Paard dat protesteert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

Paard dat protesteert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:49

Hoi,

Ik heb een probleempje met mijn paard, hij is 4 jaar en eigenlijk heel braaf voor deze leeftijd, ook verkeersmak en al...

Maar af en toe als we gaan wandelen kan hij lastig worden, dit is meestal op zand- en graspaadjes als hij achter andere paarden moet lopen. Hij begint dan met zijn hoofd te zwaaien, trippelen, scheef lopen, zelfs bijna steigeren. De paardentandarts is geweest en zijn tanden zijn in orde en hij doet dit enkel met momenten. Ik heb gisteren een perfecte wandeling met hem gedaan zonder problemen en vandaag heeft hij de hele rit opstandig zitten doen. Ik heb ook al geprobeerd om hem los te laten maar dan begint hij nog meer met zijn hoofd te zwieren en wilt hem sneller gaan (misschien wel logisch). Wat ik nu doe: mijn handen proberen stil te houden en contact houden met zijn mond, niet trekken ofzo maar gewoon contact houden en niet los laten. Spijtig genoeg blijft hem lastig doen....Ik denk dat hij vooral opgefokt is en dat hij dan lastig word omdat hij niet mag crossen van mij en dat ik hem vast hou..

Dit is echt zeer lastig en vermoeiend en ik zou heel graag gewoon rustig met hem willen wandelen...Iemand tips?

Roselique

Re: Paard dat protesteert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:51

Als hij het alleen doet op zand en graspaadjes (dus zachte grond), heeft hij misschien pijn? Heb niet veel verstand van dit soort dingen. Maar als hij het alleen op zachte grond doet is er misschien iets mis met iets wat daarop gevoelliger wordt?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:51

Wil hij niet gewoon eigenlijk voorop lopen?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:54

In de piste doet hem het niet, daar is het ook een zachte ondergrond...

Ja hij wilt voornamelijk voorop lopen, dat heb ik ook al gemerkt, maar zelfs na die gras- en zandpaadjes blijft hem lastig doen ook al mag hem van mij voorop lopen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:55

Deed mijn vorige paardje ook, misschien zenuwen ofzo? Geen flauw idee, die wilde dan ook voorop in de club.
Uiteindelijk ging dat over en wilde hij alleen nog achteraan := hahaha

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:58

Ja ik denk dat dat hij gewoon zijn eigen opfokt, hij is nu ook nog jong. Maar moet ik dan altijd vanvoor rijden? Ik vind toch dat hij ook vanachter moet leren rijden, ook eens leuk voor de anderen om vanvoor te rijden...

xIsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:03

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het iets te maken heeft met medische redenen, eerlijk gezegd denk ik gewoon dat hij je in de maling neemt. Puberpaarden vinden het altijd leuk om op dezelfde plekjes te gaan 'flippen' zodat jij er gelijk een reden achter zoekt. Gewoon even streng zijn en als het echt niet gaat dan maar vooraan rijden. Maar wel de volgende rit weer proberen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:05

zachte paden nodigen nu eenmaal uit tot galop...
Gaat ie ervandoor als je m voorop laat lopen? Anders moet je dat eens proberen. Gewoon kijken wat ie dan doet.
Klinkt idd als gedrag en niet als pijn maar wel echt helemaal super dat je jezelf ervan verzekerd dat ie geen pijn heeft.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:14

Als hij voorop loopt is hij braaf, ik kan dan rustig met hem draven, galopperen en ook gewoon stoppen. Wel altijd een stevig tempo maar hij blijft bij mij en is braaf.

Het probleem is dat als hij nu eenmaal begint dat hij het dan voor de rest van de rit blijft doen ook op betonwegen in stap...En na een tijdje begint dit echt wel lastig te worden en weet ik niet goed wat te doen. Mensen gaan algauw een stapje achteruit als ze hem zien aankomen...

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:10

als je alles hebt gecheckt kan het inderdaad niet iets medisch zijn! mijn welshje doet dat ook en dat heeft inderdaad ook heel erg te maken met blij zijn en graag willen crossen! ik ken haar heel goed en ik weet dat dat ook gewoon haar karakter is! ik probeer meestal veel met mijn zit te doen, dus diep zitten, zwaar en lang maken enz. en met de handen af en toe een ophouding en verder zo ontspannen mogelijk, dus niet trekken en niet te strak teugeltje! maar ik zie dat je dat al doet...

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:40

vermindert dit dan na een tijdje? bijvoorbeeld als die wat ouder wordt??...Want wat mij het meeste stoort is het schudden met zijn hoofd, terwijl hij schud durft hij dan nog eens een huppeltje te maken en soms trekt hij bijna de teugels uit mijn handen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:52

Dit is gewoon jongigheid.

Ik heb mijn paard op die leeftijd juist veel laten galopperen. Overal waar de grond het toeliet mocht ze galopperen (en dat wou ze dan ook wel). Toen ze doorhad dat er echt wel wat gecrosst kan worden in een buitenrit, begon ze meer te vragen en kon ik ook meer schakelen in de galop.

Het is maar net hoe jijzelf en je paardje in elkaar zitten. Beetje prettig gestoord en houd je wel van een sprintje? Dan lekker crossen.

Wil je het iets netter en gecontroleerder, dan gewoon door blijven gaan met hoe je bezig bent. Jij stelt de grenzen op, en die mogen nooit overschreden worden, heel duidelijk en helder. Dan valt het kwartje opgegeven moment ook wel;)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:17

Sommige paarden lopen nu eenmaal graag voorop en andere juist niet. Je kunt veel moeite doen om hier niet aan toe te geven, maar dan blijft het een probleem. Je kunt zo'n paard ook gewoon zijn zin geven en dan hebben jullie beiden een leuke rit! Ik zou hem dus gewoon voorop laten lopen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:37

Dus eigenlijk kan ik hier niet veel aan doen? Buiten geduldig blijven...
Zal het misschien helpen als ik hem even longeer voor we gaan wandelen?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:52

Dat kun je wel een keer proberen.
Bij sommige paarden werkt het wel, en bij sommige niet.
Gewoon doen en dan kom je erachter of het werkt.
En indd het komt volgens mij ook door de jongigheid
Succes