Tenen naar buiten draaien boven de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Tenen naar buiten draaien boven de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:19

Hey!

Ik heb een probleem :( Ik ga sinds een paar weken op jumping met mijn 5jarige ruin! Dat gaat heel goed, we hebben zelfs al eens de 1ste prijs gehaald. Maar ik heb gezien op de foto's dat ik mijn tenen boven de sprong enorm naar buiten draai :(
Tijdens het rijden in stap en draf is het geen probleem, en in galop gaat het al veel beter.
Juist boven de sprong kan ik 't niet helpen dat ik mijn tenen naar buiten draai, waardoor ik ook met mn sporen in zn buik druk.
Iemand tips waardoor ik mn tenen naar binnen kan houden??

http://www.mijnalbum.nl/Album=4QVBTF3K

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:34

bind thuis je beugels vast aan de singel, met een spoorriempje ofzo. Je moet even wennen aan die houding, als je een tijdje zo rijd went het vanzelf.
Verder gewoon erg op letten. Staads als je een sprong maakt denken aan je voeten.
En als het ff kan, niet springen met sporen. Je krijgt je paard zo traag aan het been of juist te snel op de sprong.

En voor de foto's: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_plaats_ik_foto.27s.3F

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:39

Ik rij enkel op wedstrijd met sporen, omdat mijn paard een zeer sterk karakter heeft en op verplaatsing meer om zich heen kijkt dan op de letten, waardoor hij soms gewoon niet meer reageert op been.. Thuis rij ik altijd zonder sporen, daar is hij meer geconcentreerd.
toch bedankt, morgen bind ik mn stijbeugels vast :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:41

Ik lees even mee, want ik heb precies hetzelfde. Inderdaad met die riempjes aan je singel, maar dan moet je je paard wel volledig vertrouwen, want zoiets kan flink verkeerd gaan!

Anoniem

Re: Tenen naar buiten draaien boven de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:44

Als je nou je beugels een gaatje korter doet? :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:45

Dan kun je niet meer zitten..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:45

Heb ik geprobeert, maakt het eigenlijk net erger..
Ik deet het minder als ik een gaatje langer zat. Maar kreeg van verschillende mensen te horen dat ik wel erg lang zat om te springen...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:50

Ehrentusch_ schreef:
Ik rij enkel op wedstrijd met sporen, omdat mijn paard een zeer sterk karakter heeft en op verplaatsing meer om zich heen kijkt dan op de letten, waardoor hij soms gewoon niet meer reageert op been.. Thuis rij ik altijd zonder sporen, daar is hij meer geconcentreerd.

Dat zal in het begin wel heel raar voelen hoor. Op concours mag je ze natuurlijk niet vast binden, dus ff goed oefenen thuis. Rijd er in het begin niet te lang mee, je kunt er flink spierpijn van krijgen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:15

schoentje schreef:
Ehrentusch_ schreef:

Dat zal in het begin wel heel raar voelen hoor. Op concours mag je ze natuurlijk niet vast binden, dus ff goed oefenen thuis. Rijd er in het begin niet te lang mee, je kunt er flink spierpijn van krijgen.

Heb gisteren een half uur gereden met vastgebonden stijgbeugels, het voelde raar in het begin maar dat ging snel over.
Heb wel idd flink spierpijn!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:23

Wel opletten: ik ging dan steeds mijn bekken kantelen, dus met holle rug rijden en kont naar achteren! Dat dus niet doen.. :o

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:44

Je moet wel wat speling houden hè!
Zorg dat je 10 tot 15 cm touw tussen je beugel en singel hebt. Gewoon verschillende keren oefenen, dan word het gewoonte om je tenen naar binnen te houden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:46

Was ongeveer 10-15 cm :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:22

Ik heb idd het zelfde probleem. Niet altijd en in stap en draf gaat het eigenlijk erg goed.
In galop doe ik mijn uiterste best om op mijn voeten te letten, maar lukt niet altijd.
Beugels even vast maken ga ik dus zeker van de week proberen :D