ongebalanceerd, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

ongebalanceerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:40

Hallo,

Ik heb 'n beetje 'n probleem met mijn bijrijdpaard en ik vroeg me af of hier wat bokkers tips hebben.
Mijn paardje is nogal ongebalanceerd naar mijn gevoel, ze zwiebert bijvoorbeeld alle kanten op bij van hand veranderen op de diagonaal, a-c lijn of soms ook op de hoefslag, dus net dat stapje naar links, of rechts waardoor ze scheef gaat en ik constant moet corrigeren met mijn benen.
Echter als ik op de volte rijd dan valt ze dus door mijn beenhulp heen.. op de eerste helft gigantisch naar binnen, op de tweede helft gigantisch na buiten.. hoe ik ook maar begrens.. In galop is het nog 't ergste! (Komt zelfs zo ver dat ze ook letterlijk de andere kant op gaat).
En ondanks dat ik maar begrens met m'n been en buitenteugel of andersom, zie ik er geen resultaat in.

Ik rijd 't paard bijna dagelijks als enige, afgewisseld door de dubbele longe. Ik rijd zonder sporen of zweep.. ze is al heel erg voorwaarts, de galop hebben we nu grotendeels onder ''controle'' af en toe wil ze er nog wel 'ns tussenuit.

Ik krijg regelmatig hulp van de eigenaresse van het paard en binnenkort heb ik als het goed is les.

Hebben jullie nog tips tussendoor waar ik wellicht iets aan kan hebben?

Groetjes, Sanne

Sim

Re: ongebalanceerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:14

Hoe oud is het paard en wat is de graad van africhting?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:18

ze is 7, wat bedoel je precies met graad van africhting?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:37

Welk niveau je met haar rijdt. Is ze hiervoor wel gereden? Of ben jij nu zeg maar aan het doorrijden. Het klinkt namelijk puur iets als wat een onervaren paard zou doen. Ik denk dat het misschien wat kan schelen als je vooral rechte stukken met haar gaat lopen. Zodat ze eerst haar eigen balans kan uitzoeken.
Ook zou ik erop letten haar qua nageeflijkheid niet teveel te overvragen. Maar eerst op eigen benen laten lopen.

Maar nogmaals, dit zijn dingen die je bij een jong paard zou kunnen doen, ik weet niet of dat ook geldt als ze op latere leeftijd zo gaan lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:59

Je zou met de basis kunnen beginnen , de zijgangen zoals traver en schouderbinnen zijn heel goe dom het paard sterk in zijn achterhand te krijgen, rij ook de hoefslag in stelling en buiging om het paard in balans te houden, rechtuit rijden is de komende tijd niet aan de orde want daar is het paard nog niet aan toe,vraag je instructrice huiswerk waar je mee aan de slag kan, vraag haar hoe je het paard kan rechtrichten b.v aan de hand.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:03

Oh joh, ik had al zo'n vermoeden maar graad van africhting vond ik dan wel weer erg 'sjiek' klinken..
Ze is gewoon B niveau met dingens als SB en zijgangen zijn we nog niet bezig, die 'kent' ze ook nog niet. Op zich heeft ze wel 'n hele sterke achterhand dus ik weet niet of het probleem dan specifiek daar ligt?
Ze is overigens op haar 3e als het goed is ingereden, op haar 5e verkocht, op d'r 7e weer teruggekomen.. dus 2 jaar weten we niet wat er gebeurd is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:04

Maar is ze, toen ze ingereden is, ook goed doorgereden? Of heeft er toen gewoon iemand 10 keer opgezeten bij wijze van, en het toen gelaten. Of weten jullie dat ook niet?
Ik zou denk ik inderdaad bij de basis beginnen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:12

Ze is ook doorgereden ja. Eigenaresse heeft d'r zelf ingereden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:12

jou paard klinkt als een groen, onervaren paard dat nog niet op eigen benen loopt en/of rechtgericht is. het naar binnen en naar buiten vallen heeft te maken met steun zoeken aan de wand.

Beginnen met veel slangenvoltes, diagonalen, rechte en gebroken lijnen, 2de of zelfs 3de hoefslag of over de middenlijn rijden, zodat je paard echt tussen jou benen moet lopen.
en ook al heeft je paard nog maar B niveau toch het begin/basis van zijgangen (wijken, SB, travers) meenemen. dit om de achterhand meer dragend te maken. Net zoals veel tempowisselingen (schakelen), schijnovergangen en echte overgangen. een sterke achterhand is niet noodzakelijk een sterk dragende achterhand. Erg voorwaarts zijn is vaak juist een teken, van onderuitlopen en stuwen met de achterhand ipv dragen en op eigen benen lopen. Want wat doe je onbewust als een paard versneld, terugrijden en meer contact op de teugels. Dit is wat jonge/onervaren paarden met weinig balans willen. Steunen op de ruiterhand voor extra evenwicht.

succes!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:17

Oke bedankt! Daar kan ik wel wat mee. Zijgangen kan ik gaan proberen, maar dan moet ik wachten op instructie ze kan namelijk echt 'n heethoofd zijn als ze iets niet snapt en dan doet ze waar ze goed in is --> hard gaan.
Tempowisselingen rijd ik over het algemeen best veel, maar ook hier wordt ze echt heet van dus ze is vrij lastig weer rustig te krijgen..

Ik zal 'ns gaan oefenen vandaag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:29

hard gaan, zo heb ik er ook eentje. Van zodra ze het te moeilijk vind, gaat ze ook versnellen,omdat ze hard lopen (stuwen) minder vermoeiend vindt.
wat zijgangen betreft, dit hoeft niet veel te zijn. 1 of 2 pasjes wijken gewoon reactie voor de eenzijdige kuithulp of even schouder voor zetten ipv SB is ook een goed begin of een grote volte spiraalsgewijs verkleinen en weer vergroten (op de benen), weer een voorbeeld om de eenzijdige kuithulpen te oefenen en het binnen achterbeen te stimuleren om meer onder te treden
misschien voor die ontspanning ook proberen de hals te laten strekken (hoe dieper je paard je hand voilgt hoe beter), dat ze hierbij gaan versnellen is weer maar eens een teken van te weinig balans, niet onmiddelijk willen terug oppakken. Zelf laten zoeken en als ze dan wat sneller draven dan is dit zo maar, alleen proberen terug te rijden op zit.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:47

Bedankt! Ik ga er straks 'ns mee aan het werk. :j