verkeerde hand- en beenhouding tips alsjeblieft !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nientje_

verkeerde hand- en beenhouding tips alsjeblieft !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:34

Nadat er 7 jaar niks aan gedaan is word ik nu eindelijk afgestraft op de houding van mijn handen en benen.

-hoe kan ik mijn handen mooi en ontspannen dragen zonder mijn paard in zijn mond te pesten ? Ik heb de neiging om mijn polsen(vooral links) naar buiten te draaien. Zelfs zo erg dat mijn hele bekken meedraait en ik (en het paard ook) uit evenwicht raakt.

- ik drijf aan vanuit mijn enkels en niet vanuit mijn knie. Dat moet ik echt afleren ! Wat kan ik hier aan doen want het is echt een gewoonte geworden. Ik rijd meestal met chaps maar ik heb ook heel stevige leren laarzen waarin ik mijn been bijna niet kan bewegen. Zou het helpen om deze te dragen ? Help me alsjeblieft want ik wil zo snel mogelijk van deze gewoonte af ! Vooral voor het behoud van mn paardje :D

vereentje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:04

Probeer er een paar lessen (of eigen rijuren) goed op te letten, focus je er helemaal op. Dan is het binnen de korste keren een gewoonte voor je, en zul je je paard niet in zijn mond pesten. Zoals jij het schrijft, weet je zelf heel goed hoe het wel moet, nu gewoon een kwestie van veel oefenen ;)
je kunt ook inderdaad de laarzen aandoen en kijken of dat werkt

groetjes verena

chrisje_83

Re: verkeerde hand- en beenhouding tips alsjeblieft !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:49

Je bent jezelf al bewust van het probleem, nu ook maar bewust blijven van de punten tijdens het rijden. Dus echt jezelf daar volop op blijven concentreren.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:52

gewoon doen!
als je rijdt moet je jezelf constant controleren
heb ik mijn handen goed?
zitten mijn benen goed?
gewoon de hele tijd opletten
dan wordt het zelf een automatisme na een week of wat

vereentje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:24

En? Lukt het al een beetje?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:52

De eerste stap is er al, namelijk dat je je ervan bewust bent! Harstikke goed.
Iemand die je kan observeren tijdens het rijden en je continue op de vingers tikt als je het 'niet goed' doet, maar die ook ziet en kan uitleggen waarom het gebeurt is goed om erbij te hebben.

Als je zegt dat je je handen vooral naar links draait, is je hele houding misschien wel wat scheef, of probeer je over te compenseren voor een scheef paard.

Jezelf continue op je houding concentreren is heel goed, vergeet dan niet dat je op je hele houding moet focussen, ook op de punten waarop het nu wel goed gaat! Als jij onbewust bijvoorbeeld iets teveel in stoelzit of juist teveel naar voren zit, kan dat uiteindelijk de oorzaak zijn van het niet 'netjes' kunnen aandrijven. Dan kun als een gek proberen te werken aan je benen, maar als de oorzaak ergens hoger in je lichaam/houding zit gaat het natuurlijk niet werken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:48

Vraag inderdaad eens aan je instructrice of ze eens naar je hele houding wil kijken.
Als je ervan overtuigd bent dat het probleem echt bij je handen en voeten liggen en dat dat geen gevolg is van een ander probleem, moet je er de komende keren dat je er op rijdt constant op letten.

Dus eerst in stilstand goed zitten, in stap ook, draaf een keertje aan (zitten je benen en handen nog goed?) als je het dan weer verkeerd doet, terug naar stap, corrigeren en weer opnieuw proberen.

Zo heb ik ook mijn beenligging weer goed gekregen (ik heb zelf 7 jaar als een aardappelzak gereden).

Als je benen en handen iets teveel zijn om tegelijk op te letten kun je een zweepje tussen je handen doen. Dan leer je met twee handen rijden en kun je niet eentje apart bewegen.

Je moet heel consequent zijn voor jezelf en in het begin geen enkele pas foute houding ongemerkt voorbij laten gaan!

Eerst je eigen houding weer goed krijgen, daarna kun je weer oefeningen aan je paard vragen:)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:18

probeer je polsen naar elkaar toe te duwen en in lengte met je ellebogen te werken....