zonder optuiging lijkt sturen onmogelijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

zonder optuiging lijkt sturen onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:20

Ik zit met een probleem met mijn fries.
Altijd als ik met zadel en hoofdstel rijd, gaat het sturen prima.
Ik stuur haar niet op de teugels maar op mijn zit en wijs met de binnenhand een beetje aan waar ze heen moet, en ik kijk daar waar ik heen moet.
Vandaag probeerde ik even zonder zadel en hoofdstel te rijden, alleen een halstertouw om haar hals heen.
Maar sturen op mijn zit leek onmogelijk te zijn. Iemand tips hoe dit kan verbetert worden?

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:46

Hallo

om in een keer op te stappen zonder zadel en hooftstel is niet heel erg slim eigenlijk
is je paard onrustig en sterk dan is het helemaal niet verstandig om in een x zo over te stappen
eerst beter met hooftstel proberen natuurlijk moe je haar op je zit sturen is beter voor je paard maar als je paard niet goed reageert
kan het ook zijn dat je het fout doet wees consucwent en als hij/zei iets fout doet herhalen zodat ie wel die kant opgaat
en anders is het ook wel eens verstandig om advies van andere mensen te vragen die altijd met touw om de nek rijd

LadyMadonna

Re: zonder optuiging lijkt sturen onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:48

die van mij deed het voorheen ook niet, tot ik western ging rijden en neckreining leerde (en dus ook aan het paard leerde) Nu kan ik zo opstappen en wijkt ze voor druk tegen de hals in combinatie met mijn been, en stuurt ze niet perfect, maar goed genoeg :j

Roselover: Ze stapt een keertje zonder zadel en hoofdstel op, nou en? Mag lol met je knol tegenwoordig niet meer? Ze stapt niet over, ze stapt gewoon een keer zo op, niks mis mee :n

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 18:01

Mijn fries is heel erg rustig van haar zelf, ze is wel sterk maar zolang ik alleen stap laat ze het niet merken en blijft ze rustig.

En waarom ik even zonder zadel etc opstapte, de hele bak was nat en de weg te glad voor haar (ijzers). Ik was bezig met grondwerk en kijken tot hoever ze me vertrouwde. Daarom probeerde ik het even om op haar te zitten. Rondjes op de hoefslag snapt ze, maar probeer ik een volte lukt niet,
Ik zal volgende keer inderdaad even proberen met hoofdstel om een beetje aan te wijzen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:04

Kennelijk is er met zadel en hoofdstel dan toch iets waardoor het je wél lukt. Dat is denk ik vooral de 'stok achter de deur'. Je hoeft het hoofdstel niet te gebruiken, maar je kunt ermee corrigeren indien nodig.
Door te werk te gaan zoals je nu doet, leer je je paard aan dat bewuste ongehoorzaamheid de moeite loont. Je bent immers kennelijk nog niet zo ver dat je, als ze niet regeert, zónder hoofdstel kunt corrigeren. Je hebt dus geen stok om de deur dicht te doen. :)

Zonder optoming rijden is geen kwestie van blind vertrouwen, dat vertrouwen moet je a) opbouwen en verdienen en daar gaat een hoop werk aan vooraf en b) je hebt nieuwe vaardigheden nodig en daar gaat ook wat werk aan vooraf. Stef kan bijvoorbeeld kennelijk inmiddels neckreinen en heeft daaraan al genoeg als stok om de deur eventueel dicht te kunnen doen. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 12-05-10 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:21

Het kan best datje met zadel net even anders zit of onbewust iets anders doet dan met zadel. Je kan idd oefenen met hoofdstel erbij en gewoon veel uitproberen. In eerste instantie is alleen afwenden op je zit al moeilijk genoeg, zou daarmee beginnen en daarna pas voltes. Probeer jezelf "zwaarder" te maken aan de kant waar je heen wil door meer gewicht te plaatsen op de zitbeenknobbel en draai je lichaam incl schouders iets mee in de richting waar je heen wil en dus heen kijkt, maar let erop dat je niet knikt in je zij (je bovenlichaam moet recht blijven).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:47

RT-->NA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:14

Waarom moet dit naar NA? :?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:15

Als je paard met hoofdstel goed op de buitenteugel gereden is (dus luistert naar de buitenteugel tegen de hals), dan zal hij ook op de halsriem tegen de buitenzijde van de hals reageren. Dit (neckreining) is niet speciaal voor westernruiters maar hoort gewoon bij de klassieke dressuur, alleen noemen we het dan niet zo.
Dus niet alleen aanwijzen met de binnenteugel, maar ook opsluiten met de buitenteugel.
Maar ook als hij nog niet perfect op de buitenteugel reageert kun je hem best wat aanleren met de halsriem zelf. Wanneer hij niet reageert op de halsriem tegen de buitenzijde van de hals, dus bijvoorbeeld niet wil afwenden, doe je hand dan wat naar voren en leg de riem meer voor op de hals, dus richting oren. Daar kun je meer invloed uitoefenen en zodra paard het wat beter doorkrijgt gebruik je de halsriem weer lager op de hals.
Ik train mijn paard zelden met de halsriem maar rijd er zo mee weg door de manier waarop hij dressuurmatig getraind is.
Vergeet ook niet je gewicht altijd op de kant te leggen waar je naartoe wilt.

Ik vind trouwens ook dat dit topic bij Rijtechnisch thuishoort, juist! Niks Naturals aan toch, alleen Rijtechnisch.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:26

Dat ze zonder hoofdstel stuurloos is wil enkel zeggen dat je haar onder het zadel te weinig op zit rijdt. Ze snapt de zithulpen gewoon niet goed. Probeer je eens een tijdje lang goed te focussen op de zithulpen die je geeft, roep desnoods de hulp van begeleiding in. Zo bouw je het langzaam op. Een paard dat op halstertouw te sturen is, is simpelweg een paard wat heeft leren wijken voor de druk, het is geen magisch kunstje maar educatie.

Ook kan je aan de hand oefenen, je plaatst je hand ergens en oefent druk uit, deze bouw je op tot je paard van deze druk weg beweegt, dírect haal je die druk dan weg. Dit doe je op alle willekeurige plekken op het lichaam. Na een tijdje zul je zien dat ze veel sneller op lichtere druk gaat reageren. Dus kortom, gewoon goed oefenen op het rijden op zit en wijken voor de druk. Dit is niet zo eventjes gedaan maar wat je ervoor terug krijgt is heerlijk.

Mijn pony en ik zijn nog niet klaar om halstertouw te rijden maar hij begint nu de principes van neckreining onder de knie te krijgen, heel relaxed.

Veel succes met je paard!
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-05-10 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:30

Waarschijnlijk voelen je hulpen anders aan als je zonder zadel rijdt. Probeer anders eerst een keertje met zadel en een halstouw en kijk dan hoe ze reageert ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:52

In overleg met het team, kan het terug van NA -->RT.