageeft, en niet je hand als extra been gebruikt.

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:37

Zou inderdaad beginnen met zitlessen aan de longeerlijn, goed je ballans weten te vinden (en houden :Y) ) is al moeilijk genoeg. Tijdens je zitlessen zou ik m wel vastzetten met een touwtje zodat je je alleen op jezelf kunt concentreren. Als je dan wat meer balans hebt kun je tijdens het rijden makkelijker op de bewegingen van het paard reageren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:39

Vind het geen probleem om af en toe een elastiek te gebruiken in de situatie die jij beschrijft.

Beter zo dan dat jij het paard continu in onbalans brengt.

mamski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:20

Ja mijn balans is inderdaad bagger, mijn benen gaan compleet hun eigen weg...... maar ik moet daar wel bij zeggen dat dat alleen op dit betreffede paard is (tot nu toe) Hiervoor reed ik op een tinker en dat was prima te doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:23

Op het moment dat jij er profijt van hebt, en het om een manegepaard gaat waar jij eens in de zoveel tijd op zit en er meerdere mensen op rijden, zie ik geen probleem met een hulpteugel zoals bijzet of elastiek, het leert je te zitten en te voelen hoe een paard voelt als hij zijn rug meeneemt.

Maar vergeet niet, het is een hulpteugel, en die moet je op een gegeven moment ook weer weg durven te leggen. En als je alleen maar met elastiek zou rijden, leert je paard op het bit te gaan hangen.

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:26

Als je op een manege rijdt, probeer dan op zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden (weet niet hoe je situatie is, eigen paard of niet). Door veel verschillende paarden te rijden ontwikkel je je ruitergevoel het beste en zal je zit het snelst verbeteren.

(Verschil tussen een tinker en een hoog opgooiende kwpn er is ook wel erg groot :D)

mamski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:29

nee het is niet mijn eigen paard, (helaas). Dat zegt de instructrice ook dat het beter is om op veel verschillende te rijden. Nu moet ik zeggen dat ik erg eigenwijs aangelegd ben en ik het op de "hoogopgooiende" ook wil goeddoen. :-)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:36

Mijn eigen paard gooit ook érg hard op, zeker in het begin vloog ik bijna uit mijn zadel :D Heb echter nooit een elastiek gebruikt (1 enkele keer een bijzetje aan de longe) en ik begin het nu ook te leren. Het is denk ik een feeling die je moet ontwikkelen .. Heeft bij mij lang geduurd en we zijn er nog niet hoor, maar het begint. Eerlijk is eerlijk; het geeft veel voldoening als ik merk dat het MIJ lukt, dus zonder al die extraatjes :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:40

Ik zou beginnen met het nemen van zitlessen aan de longe op de manege.
Daarnaast zou ik zelf niet snel met elastiek (halsverlenger) dit oplossen, ik zou eerder bijzetteugels of een gogue gebruiken, hier kunnen ze minder makkelijk in gaan hangen.
Tijdelijk dit als oplossing gebruiken is niet verkeerd, maar pak ook het daadwerkelijke probleem aan!

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:55

Ik kan alleen maar als tip geven blijf echt rechtop zitten, houd
je buik in, borst vooruit en hou je bovenarmen langs je lichaam
en houd je onderarm als een soort verlengde van je teugels
houden. Zo blijf je al recht op je paard zitten.
Druk goed je hakken uit en houd je knieën aan het zadel.

Ook zonder beugels is een goeie om af en toe te doen, dan kan
je niet op je beugels gaan steunen en moet je echt zelf zitten.

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:59

Ik ben geen fan van het elastiek. Je kunt het beter zelf proberen, omdat je zelf ook aangeeft dat je houding en benen nog steeds bagger zijn.

Je kent de houding vast wel, maar ik vertel het je nog maar een keer: recht zitten, lang maken, borst naar voren en schouders naar achteren, benen gebogen maar recht, hakken naar beneden en tenen naar voren. Je arm vanaf je elleboog in een rechte lijn met de teugel naar de mond van het paard.

Als je dit oefent, desnoods niet eens op een paard maar ook op de fiets, de bank, op school/werk, thuis. En als je dat dan onder de knie hebt ook gewoon op het paard doen.

Het lukt je vast!

mamski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:02

Bedankt voor de tips! We gaan er woensdag weer flink aan werken :-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:02

Jammer dat je instructrice een paard met een fiets vergelijkt, het verschil is dat het paard leeft , maar ja dat betwijfel ik ook wel eens bij sommige maneges.
Stiek zou ik zelf niet doen, misschien voor jou fijner maar denk eens aan het paard,
Denk dat ze beter jou kunnen leren het paard recht te richten dan leer jij wat en het paard gaat beter lopen omdat hij meer in balans komt, ook fijner om deze dingen te leren voor als je ooit een eigen paard in je bezit zou krijgen.
Ook gaat het paard idd hangen , want bedenk wat er gebeurd in zijn spieren als hij een uur aan een stiek in een gedongen houding moet lopen, zijn spieren gaan verzuren, weet niet of je weet hoe dat voelt?
Wij kunnen dan stoppen maar een paard gaat of in verzet of loopt gedwongen door en zal dat blijven doen, omdat hij tenslotte wil overleven, maar ja is dat goed voor zijn lichaam een fiest zou dat op lange termijn aan kunnen maar een paard niet dus ja ik weet niet met welke intensie jij op een paard stapt, met gevoel voor paarden of wil je leren fietsen?
Je zou b.v ook een verzorgpaard kunnen zoeken en prive les kunnen nemen, is nog leuker ook want dan kun je ook oefenen,
Ga ook eens wat meer lezen , over b.v waarom gooit een paard hoog op en hoe kan ik dat technisch oplossen zonder hulp middelen, dus hoe maak ik het fijn voor mezelf maar ook fijn voor het paard zonder gedwongen ergens te moeten blijven lopen.
Leer eerst de dingen eens in stap, want dan sla je ze zelf ook makkelijke rop in je hoofd.

mamski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:17

Ik denk niet dat ze het zo zwart/ wit bedoeld (vergelijking fiets). Ik heb gevraagd of het paard er last van zou hebben, ze gaf aan dat het paard waarschijnlijk meer last heeft van mijn gestuiter, een hulpje voor mij en het paard dus. Het is ook niet de bedoeling dat ik altijd met dat stiek ga rijden maar even het gevoel moet krijgen. Vind het wel mooi om te zien dat er zoveel verschillende meningen over zijn.......(hoewel dat het er wel lastiger op maakt :-))

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:47

nee, ik heb een tijdje (2 jaar geleden) geprobeert om met elastiek te rijden, maar ik vind het achteraf een onding.
Mijn paard zat contstant met het hoofd 'ja' te knikken omdat ze
die ongelijke druk van het elastiek lastig en irritant vind.
nee, je kunt met een elastiek niet bepalen of je druk wilt of niet,
en wanneer je paard wilt kan hij er nogsteeds onderuit lopen en
word hij alleen maar sterker in de mond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:37

Iedereen bedankt voor de ervaringen die ze met hun EIGEN paard hadden. Bedenk dat het om een MANEGEPAARD gaat, waar verschillende mensen op rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:51

Ik weet, Cassidy :))

Daarom denk ik dat een hulpteugeltje niet overbodig is, maar de elastiek ben ik echt geen fan van.
Denk dat zitlessen voor TS meer doen, daar leert ze echt iets van. Goed leren zitten is zo belangrijk, als je niet goed kunt zitten, leer je nooit goed rijden, omdat je je hulpen niet kunt doseren zo het hoort :)

mamski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:17

Morgen gaan we het weer proberen, denk toch wel dat ik eerst met elastiek probeer en vervolgens ff zonder..... iig bedankt aan iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren.

hrisning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:06

Elastiek werkt bij elk paard weer anders. Voor het ene paard is het echt een hulp en de ander maakt er misbruik van. Zo kan het zijn dat paarden snel door hebben dan je tegen een elastiek in kan gaan en zullen dit zonder stiek ook met de teugel doen. Voor de ander is het een fijne houvast als hij/zij nog wat onstabiel is.

mamski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:30

Gisteren dus weer geprobeerd en het ging super! Ik heb er even goed op gelet maar het elastiek zit eigenlijk heel erg los, toen hij op een gegeven moment zijn nek begon te buigen hing het stiek erbij te bungelen..... misschien was het als een psygisch hulpmiddeltje bedoeld :-). Maar goed volgende week ga ik mijn kunsten weer op een ander paard vertonen met als onderschrift van mijn instructrice "nu zul je merken wat je afglopen weken geleerd hebt"!

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:13

Ik zou inderdaad op diverse paarden gaan rijden daar als jou instructrice dat goed vind!
En geef het de tijd om het weer 'te leren' en anders misschien een keer priveles?

mamski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 08:12

we rijden met z'n tweeen, dus is al een soort van prive...... maar woensdag gaan we dus op een ander paardje (kruizing fries/ fjord) dus ga ervan uit dat het dit keer helemaal gaat lukken.