Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aslo schreef:Castreren?

Fieroislife_ schreef:Neen, momenteel heb ik geen les.
Ben nog op zoek naar een goede lesgever/lesgeefster.
Oke, dankjewel voor de tips.
&castreren denk ik niet dat nu al een oplossing is.
Andalusiers worden meestal niet gecastreerd omdat ze zo rustig zijn.

midgie schreef:Als je een hengst koopt moet je toch wel weten waar je mee bezig bent lijkt me , het is een volwassen dier heb je geen huiswerk gemaakt.
4 mei is 9 dagen geleden, wat wil je , neem eens een jaar de tijd, ook heel dom om er al op te gaan zitten.
Bouw eerst eens een band op en vooral het leiderschap, laat een hengts ook in zijn waarde en je zusje van 12 er nu op zetten is ook vragen om problemen.
Een andalusier is iid heel braaf maar heeft wel temperament en daar moet je mee om kunnen en willen gaan , dus zoek goeie begeleiding en dan niet van iemand die het op een grove manier wel even zal oplossen , maar iemand die jou kan begeleiden op een respectvolle manier naar de hengst toe.
Dus neem les en bouw eerst eens een band op met het dier eer je echt aan het werk gaat, freestyle is misschien wel wat om mekaar af te gaan tasten en leren kennen.
Ik zie in je profiel dat je 15 ben, dus vraag me af in hoe verre je dit aan het verzinnen ben??
Want waar zijn je ouders, die geven een 15 jarig meisje met geen ervaring geen hengst cadeau.
troi schreef:Waarom laat je hem eigenlijk hengst? Als hij niet goedgekeurd is voor de fok heeft hij er alleen maar last van, overal mooie meiden waar hij wel een flirt mee wil, maar hij mag nooit iets en hij kan ook al niet met vrienden de wei op (tenminste, er zijn maar weinig stallen die dat aandurven met hengstige merries in de buurt, dan is zo'n schrikdraadje vaak niet genoeg meer als afrastering).
Ik vind het veel diervriendelijker om zo'n dier te ruinen, krijgt hij een sociaal leven, heeft geen 'last' meer van de merries en word voor jullie tijdens het rijden een stuk makkelijker te hanteren. Alleen al die aandacht zal een stuk minder afgeleid zijn laat staan zijn drive om de leider te worden..
Ik denk echt dat je het houden van een hengst onderschat als ik heel eerlijk ben, zowel wat betreft de problemen voor de mensen eromheen alswel de last die het voor je paard zelf oplevert.
Met de zin: "neem eens een jaar de tijd en dom om er al op te gaan zitten" ben ik het niet eens. Een band bouw je ook op onder het zadel en niet alleen ernaast

ilonapakes schreef:je meod hem duidelijk maken dat dat niet kan!