Hoe het best de nageevelijkheid aanleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

Hoe het best de nageevelijkheid aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:04

Hallo allemaal,
ik vind het een beetje moeilijk om een keuze te maken.
om les te nemen bij de club of om het zelf te proberen en af een toe een privé les te nemen.
Ik ben het niet echt eens met de manier van de ponyclub, dat is druk zetten als het paard zakt loslaten, dat gaat dus niet echt uit ontspanning, en ik krijg er alleen maar last van me armen van, en omdat ze ook nog best sterk is(haflinger) Nu ben ik zelf een beetje begonnen, beetje vragen met de buitenteugel en goed met me binnenbeen werken. Ze zakt dan keurig in de stap en houd dit dan een halve minuut vol, dan moet ze ff dr hoofd omhoog doen, in de draf word het al moeilijker, dan gaat ze af en toe even 10 meter naar beneden keurig , ik beloon haar dan metteen, maar dan gaat ie weer omhoog. En de galop is helemaal nog niks, ik heb alle tijd verder, maar wil het graag goed aanleren. Maar zit een beetje te twijfelen. Ik heb haar ook aan het elastiek gehad, dat gaat super, maar ben bang als ik hem dan eraf doe dat ze weer omhoog gaat. Hoe kan ik het het beste aanpakken?

Groetjes

kleinvosje

Re: Hoe het best de nageevelijkheid aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:06

Nageeflijkheid moet je voelen. Het is heel moeilijk zo even uit te leggen. Ik zou zeggen: zoek een GOEDE instructrice die je hierbij kan helpen.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:10

kleinvosje schreef:
Nageeflijkheid moet je voelen. Het is heel moeilijk zo even uit te leggen. Ik zou zeggen: zoek een GOEDE instructrice die je hierbij kan helpen.

ja, het duurt even voordat ze een beetje los is, en zakt dan wel wat als ik haar vraag, maar dan gaat ze gewoon omhoog en moet ik haar weer opnieuw vragen, ze snapt het nog niet helemaal, en ik weet niet precies hoe ik het op de BESTE manier kan aanleren, want heb zoveel verschillende meningen gehoord.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:13

Zodra ze zakt, is het ook belangrijk dat jij zelf nageeft. Dat is nog belangrijker dan haar nageven. Probeer die kleine stukjes steeds verder uit te bouwen, steeds iets langer voor elkaar te hebben. Nogmaals, zorg voor een goede juf!

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:15

kleinvosje schreef:
Zodra ze zakt, is het ook belangrijk dat jij zelf nageeft. Dat is nog belangrijker dan haar nageven. Probeer die kleine stukjes steeds verder uit te bouwen, steeds iets langer voor elkaar te hebben. Nogmaals, zorg voor een goede juf!

Oke, en haar niet aan het elastiek doen? een vriedin van me deed dat, en haar paard loopt na een half jaar zonder elastiek in alle drie de gangen nageevelijk.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:18

Het is inderdaad een kwestie van gevoel, maar als jij je hand sluit en met been naar je hand toe blijft rijden, zal zij op een gegeven moment nageven. Dan je hand weer een ontspannen. Als ze omhoog komt zul je dit weer moeten herhalen, zodat ze begrijpt waar jij haar wil hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:18

Het is toch de bedoeling dat jullie het samen leren? Als je een stiek gebruikt, leert zij het misschien wel een beetje, maar jij nog niet. Daarbij, verwar nageeflijk niet met in de krul lopen, dat zijn twee verschillende dingen. Van een stiek gaan ze eerder in de krul dan naggeflijk...

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:19

Uiteraard je hand sluiten zonder trekwerk, zoals je aangeeft als je armen zeer doen is dat al teveel natuurlijk!

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:21

ja maar sluiten helpt niet, dit is de manier van de club dus ook, als ze niet reageerd(wat ze niet doet) meer drukgeven nog meer en nog meer, tot dat ze nageeft. en dat helpt gewoon niet.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:22

Een bijzet (ben niet zo'n fan van elastiek, dat blijft trekken) kan helpen om je paard losser te maken als je zelf nog niet zo handig bent op je paard te laten nageven. Een paard wat te stijf in het lijf is laten nageven als je het zelf nog niet echt snapt is namelijk onmogelijk. Maar dan zou ik alleen longeren met een bijzetje of touwtjes of wat het beste werkt voor je pony. Rijden met bijzet zit alleen maar jouw/jullie leerproces in de weg want je hoeft zelf niet meer te voelen, de bijzet/elastiek dwingt je pony.

Zoek eens een goede instructrice in de buurt, je bent met een prima begin bezig. Probeer zoals hierboven staat de stukjes steeds langer te maken en let op dat je pony actief blijft (ook in de stap)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:23

Het is toch wel een beetje de manier om het voor elkaar te krijgen hoor, van achteren aandrijven, voor kleine ophoudingen maken. Dat is wat anders dan trekken.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:24

Dat snap ik maar ik ben er van overtuigd dat ze op een gegeven moment wel gaat nageven op deze manier. Ik bedoel ook niet dat je steeds meer druk moet gaan geven, maar wel met been naar je hand blijven rijden, nageeflijkheid komt van achter(naar voren)
Laatst bijgewerkt door Freechoice op 19-05-10 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:25

Irma, wij bedoelen hetzelfde denk ik, mijn post sloeg ook op de reactie van TS!

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:25

;) Denk het ook

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:35

ik ga gewoon opzoek naar een gediplomeerde goede instructrice voor 1 keer in de week, die mij en me paard kan gaan helpen.
bedankt voor de reacties.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:49