Nette volte galloperen hoe het beste aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Nette volte galloperen hoe het beste aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 23:13

Ik sta op een zeer degelijke stalling met een hele fijne instructrice en mijn lessen zijn dus ook prima in orde, we rijden 1 tot 2 x per week in een groepsles en 1 x in 1 a 2 weken prive les erbij.

Mijn haflinger is in alles nog wel wat stijf geweest, alles snee ze af en een normaal gallopje over de hoefslag lukte al niet. Sinds enige tijd gaat dit prima en zijn we lekker aan het door trainen zodat we over een poosje officieel kunnen starten voor onze B.
Nu is het grootte probleem dat ze dus geen volte kan galloperen, ik krijg gewoon les en wordt hier uitstekend bij geholpen maar was gewoon eens benieuwd of ik hier nog wat ervaringen of tips kon halen!
Ze valt direct terug in de draf zodra je in gallop de volte op wil rijden, en ze valt ook totaal uit 1.
Ik moet hierbij dan ook vertellen dat als we rechtsom rechtuit galloperen de bochten erg scherp en plat zijn, hierin zijn we al veel verbeterd.

Ik vraag gewoon om wat tips en ervaringen. want ik heb verder gewoon mijn lessen en krijg ook echt goed les

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:28

Ik denk dat je pony het nog erg moeilijk vindt en dat hij voor een deel de kracht en de balans mist om rechtop door een bocht te galopperen. Het zal dus een kwestie van de juiste training en wat tijd vragen voor hem om dat te kunnen. Probeer om hem goed zijn achterhand te laten gebruiken, om die er ook in stap en draf goed onder te rijden. Rij ook in draf al goed scherp de bochten in. Een hulpmiddel kan zijn om pionnen in de hoeken te zetten waar je omheen moet rijden. Ook van veel overgangen rijden worden ze sterker. In de galop, probeer om hem eerst eens goed de hoeken in te laten galopperen, goed buitenteugel-binnenbeen gebruiken, als je dit consequent doet zullen zijn voltes ook vanzelf beter worden. Goed gaan zitten en hem op je zit door de bochten heen rijden, blijf zelf recht boven je paard zitten, ga niet zelf mee scheef hangen. Als jij als het ware 'boven de hoefslag' blijft zitten, zal hij die beter volgen om onder jouw gewicht te blijven om je te kunnen dragen. En blijf niet lang achter elkaar galopperen, wissel het veel af met draf, zodat hij tussendoor steeds kan herstellen. Beter 1 of 2 rondjes met goede bochten dan 5 plat door de bocht. Verder kun je ook eens een halve grote volte B-E galopperen, dan kan hij daarna weer even rechtuit. Kortom, rustig opbouwen en sterker maken. Haflingers hebben daar vaker moeite mee.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:47

misschien aansporen voordat je de volte maakt?
of het is voor m gewoon te zwaar, of moet ie het nog leren ;)