Lichtrijden en wiebelbenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lichtrijden en wiebelbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:12

Hoe rijd je nou eigenlijk goed licht?

Ik heb het probleem dat wanneer ik lichtrijd mijn benen alle kanten op gaan, waardoor het erg moeilijk
is om duidelijke kuithulpen te kunnen geven. Op een veelzijdigheidszadel heb ik dit minder omdat ik dan
kortere beugels heb en meer steun heb, maar sinds ik op een dressuurzadel rijd is het echt verschrikkelijk.
Met doorzitten heb ik er dan weer geen enkele problemen mee.

Heeft hier iemand tips voor? Vanuit waar in je been hoor je licht te rijden? Is dat nu vanuit je knie of
je bovenbenen, je enkels?

Alvast bedankt :Y)

Schoentje

Re: Lichtrijden en wiebelbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:25

Maak je beugels dan een gaatje korter. Waarschijnlijk zijn je beugels zo lang dat je benen naar buiten floepen als je druk op de beugels zoekt. Kun je je hakken wel naar beneden doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:31

Dat kan ik wel. In stap, galop en met het doorzitten is mijn beenhouding gewoon zo goed als stil, maar zodra ik ga lichtrijden niet meer. Beugels een gaatje korter kan ik wel proberen, maar dan ben ik bang dat ik dus in stap en galop te kort kom te zitten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:37

Het is heel logisch dat je een knik in je knieen moet hebben als je op een paard zit. Een paard z'n buik is rond, ga je met (bijna) rechte benen op een paard staan in de beugels, dan moeten je benen wel naar buitenzwaaien, omdat je botten nu eenmaal niet kunnen buigen.

Dat is eigenlijk het enige wat ik nu kan bedenken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:50

Probeer eens of het verbetert als je in de sta-momenten van het lichtrijden bewust je benen langer maakt, vanuit je heup, je veert door in je enkel en daardoor komt ook je hiel lager in het stamoment.
De hoek tussen bovenbeen en lichaam wil je groter maken en de hoek tussen bovenbeen en onderbeen. Als je beide hoeken groter maakt, maak je je been mooi naar onder langer.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:53

Misschien kom je te ver uit het zadel als je gaat staan? Dan strek je je benen te veel waardoor ze van het zadel af komen. Of als je les hebt je instructrice vragen?

lonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:59

je kan ook op bokt wiki kijken, daar kan je zo informatie vanaf halen over lichtrijden.

rijd jij op een manege?

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:01

Je rijdt op het goede been licht als het buitenvoorbeen naar voren gaat en jij gaat staan.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:12

Ja, maar dat was de vraag dus niet.
De beweging komt vanuit je knieën. Probeer niet vol in je beugels te gaan staan en je benen goed aangesloten te houden.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:49

Ook mijn eerste idee was dat je waarschijnlijk té veel wil doen. Lichtrijden is niet veel meer dan meegaan met de beweging van je paard, je hoeft niet ver uit het zadel te komen, veel mensen komen te ver uit het zadel, dichter bij je paard blijven is dan de boodschap!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:17

Wat het verschil (denk ik) in jou geval is, is dat je met doorzitten wel goed je knieen aanknijpt om te blijven zitten en met lichtrijden dat niet of minder doet.
Met lichtrijden hoor je vanaf je knieen te bewegen en als jij je knieen aanknijpt, zullen je kuiten beter stil blijven liggen op zijn plek

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:00

kimmie88 schreef:
Wat het verschil (denk ik) in jou geval is, is dat je met doorzitten wel goed je knieen aanknijpt om te blijven zitten en met lichtrijden dat niet of minder doet.
Met lichtrijden hoor je vanaf je knieen te bewegen en als jij je knieen aanknijpt, zullen je kuiten beter stil blijven liggen op zijn plek

Je hoort je knieen helemaal niet aan te knijpen, die moeten gewoon langs je zadel liggen. Je vering zit in je enkel, met het stilliggen van je kuiten horen je knieen niks van doen te hebben.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:26

Bij mij heeft het geholpen om mijn knieen ontspannen te houden tijdens het lichtrijden. Niet proberen om ze vast te knijpen tegen je zadel en vooral niet proberen om ze te strekken tijdens het sta-moment.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:50

Heb je les? Dan zou ik iig gaan vragen,
anders misschien je beugels gaatje korter doen ;)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:54

kimmie88 schreef:

Dat is niet zo hoor :') Ik wee tniet waar je dat hebt geleert, maar je moet juist NIET je knieen aanknijpen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:03

een gebrek aan steun misschien? Ik ben namelijk sinds ik mijn nieuwe laarzen (petrie Perfect en voorheen cavallo junior) heb ook een stuk rustiger in mn benen geworden... ik vind zoiezo dat je dicht bij je paard moet blijven een erg goede tip! die ga ik ook eens proberen toe te passen!!

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:50

Oh, wiebelbenen! Daar had ik vroeger ook zo' n last van...Probeer eens een voltigeles te regelen en dan heeel erg op je benen letten. je hoeft dan nergens anders mee bezig te zijn, omdat iemand je paard voltigeert en kunt je helemaal richten op je benen, degene die les geeft kan dan ook goed letten op de houding van je benen en je betere tips geven omdat die het totaalplaatje dan ziet.