Hoe krijg je een paard zachter in de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Hoe krijg je een paard zachter in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:55

Hallo mensen,

Ik heb een probleempje, en ik weet ff niet goed hoe ik het op moet lossen want ik ben het niet gewend. Mijn paarden zijn altijd makkelijk geweest in hun mond, en heb daardoor altijd op mijn pinken kunnen rijden, waardoor ze uiteraard ook makkelijk in hun mond bleven. Nu heb ik een friese ruin Obbe, en daar heb ik wegens omstandigheden 1,5 jaar niet voor kunnen zorgen. Dus mijn vader heeft dat gedaan. Nu is mijn vader een hele grote vent die zijn eigen kracht niet kent en voornamelijk in de bossen rijdt. Op zich niets mis mee, maar Obbe is in de bossen zéér fanatiek en wil eigenlijk alleen maar voorwaarts. Mijn vader lost dit simpelweg op met zijn kracht.
Nu ben ik laatst weer een keer gaan rijden, en ik kon mijn eigen paard gewoon niet houden! Ik heb gewoon de kracht niet om hem tegen te houden wanneer ie wil gaan, en toen hij ervandoor vloog kon ik niets anders doen dan trekken en loslaten, trekken en loslaten, tot ie uiteindelijk terug kwam. Hij is verschrikkelijk hard in zijn mond geworden. Nu is mijn vraag wat hier aan gedaan kan worden? En is het een oplossing om in de bossen met een scherper bit te rijden? Hij heeft nu een doodnormaal dubbelgebroken trens van KK.

Hulp is zeer welkom..

edit: Hij hoeft niet aan de teugel oid, hij moet gewoon op lichte hulpen terug komen als ik dat vraag, ook wanneer ie enthousiast is

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:07

christel1857 schreef:
Hallo mensen,

Ik heb een probleempje, en ik weet ff niet goed hoe ik het op moet lossen want ik ben het niet gewend. Mijn paarden zijn altijd makkelijk geweest in hun mond, en heb daardoor altijd op mijn pinken kunnen rijden, waardoor ze uiteraard ook makkelijk in hun mond bleven. Nu heb ik een friese ruin Obbe, en daar heb ik wegens omstandigheden 1,5 jaar niet voor kunnen zorgen. Dus mijn vader heeft dat gedaan. Nu is mijn vader een hele grote vent die zijn eigen kracht niet kent en voornamelijk in de bossen rijdt. Op zich niets mis mee, maar Obbe is in de bossen zéér fanatiek en wil eigenlijk alleen maar voorwaarts. Mijn vader lost dit simpelweg op met zijn kracht.
Nu ben ik laatst weer een keer gaan rijden, en ik kon mijn eigen paard gewoon niet houden! Ik heb gewoon de kracht niet om hem tegen te houden wanneer ie wil gaan, en toen hij ervandoor vloog kon ik niets anders doen dan trekken en loslaten, trekken en loslaten, tot ie uiteindelijk terug kwam. Hij is verschrikkelijk hard in zijn mond geworden. Nu is mijn vraag wat hier aan gedaan kan worden? En is het een oplossing om in de bossen met een scherper bit te rijden? Hij heeft nu een doodnormaal dubbelgebroken trens van KK.

Hulp is zeer welkom..

edit: Hij hoeft niet aan de teugel oid, hij moet gewoon op lichte hulpen terug komen als ik dat vraag, ook wanneer ie enthousiast is

Hmm lastig. Een ander bit is geen oplossing, dan ontwijk je het probleem. Misschien is het slim om (voorlopig) les te nemen, tot dat het goed gaat? En longeren voor het rijden? Veel succes, lastig probleem dit!

christel1857

Re: Hoe krijg je een paard zachter in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:11

Ja een ander bit lijkt me ook een laatste optie. Ik wil niet dat ie gewend raakt aan nog meer 'hardheid' in zijn mond. Maar ik weet ook niet hoe ik hem terug moet gaan schakelen naar een zachtere aanname van het bit... vind het zelf ook heel lastig! HELP

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:12

Longeren voor het rijden? Waarom dan?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:13

Op een heeele lichte verbinding gaan rijden, zo werkte het bij mij in ieder geval wel. Dus heel licht contact en lekker laag houden, en dan vaak doen.

edit; zodra je gaat trekken, trekt je paard terug(mijne althans ;)) dus dat is echt wel het laatste wat je moet doen. En een ander bit is ook geen optie ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:20

Hij gaat dan wel steeds harder lopen.... hij is heel voorwaarts

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:21

Kun je je paard niet terug rijden op je zit? Het lijkt mij ook een lastige opgave, ik heb nog nooit iets erover gehoord. Al lijkt mij een scherper bit niet de beste oplossing, ik zou dan eerder met een bitlooshoofdstel gaan rijden (die geven druk op de neus en niet in de mond).

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:22

Omdat hij er tegen ingaat?
Gewoon in de bak veel overgangen/voltes rijden en les nemen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:26

Misschien kan je proberen om jezelf wat zwaar te maken, meer rijden met je zit wanneer je paar langzamer lopen moet.
En de teugels langer laten, wanneer je paard hard gaat lopen zet je hem/haar op de volte, loopt hij/zij nog steeds hard? maak je de volte gewoon kleiner.

Ik denk dat wanneer je dat een tijdje doet, je paard ook zelf je hand op gaat zoeken en zachter in de hand gaat worden.

Dit lukte bij mijn vorige paard(tinker) misschien dat jij er ook wat aan hebt.

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:33

Heb ik ook last van met mijn verzorgpony.
Wat ik doe is vooral met mijn stem proberen rustig te krijgen.
Ook rijd ik veel voltes etc.
Terugrijden met mijn zit heeft me vooral in het begin heel erg geholpen. Ik reed dan altijd licht in het tempo waar ik graag in wilde lichtrijden. Dan rijd je eigenlijk tegen het ritme in, is op het begin wel lastig maar je paard gaat vanzelf jouw tempo aannemen.
Bij mij heeft het al heel veel resultaat opgeleverd, succes!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:40

Les nemen is misschien wel een goed idee aangezien dit een specifiek probleem is. Bedankt voor de vele reacties! Ik ga eens wat dingen proberen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:04

Froexiie schreef:
Op een heeele lichte verbinding gaan rijden, zo werkte het bij mij in ieder geval wel. Dus heel licht contact en lekker laag houden, en dan vaak doen.

edit; zodra je gaat trekken, trekt je paard terug(mijne althans ;)) dus dat is echt wel het laatste wat je moet doen. En een ander bit is ook geen optie ;)

Het punt is alleen, dat wanneer ik hem los laat hij steeds feller gaat lopen. Dus het derde probleem is eigenlijk: Hoe hou ik hem rustig? Longeren voor het rijden werkt niet, paard gaat nog liever dood aan een hartaanval dan dat ie rustig gaat doen.
Ik sta open voor alles, massages, middeltjes, clickertraining whatever... als het maar werkt.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:08

christel1857 schreef:
Froexiie schreef:

Het punt is alleen, dat wanneer ik hem los laat hij steeds feller gaat lopen. Dus het derde probleem is eigenlijk: Hoe hou ik hem rustig? Longeren voor het rijden werkt niet, paard gaat nog liever dood aan een hartaanval dan dat ie rustig gaat doen.
Ik sta open voor alles, massages, middeltjes, clickertraining whatever... als het maar werkt.

Nee al die training enz hoeft niet. Mijn paard is ook heel voorwaarts en is een tijdje 'hard in de mand geweest', bij gebrek aan een betere omschrijving. Dat hebben we toen opgelost dmv een hele lichte verbinding, rij het paard lekker laag, maar hou nóoit vast. En dan op een gegeven moment, je merkt wel wanneer, kan je weer een beetje omhoog rijden als het ware ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:09

Ohh dat heb ik toen trouwens wel tijdens les zo opgelost, dus dat is zeker een optie!

miep89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:44

Probeer hem sterker te maken in de achterhand, dan kan hij zich uiteindelijk op de juiste manier oprichten, de druk op de teugels word dan een stuk minder.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:22

De mijne deed precies hetzelfde. niet omdat ie heel hard in de mond is. Maar gewoon tegen het bit ingaat. pakt het bit vast en dan kun je niks meer. En als ze het het bit niet pakt is het een heel makkelijk paard. Nu heb ik dat bijna helemaal opgelost door les. Ook ik deed het op kracht(tsjah zo is dat mij ooit geleerd, en mijn andere pony's hadden dat niet nodig, dus ik wist niet hoe ik het moest op lossen) Maar wat ik nu geleerd heb. Gewoon net zo rijden als je anders ook doet en vooral op zit en met benen rijden. Gaat hij der met je vandoor op de volte tot het paard loslaat en dan rijd je weer verder. Probeer je helemaal op ontspanning te richten, mooi laag en zelf ontspannen zitten. Dan gaat het na een tijdje vanzelf beter. ;)

Suc6!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:41

miep89 schreef:
Probeer hem sterker te maken in de achterhand, dan kan hij zich uiteindelijk op de juiste manier oprichten, de druk op de teugels word dan een stuk minder.

moeilijk om al aan zoiets te werken als ie niet eens terug gaat van draf naar stap. Overgangen rijden, halve overgangen rijden, allemaal moeilijk door die stugge mond.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:42

Sita_xx schreef:
De mijne deed precies hetzelfde. niet omdat ie heel hard in de mond is. Maar gewoon tegen het bit ingaat. pakt het bit vast en dan kun je niks meer. En als ze het het bit niet pakt is het een heel makkelijk paard. Nu heb ik dat bijna helemaal opgelost door les. Ook ik deed het op kracht(tsjah zo is dat mij ooit geleerd, en mijn andere pony's hadden dat niet nodig, dus ik wist niet hoe ik het moest op lossen) Maar wat ik nu geleerd heb. Gewoon net zo rijden als je anders ook doet en vooral op zit en met benen rijden. Gaat hij der met je vandoor op de volte tot het paard loslaat en dan rijd je weer verder. Probeer je helemaal op ontspanning te richten, mooi laag en zelf ontspannen zitten. Dan gaat het na een tijdje vanzelf beter. ;)

Suc6!

thanks! ben blij dat er nog hoop is :D