over de schouder lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Okira

over de schouder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:24

Hoi,

sinds een paar maand krijg ik degelijke instructie! (op maat van ruiter EN paard!) . Mijn paardje is namelijk bijzonder scheef en heeft het daardoor erg moeilijk met sommige oefeningen. Hierdoor zijn er al vele instructeurs de revue gepasseerd (ofwel gingen ze te snel voor mij, ofwel voor Okira, ofwel waren ze bijzonder streng voor Okira,...) maar nu zitten we dus goed :). We zijn volop bezig met rechtrichten (haar op de buitenteugel leren lopen, goed voorwaarts krijgen, haar laten ontspannen, nageeflijk leren zijn,..) , maar bij 1 oefening heb ik wat problemen : een gelijkmatige volte lopen. Het is dus de bedoeling dat Kiki een mooie volte kan lopen, wijkt ze van haar lijn dan moet ik bijsturen. Hierbij zegt men instructrice ook vaak dat mijn paard over de schouder loopt (om me erop te wijzen dat ik al had moeten bijsturen :o ).
Maar nu mn vraag : hoe voel ik wanneer mn paardje over de schouder loopt? Op wat moet ik letten?

Alvast bedankt!

Jasterina

Re: over de schouder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:27

tjaa een beetje moeilijk uitleggen ik denk dat hier andere mensen zijn die dit beter kunnen uitleggen als mij maar je voelt dat je paard naar buiten valt, dus niet die lijn van jou loopt maar stiekem naar buiten ''smokkelt''. dit betekent dat je je buiten teugel en been er niet goed bij hebt ;)

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:55

over de buitenschouder weglopen is eigenlijk dat jij bijv. een volte van 10meter wil rijden maar je paard maakt er een volte van 15 meter van omdat hij door je been heen loopt. Je moet je paard dus scherper voor je been maken zodat hij niet meer zoveel weg loopt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:07

Als je het goed doet en je paard dus ook :D dan loopt hij precies tussen je benen en je teugels.
Als hij dan uitwijkt voel je hem tegen je ene been meer aanduwen dan tegen je andere been.
Wat ik dan heb geleerd, is om hem dan overdreven van je been af te sturen, je gebruikt je been en teugel dan als een soort muur.
Zodra hij "van je been af gaat" ga je weer verder op de weg die je in je hoofd had.
In het begin krijg je dan hele rare voltes maar uiteindelijk snapt je paard dat het handiger is om tussen je benen en teugels te blijven.

Een goede oefening is ook om recht naar de overkant te sturen en dan niet via de hoefslag.
Je kunt dan heel goed voelen en zien waar je paard duwt en dus uitwijkt.
Ik ben wel een westernruiter maar misschien heb je er toch iets aan.

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:11

Ja zeker en vast justkid!

Ik denk nu wel dat ik het snap, ga er bij mn volgende les eens extra op letten.
Ik merk wel dat mn paard om de één of andere reden meer tegen mn ene been aanloopt dan tegen mn ander. We vonden deze oefening beide moeilijk (zij omdat ze niet recht is en ik omdat ik moeite heb met voelen wanneer ze over de schouder loopt).
Wat Okira ook deed bij deze oefening was proberen verzamelen , ook al is ze daar totaal nog niet klaar voor. Heeft iemand daar een antwoord voor waarom ze dit zou doen? Teveel hulpen ineens gebruikt?

Reden waarom we merken dat ze probeert te verzamelen : ze draaft niet maar maakt korte galopsprongen, heeft een verkorte stap,...
Zou dit misschien kunnen zijn dat ze vooraan te weinig ruimte kreeg van mij?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:03

Tja dat is wel moeilijk om zo te beantwoorden. Wat denk jezelf?
Mijn paard gaat uitwegen zoeken als het moeilijk wordt. Aangaloperen hoort daar bijvoorbeeld ook bij.
Rustig blijven met je handen en gewoon terug gaan naar wat je vroeg, namelijk een mooie ronde cirkel.
Als je paard zo scheef is, is het moeilijk voor haar om recht te lopen.
Wij geven altijd teugel als ze het goed doen, een stukje ontspanning en geen druk. (dus ook geen been)
Ik weet niet hoe dat bij dressuur werkt, ik hoor hier altijd dat je contact houdt met de mond.
Het lijkt me dat je misschien blij moet zijn op het moment dat ze even niet leunt tegen je been en daar een beloning voor moet vinden.

Ik heb altijd geleerd dat mijn paard wel verzameld moet lopen omdat ze dan haar rug het best gebruikt, maar jij hebt vast reden om dat (nog) niet te doen.
recht worden en op eigen benen lopen, dat is echt belangrijk denk ik.

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:03

ja, inderdaad. Dat vindt mn instructrice ook, vandaar dat we nu echt werken aan dat recht lopen.
Het is zo dat telkens Okira even recht loopt, nageeft of wat dan ook even goed doet krijgt ze 'lange' teugel (wel nog licht contact met de mond), ze krijgt deze zolang ze mooi nageeflijk blijft lopen.
In het begin ging dit over 2 sec, nu kunnen we al spreken van ongeveer 2min dat ze kan nageeflijk en recht kan lopen.

Op rechts moet ik hiervoor de volgende oefening doen :
contrastelling en vierkante voltes rijden , als ze nageeft => lange teugel. Loopt ze terug scheef => oefening onmiddellijk herbeginnen en liefst zelfs anticiperen.
(zadel op deze kant ligt heeel scheef op de rug)

Op links : slangenlijnen rijden op de volte. Dit gaat goed! Na 2 lessen liep Okira al behoorlijk mooi in de buiging en nageeflijk!

Ik hoop dat ik binnen een maandje kan zeggen dat ze voor 80% recht is! (we zijn nu reeds bijna 2 maand bezig bij trainingscentrum De Bodt - waar ik trouwens heel tevreden over ben!).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:25

Ha, dan lijkt jouw trainingsmethode op hoe ik leer westernrijden :D
Die vierkanten maak ik ook alleen laat ik mijn paard dan recht lopen, dus zeg maar hals recht boven de schouders.
Een andere (moeilijke) is een volte rijden met stelling naar buiten, dan moet ze dus echt haar schouder meenemen en dat lukt in het begin maar een paar pasjes. Heel klein beetje stelling vragen.
Een andere goede oefening die ik zo kan bedenken is schouderbinnenwaarts aan de hand.
Daar worden ze ook lekker soepel van en het traint de spieren van de achterhand zodat ze je beter verzameld kan dragen.
Je instructrice weet vast wel hoe je dat moet aan leren want dat is wat lastig te omschrijven.