Paard met wedstrijdstress! Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Paard met wedstrijdstress! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:24

Mijn paard pikt spanningen nogal op. Ze wordt helemaal heet en een beetje té enthousiast bij wedstrijden (en dan zijn we nog niet eens ons terrein af) ik ben zelf gewoon heel rustig en geen zenuwen enzo maar iedereen om je heen is dat natuurlijk wel en daar reageert ze ook op! Het is net een adhd paard op dat soort momenten! Alleen maar dribbelen met de staart in de lucht. Met springen is er niks aan de hand want daar maakt ze geen fouten en een beetje tempo is dan niet zo'n ramp maar als ik officieel wil starten moet ik toch eerst een dressuurproef doorkomen en ben bang dat het op deze manier niet gaat lukken!

Vaak rijd ik 's ochtends al even een uur als de bak nog vrij is en dan kort voor de wedstrijd nog even kort want ze word toch alleen maar opgefokt van de drukte in de bak. Heeft iemand misschien tips hoe je je paard een beetje kan kalmeren? Ze heeft denk ik een beetje last van wedstrijdstress ;)

Tinkels

Re: Paard met wedstrijdstress! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:27

geef haar anders een paar druppeltjes Bach Bloesem.
Dit geeft rust. Even voor de wedstrijd geven en jehebt al resultaat. Gewoon bij de drogist te koop.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:00

Bedankt voor de tip! Ik ga eens zoeken!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:14

Kilometers gaan maken, je paard alles laten zien en zo laten merken dat het helemaal niet eng of spannend is.

Wellicht dat er ook wel iets van een visuele cirkel in je paard vind het spannend en daar door jij ook (al dan niet onbewust) en dus dnekt je paard dat het ook echt spannend is, etc...

jen20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:33

hoi,

Je hebt van cavalor ook goede ontspannings spullen. cavalor destress en cavalor easy going. Heb het zelf ook gebruikt voor mijn paard (gribaldi x sultan) en het helpt echt heel goed. succes ermee.

groetjes

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:11

Quir schreef:
Kilometers gaan maken, je paard alles laten zien en zo laten merken dat het helemaal niet eng of spannend is.

Wellicht dat er ook wel iets van een visuele cirkel in je paard vind het spannend en daar door jij ook (al dan niet onbewust) en dus dnekt je paard dat het ook echt spannend is, etc...

Ja ik probeer al naar wedstrijden te gaan zonder mee te doen maar alleen even kijken en paard laten wennen, we doen mee met carnaval, behendigheid en onderlinge wedstrijdjes om aan de drukte te wennen maar zodra het druk is in de bak en er is publiek bij wordt ze helemaal druk en is de concentratie ver te zoeken! Ook als we niet eens mee doen dus!

Maar ja ik blijf sowieso lekker door oefenen en ze zal er ooit weleens aan gaan wennen toch? ;)

@jen20 bedankt voor je tip ik ga er eens naar kijken!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:33

Je hebt maar 1 winstpunt nodig, dus vraag een wedstrijdorganisatie of je als allereerste mag starten voor je dressuurproef. Dan is het vaak nog rustig op het wedstrijdterrein en kan je je winstpuntje halen.

19sunny81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:26

Ik gebruik rustgevende druppels van "Puur Natuur Nervositeit" voor mijn paard. Werkt super! Je paard wordt er rustig van maar niet suf.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:35

Albert schreef:
Je hebt maar 1 winstpunt nodig, dus vraag een wedstrijdorganisatie of je als allereerste mag starten voor je dressuurproef. Dan is het vaak nog rustig op het wedstrijdterrein en kan je je winstpuntje halen.

Dat is ook een goede! Als ik start dan is het sowieso hier in de buurt en ik ken mensen van de organisatie dus dat moet ook niet zo'n probleem zijn denk ik! Bedankt voor de tip!

De andere tips ga ik ook zeker eens proberen!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:26

Het is voor veel paarden gewoon een kwestie van wennen. Ik denk dat je juist NIET moet vragen of je als eerste mag starten. Op die manier verdoezel je het probleem en los je het niet op. Kilometers maken en nog meer kilometers maken, hoe meer ervaring ze opdoen, hoe meer ze hier zelf ook mee om leren gaan. En de tip, blijven rijden, aan het werk houden en je paard echt goed begeleiden....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:09

Volgens mij wil ts vooral een punt in de dressuur halen zodat ze kan gaan springen. Met springen heeft ze geen probleem. Ik zou dan inderdaad kiezen voor een pragmatische oplossing.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:36

Sammyoo schreef:
Volgens mij wil ts vooral een punt in de dressuur halen zodat ze kan gaan springen. Met springen heeft ze geen probleem. Ik zou dan inderdaad kiezen voor een pragmatische oplossing.

Precies! Heel veel oefenwedstrijden dressuur rijden is voor mij dus niet echt een optie!
Bij springen is ze ook heel druk maar dan gaat ze gewoon heel hard maar ze spring alles nog wel gewoon! Een dressuur proefje doorkomen is met zo'n stuiter paard een heel ander probleem ;)

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:47

ik lees even mee want mijn paardje is ook weleens eens een zenuw pees maar hoe geef je hem dan die druppels?

ps liefst per pbtje

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:50

Magic 5 star van Naf, ik ben daar erg tevreden over.
Ik heb het alleen nog nooit voor bij een wedstrijd gebruikt, maar daar is ook voor.
Je kan het bij de paardendrogist kopen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:51

Mijn merrie heeft dit ook, madame is 16 jaar en rij ieder weekend wel een wedstrijd. Ze krijgt nu sinds kort stress mix over haar voer (van excellent volgens mij, allesvoormijnpaard.nl) en daardoor is de stress wat minder, maar wordt ze niet suf..

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:12

ik lees ff mee en hoop op nog meer tips.Ik heb een paard waar ik nu mee in het Z rijd die ook erg gestrest is.Helemaal nergens mee niet met op vlechten of opzadelen en in rijden.Maar eenmaal in de ring is hij niet meer bij mij zijn aandacht is ergens anders. Ik hoop ook op zo veel mogelijk tips.En kilometers heeft hij genoeg gemaakt

_SEUS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:14

hoihoi! Ik herken je probleem,
het enige wat bij mijn paard werkt is ontzettend veel weg gaan,
en blijven oefenen, maarja.. als hij al zo hyper is, wat ik inderdaad hier boven las, je hebt maar een puntje nodig! Vraga even om je heen, waar het rustig starten is.
Wat ik met mijn eigen paardje doe is, bijvoorbeeld oefenen als je aan het buitenrijden bent, veel wandelen, en lessen op een ander terrein maar ik weet niet of dit voor jou mogelijk is?
Succes!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:24

Als het echt niet lukt, kan je altijd nog op een ander paard starten voor dat puntje. Maar dan zit je wel met de kosten van een startkaart en coupons, en dat voor misschien 1 keer starten.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:53

Sammyoo schreef:
Als het echt niet lukt, kan je altijd nog op een ander paard starten voor dat puntje. Maar dan zit je wel met de kosten van een startkaart en coupons, en dat voor misschien 1 keer starten.

Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar vind het ook wel leuk om het met mijn eigen paardje te proberen.

hrisning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:15

Ik zie vaak dat het probleem niet zo zeer bij het paard ligt maar bij de ruiter. Misschien kijken hoe je zelf goed rustig word dan zal ze dit overnemen en denken oh het is niet zo erg.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:44

Nou, ik heb er zelf echt geen last van en blijf ook gewoon rustig. Ik weet vrij zeker dat het in dit geval echt aan het paard ligt!