stap verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ViolaineHW_

stap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 10:03

hallo,

ik heb een paard met een vreselijk voorwaartse stap en als ze wat gespannen is dan loopt ze ook niet meer in de 4 takt. het is erg moeilijk om rust in de stap te krijgen.

misschien weet iemand oefeningen? tips

we zijn b dressuur en klaar voor de L1 alles gaat erg goed ze is super aan het been (soms te) alleen de stap valt nog te verbeteren.

ik wil ook niet teveel knoeien aan de stap omdat deze snel verpest is.

xKnol

Re: stap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:36

Ik zou veel overgangen rijden binnen de stap, niet alleen terug, ook naar voren. Dat je het tempo meer zelf on controle gaat krijgen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:22

Van je hand af houden!!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:41

chrisje_83 schreef:
Van je hand af houden!!

wil je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoeld ?
want ik kan haar in stap wel van mijn hand afrijden dat is het probleem niet... alleen met spanning zoekt ze het nog wel eens op.. als ze mooi ontspannen is stapt ze nog vrij snel.

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:49

En heb je al eens geprobeerd om veel middenstap te oefenen? Hiermee bedoel ik dat je paard lager/langer in zijn hals word en zo nog meer ontspannen is. Dit helpt namelijk wel bij mijn snelle paardje!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:50

lang-laag stappen, dus de hals lang en laag houden, zo ontspannen mogelijk proberen te stappen, veel tempowisselingen rijden(bijv. middelstap)

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:26

ah ja middenstap wat meer meepakken is wel een goeie..
thanx.. :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:16

_ViolaineHW_ schreef:
chrisje_83 schreef:
Van je hand af houden!!

wil je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoeld ?
want ik kan haar in stap wel van mijn hand afrijden dat is het probleem niet... alleen met spanning zoekt ze het nog wel eens op.. als ze mooi ontspannen is stapt ze nog vrij snel.

Vrijwel altijd wordt de stap van het paard slechter wanneer er te veel ingewerkt wordt met de hand. Je ziet dan paarden die losgelaten worden in bijvoorbeeld een verruiming wel verbeteren in de stap.
Donna heeft er ook een tijdje last mee gehad, veel spanning in de stap waardoor ze onregelmatig en zelfs bijna lateraal ging stappen.
Dit heb ik opgelost door in de stap niet te veel willen controleren en van mijn hand af te blijven. Ik stel haar in de stap wat lager en ronder in, wel de lengte in de hals bewaren en daaruit met je been van achteren naar voren rijden. Op het moment dat je voelt dat de stap actiever wordt laat je de hals als het ware vallen.
Daarnaast kan je de stap opvangen door iets zwaarder te gaan zitten, zo hoef je niet aan de teugels te komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:15

stap is de moeilijkste gang om te corigeren, je maakt het meeste goed in de stap maar je kan er ook het meeste in verpesten, wat heel goed werkt zijn keertwendingen rijden op de voorhand, deze oefening word eigelijk nooit meer gevraag vandaag de dag, echter zijn deze oefeningen erg goed om de stap beter te krijgen, ruimer en rustiger, de bewust wording van het plaatsen van het been werkt bij het paard er goed.

mol

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:29

Hoe doet je paard de stap wanneer je naast of voor hem loop. Misschien een idee om het eerst ze te proberen...

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:36

chrisje bedankt voor je uitleg ben het er helemaal mee eens en rij zelf op die manier... soms moet het je weer even gezegd worden.

moll de keertwendingen kent ze nog niet maar is wel indd een goede oefening voor de bewustwording van de plaatsing van haar benen

koko met uitstappen stapt ze meestal nog sneller dan stap ik vaak af omdat ze rustiger is aan de hand. dit was toen ik haar net kocht ook een te snelle stap.

heb eerst weer heel wat tips dank jullie wel

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:54

De stap verbeteren is trouwens een kwestie van veel tijd ervoor nemen, bewust ook tussentijds wat meer stappen. Bij Donna heeft het een jaar geduurd voor de stap beetje bij beetje verbeterde. Ik had slechte cijfers, tegenwoordig 7-ens.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:11

dan is er nog hoop denk ook wel dat het op den duur beter wordt de draf was ook altijd ontzettend voorwaarts dat is al een heel stuk beter. het heeft indd veel tijd nodig