paard berijden die nooit goed is door gereden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmanuela

paard berijden die nooit goed is door gereden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:14

hoi
ik weet niet of mijn bericht hier hoort maar ik hat een vraag.
een kennis van mijn heeft een kwpn merie van 7 jaar ze is ingereden maar daar na nooit constand bereden ze heeft nu al 1 jaar stil gestaan
en daar voor stond ze soms ook een half jaar stil.
nu mag ik van die kennis voor haar paard gaan zorgen en dus ook gaan berijden en lessen op haar gaan volgen.
zelf is ze ziek en mag ze nietmeer paardrijden. daardoor is ze ook niet goed doorgereden, mijn vraag was heeft iemand advies?
zelf was ik vanplan omdat ze zadelmak is eerst vertrouwen op te bauwen haar te poetsen te wandelen met haar.
en dan langszaam alles opbauwen. zodat ik vertrouwd voor haar word.
is dit slim?

groetjes manuela.

Kimbey

Re: paard berijden die nooit goed is door gereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:16

Goed weer opnieuw met de basis beginnen & les nemen. :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:16

Poetsen en wandelen kan nooit kwaad, je zou ook wat ander grondwerk in de bak bijvoorbeeld kunnen doen om eerst een band op te bouwen.
Als je zelf helemaal geen ervaring hebt met paarden doorrijden zou ik vanaf dat je erop wil stappen al instructie zoeken van iemand die er wel ervaring mee heeft, zo leer je er zelf ook heel veel van zonder dat je het paard (onwetend) iets helemaal verkeerd aanleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:18

Het eerste wat ik zou doen was iemand zoeken die me hiermee ging begeleiden. Green and green makes black and blue.

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:25

Delaja schreef:
Poetsen en wandelen kan nooit kwaad, je zou ook wat ander grondwerk in de bak bijvoorbeeld kunnen doen om eerst een band op te bouwen.
Als je zelf helemaal geen ervaring hebt met paarden doorrijden zou ik vanaf dat je erop wil stappen al instructie zoeken van iemand die er wel ervaring mee heeft, zo leer je er zelf ook heel veel van zonder dat je het paard (onwetend) iets helemaal verkeerd aanleert.

ik heb wel vaker op lastige paarden gereden.
ik ben ook van plan om bij het doorrijden hulp te vraagen.:D
zodat ze alles goed leerd
omdat ze natuurlijk al is ingereden ben ik ook benuwd wat ze daar van nog weet want paarden zijn natuurlijk heel slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:28

Waarom maak je de link met 'lastig'???

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:29

Weer helemaal vanaf het begin beginnen. Toen ik mijn paard kocht, had hij ook jaren stilgestaan. Hij was ingereden en toen was er jaaaaaaren niets meer mee gedaan.

Begonnen met grondwerk. Laten wennen aan alles.
Wandelen en erna longeren.

Toen gingen we hangen. Met je buik op het zadel en laten lopen. Het ging allemaal erg goed omdat hij het ooit wel had geleerd en het wel herinnerde.

Toen longeren en erop. Niets doen met de teugels, nog geen been niets, eerst weer wennen aan gewicht. Stappen en draven. Na een tijd ook galop.
Weer later longeren met beenhulp. Dan longeren met beenhulp en teugelhulp en zo op een gegeven moment rustig aan los. En dan opbouwen.

Zoek inderdaad wel hulp van iemand die hier ervaring mee heeft en/of je kan begeleiden. Ik vond het heel fijn om zelf te doen.

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:26

Sonja schreef:
Waarom maak je de link met 'lastig'???

omdat ze dat best wel kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:28

Is niet te zeggen van een paard dat geen normale basisopvoeding heeft gehad :\ Geen goede instelling om zo'n klus mee te beginnen. Paard begrijpt dingen niet omdat het niet veel geleerd heeft; dat is heel wat anders dan lastig...

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:29

bo0tjeee schreef:
Weer helemaal vanaf het begin beginnen. Toen ik mijn paard kocht, had hij ook jaren stilgestaan. Hij was ingereden en toen was er jaaaaaaren niets meer mee gedaan.

Begonnen met grondwerk. Laten wennen aan alles.
Wandelen en erna longeren.

Toen gingen we hangen. Met je buik op het zadel en laten lopen. Het ging allemaal erg goed omdat hij het ooit wel had geleerd en het wel herinnerde.

Toen longeren en erop. Niets doen met de teugels, nog geen been niets, eerst weer wennen aan gewicht. Stappen en draven. Na een tijd ook galop.
Weer later longeren met beenhulp. Dan longeren met beenhulp en teugelhulp en zo op een gegeven moment rustig aan los. En dan opbouwen.

Zoek inderdaad wel hulp van iemand die hier ervaring mee heeft en/of je kan begeleiden. Ik vond het heel fijn om zelf te doen.

dankje jaa dat wil ik ook doen.
ga vanaaf er weer heen en dan ook even vraagen of er voor de rest nog wat is mee gedaan, dan ook even poetsen en wandelen.. dat ze me gaat vertrouwen dat moet natuurlijk eerst.

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:32

Sonja schreef:
Is niet te zeggen van een paard dat geen normale basisopvoeding heeft gehad :\ Geen goede instelling om zo'n klus mee te beginnen. Paard begrijpt dingen niet omdat het niet veel geleerd heeft; dat is heel wat anders dan lastig...

meschien zeg ik het wel fout.
want ik bedoel onder lastig dat ze
doed wat ze wil. dat kan natuurlijk ook niet anders als ze niet opgevoed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:34

Dat klinkt inderdaad al heel anders. Een paard maakt slechts gebruik van de mogelijkheden die de mens 'm biedt.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:05

Ik hoop dat je een goede band met haar krijgt. Des te eerder vertrouwd ze je genoeg dat ze je toelaat op d'r rug.
Succes!

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:49

ben net bij Tosca geweest (zo heet ze)
in het begin was ze best gespannen.
heb nog even goed met de eigenaressen gepraat
en haar moeder was ook best moeilijk met omgang heel eenkennig.
deze week ga ik er vaak heen in het weekend rust en dan en weer voor gaan.
het is belangrijk dat ze me gaat vertrouwen ze was vandaag heel angstig en gestrest maar alles is natuurlijk ook nieuw.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:44

Wat heb je gedaan dan dat ze angstig en gestrest was?
Ze is toch ondertussen wel gewoon in contact met mensen geweest?! Ik zou niet alleen maar afgaan op het karakter van de moeder, dan kan je denk ik wat onzeker overkomen.

Lekker poetsen en desnoods in stal zitten om haar aan je te laten wennen.

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 09:01

bo0tjeee schreef:
Wat heb je gedaan dan dat ze angstig en gestrest was?
Ze is toch ondertussen wel gewoon in contact met mensen geweest?! Ik zou niet alleen maar afgaan op het karakter van de moeder, dan kan je denk ik wat onzeker overkomen.

Lekker poetsen en desnoods in stal zitten om haar aan je te laten wennen.

aleen gepoetst. met uit de wei halen deed ze al angstig.
ze is mensenlijk contackt gewend maar niet veel. ik ga er morgen ochtend weer heen en dan een steets beteren band met haar opbouwen. want misschien had ze der dagje gewoon even niet de vorige x was ze veel ontspanender. dus morgen haar weer lekker poetsen en dn stap voor stap veder.
ondertussen doe ik ook de haflinger van die vrouw, dat gaat heel goed. gisteren met hem buiten weesten wandelen eerstproberde die maar toen het niet werkte liep die echt lief mee.
Laatst bijgewerkt door xmanuela op 20-05-10 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:07

Jeetje meid, heb je dislectie of is het gewoon gemaktzucht hoe je tikt? Ik erger me daar echt onwijs aan.
Haalen = halen
gewent = gewend
beereren = betere
opbauwen = opbouwen
meschien = misschien

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 09:24

bo0tjeee schreef:
Jeetje meid, heb je dislectie of is het gewoon gemaktzucht hoe je tikt? Ik erger me daar echt onwijs aan.
Haalen = halen
gewent = gewend
beereren = betere
opbauwen = opbouwen
meschien = misschien

het is dislectie ja.
ik zou vortaan wel via mozilla typen heb dan meteen spelingscontrolen.
ik heb disorthografie. kan supper goed lezen maar niet schijven.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:29

aaaaaaaaaaaaah vandaar. Want je openingspost is vrij duidelijk, en nu ging het opeens zo gek anders ;)
maar dan weten we dat en maakt het toch niet uit
ga je vandaag nog naar stal? laat je weten hoe het ging?

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:53

Ik heb dit zelf ook met mijn paard. heb haar nu bijna een jaar, ben toen ik haar kocht gelijk begonnen met lessen maar ze kon de basis nog niet helemaal super, daardoor zit ik nu in problemen en begin ik pas nu (een jaar later) met de basis, ik vergeet alles wat ik heb gedaan tijden mijn lessen in dat hele jaar en ga pas verder totdat ik met veel lessen een goede basis in mijn paard en mezelf heb. dat is zeker erg belangrijk, want er komen echt problemen door.

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:59

hey ik ben vandaag weer geweest tegen over de vorige x ging het echt super goed.
heb eerst in de wei moppen moeten scheppen haha. daarna zijn we lekker gaan poetsen, ben begonnen met Tosca te poetsen daar gaat het verhaal ook over, het poetsen ging goed ze was op der gemak en wouw zelfs even kroelen. daarna met Winston begonnen hem lekker gepoetst, toen werd tos jaloers wat op zich een goed teken is want ze kwam terug naar mij gelopen en wouw weer kroelen. ik vind het persoonlijk fijn dat ze me eindelijk vertrouw morgen ga ik weer lekker logeren even zodat alles steeds beter gaat.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:06

Oke, nou wat goed dat ze nu al zelf op je af komt. Lekker tutten en je krijgt vanzelf een sterkere band!

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:52

Vooral in het begin veel basis doen, laat het paard en jou wennen en werk niet alleen maar aan de 'dressuur' of het 'springen'. Doe ook een keer zoiets als een buitenritje of verzin iets heel anders :). Het paard moet waarschijnlijk nog erg wennen aan het echte werk, hierna kun je gewoon gaan opbouwen :).

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:25

Rustig aan met de basis beginnen en inderdaad lekker tutten op de grond is altijd goed voor het vertrouwen. Het paard zal zelf aangeven waar hij wel en niet klaar voor is. Erg leuk om allemaal uit te gaan proberen en er achter te komen wat wel en (nog) niet kan. Veel plezier!