Erg als ik de slof daarvoor gebruik??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Erg als ik de slof daarvoor gebruik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:43

Mijn paard wil altijd met zijn kop omhoog lopen en dan drukt die meteen zijn rug weg. Naar de zoveelste keer was ik het zat, ik heb de slof eraan gedaan. Ik heb hem losje gehouden maar als die omhoog ging dat ik hem zo opving, is het erg als je daarvoor de slof gebruikt??? is het erg als ik zo nu en dan daarmee ga los rijden, zodat die tijdens het rijden zelf zijn rug niet zo weg drukt???

(sorry als die verkeerd staat)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:44

ik vind het idd geen oplossing, een slof hoort een hulpmiddel voor te zijn en geen oplossing van :n

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:45

Als het helpt na het losrijden heb ik zoiets van, doe je ding.. als die oplossing bij jou helpt waarom niet, zou er alleen geen gewoonte van maken.
Echter.. er kan ook een achterliggende reden zijn hè dat ie dat doet en dat zou ik ondertussen ook eens nakijken (zadel ofzo?)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:48

Het punt is dat je nu de slof gebruikt om je paard in een houding te forceren. 'Hoofd naar beneden door slof' is niet hetzelfde als goed ruggebruik, omdat het een geforceerde houding is. Als ik mijn tenen niet kan raken met m'n vingers, dan kan iemand wel keihard op m'n rug duwen tot ik erbij kan, maar daar krijg ik echt niet ineens een soepele rug van - eerder rugpijn.

Je zult je paard (onder begeleiding) moeten trainen op juist ruggebruik, dat kun je niet zo even afdwingen, al helemaal niet door enkel op de hoofdhouding te letten. :) Dat betekent ook trainen op duur dat hij die houding en spierspanning vol kan houden, het kan best zijn dat hij daarom nu soms even omhoog wil komen, omdat hij de het nog niet te lang vol kan houden.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 14-05-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:49

een slof onderdrukt de actie maar is absoluut geen oplossing.
Daarnaast zou een martingaal dan nog eerlijker werken.
Maar ik ben met alle hulpteugels van mening dat ze er zijn om te helpen maar niet om het onderliggend probleem op te lossen.

Als haar rug in orde is dan moet je haar rug en houding gaan trainen, niet in de juiste houding trekken, daarmee kweek je de tegenovergestelde spieren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:51

wil er ook geen gewoonte van maken, hij is na een ongeluk bang gewoorden om zijn rug te gebruiken (DA heeft hem helemaal gezond verklaard) dit is wel al tijden geleden gebeurt... Ik wil hem hiermee niet aan de teugel rijden, maar gewoon zorgen dat die zijn hoofd niet omhoog kan (hij steekt hem normaal op de hoogt van mijn hoofd) doen om en zijn rug weg drukken

Heeft trouwens wel gewerkt, na het losrijden direct eraf gehaald, heb hem in tijden niet zo... vrolijk en vrij gevoeld

Ik wil (met hulp van) de slof laten zien dat het niet eng is om zijn rug te gebruken

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:52

zodiacje schreef:
een slof onderdrukt de actie maar is absoluut geen oplossing.
Daarnaast zou een martingaal dan nog eerlijker werken.
Maar ik ben met alle hulpteugels van mening dat ze er zijn om te helpen maar niet om het onderliggend probleem op te lossen.

Als haar rug in orde is dan moet je haar rug en houding gaan trainen, niet in de juiste houding trekken, daarmee kweek je de tegenovergestelde spieren.

Heb je miss een idee hou ik die houding kan trainen??

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:54

Als je zo goed kunt rijden dat je met een slof correct ruggebruik kunt stimuleren, dan heb je geen slof nodig. :) Bij een gemiddelde gevorderde ruiter blijft de kans echt zoveel keer groter dat je je paard forceert (hoe goed je bedoelingen ook zijn) dan dat je hem helpt, dat ik het daarom af zou raden. :)

Als je paard bang is om naar beneden te komen, zou ik eerder beginnen met lange teugels voorwaarts te rijden, uiteindelijk dan zakt hij dan vanzelf. Omdat hij dan weet dat het OK is, niet omdat hij niet anders kán. Vanuit daar kun je dan het contact op gaan zoeken. :)

Edit: vraag je instructrice of instructeur om oefeningen, hij ziet veel beter hoe je paard loopt en wat hij nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 14-05-10 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:54

denk dat een instructrice je daar het beste mee kan helpen. Zij kan zien hoe je paard loopt en zijn rug gebruikt.
Weet ook niet wat er met dat ongeluk is gebeurd?

Snap je wel beter nu je het nader hebt uitgelegd.
Al zou ik dan persoonlijk alsnog voor een martingaal kiezen.

Gianti

Re: Erg als ik de slof daarvoor gebruik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:01

oké, we hebben geen martingaal op stal liggen, maar anders kan ik er best morgen een aanschaffen

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:03

overleg gewoon even met je instructrice of iemand anders die je kan helpen....
Die nieuwe longeerhulp is ook wel erg fijn om de rug mee te trainen. Misschien wat voor jou?
[GVL] kent iemand deze manier van longeren?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:14

zodiacje schreef:
overleg gewoon even met je instructrice of iemand anders die je kan helpen....
Die nieuwe longeerhulp is ook wel erg fijn om de rug mee te trainen. Misschien wat voor jou?
[GVL] kent iemand deze manier van longeren?

Oohh, had ik nog nooit gezien. Ik ga gelijk overleggen. voel me aangetrokken die andere die in het begin van de topic wordt genoemd

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:16

neem eens goed les, zoek samen een goede oplossing en conclussie :)
in sommige gevallen is enkel eens een keer een slof gebruiken geen probleem als je het maar bij een
ervaren iemand gebruikt en gebruikt met maté.
dan kan het geen kwaad, maar ga zeker zelf niet wat uitvinden ;)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:34

Het lijkt mij een oplossing, als je het een paar keer gebruikt bij het los rijden, maar dat het uiteindelijk ook zonder moet gaan lukken.