Helup springers, Paard snapt springen (nog) niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Helup springers, Paard snapt springen (nog) niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:12

Aangezien topic van Springert op slot zit..
Ga ik hier maar poging wagen, ik weet dat Schoentje en consorten nog rondhangen!
En die kunnen vast ook wel helpen!

Vandaag had ik priveles (dressuur) iemand anders springles (per ongeluk bak dubbel geboekt,
maar met wat goede wil kun je die best delen. )
Dus ik misbruik gemaakt van de situatie (of gebruik?) door ook over de in de bak liggende balken te draven.
Dat deed mijn Tobago braaf, dat had hij laatst ook al een keer gedaan.

Verder heeft hij nog nooit gesprongen en dat bleek _O-
Wat een Dodo, vraag me echt af uit wat voor een ei hij komt ^)

Al dressurend kon ik het niet laten om over kruisje te willen, je moet toch een keer beginnen.
Poging 1, hele ding tegen de vlakte ging van draf in stap, maar gezien de hoogte (lees laagte..) gewoon doorgeduwd.
Mopperende dressuur instructeur :D ;) , die zie, ik wil geen hout aanraken.
Maar hij zette ding weer overeind. (Die weet ook dat ik wil springen)

Nog paar pogingen gedaan, maar ahum. Tobago snapt het duidelijk nog niet.
Ging steeds of stilstaan of over in stap, dan kan je hem doordrukken en stapt :P hij over het kruisje.

De bedoeling is uiteraard, dat ie erover gaat springen, zucht.

Tips? Heb maar besloten dat hij van de week een keer vrij gaat springen.
Hopelijk valt het kwartje dan, heb dat al een keer eerder gedaan (lees 30 cm, niet echt spectacel dus)
en toen sprong hij wel.

Heb ik weer, geloof dat Tobago zichzelf dressuur en buitenrij paard vind :+

Tips??

(En ja, ze geven hier ook springlessen, best leuk, maar niet helemaal op mijn manier.
De meneer die vanmiddag priveles gaf aan andere ruiter, geeft wel in mijn ogen bij mij passende springlessen,
maar heeft geen tijd, voor meer mensen |( had ik al eens gevraagd toen Sjol nog niet geblesseerd was.)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:57

Yo hier ben ik! *\o/*

Ik denk dat je je paard wat meer voorwaards moet houden. Begin om een balkje, galopeerd hij daar goed voorwaards overheen, dan kun je een hindernis maken. Vergeet niet dat een steilsprong voor een paard eenvoudiger taxeerbaar is dan een kruisje.
Zorg iig dat je je paard goed aan het been hebt voordat je gaat springen. Geef hem vertrouwen door laag te beginnen. Daar doorduwen doe je goed, maar hij moet er wel van leren, de keer erna moet hij er dus wel in een keer overheen.

succes!

We hebben op een ander forum ook een springtopic geopend, waar je je vragen kunt stellen. Marcel is daar ook.
http://car.messageboard.nl/41947/viewtopic.php?t=7

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:03

Schoentje thanx!!!!
Steiltje dus makkelijker, tja, dat is wel zo.
Ga dat volgende week eens proberen.

Hij vond het in iedergeval niet traumatisch eng of zo, snapte er alleen geen snars van.
Vond het allang heel wat dat hij er overheen stapte.
Had onthouden van andere topic, nooit erlangs altijd erover.
(heb hem hiervoor ook niet hoeven, schoppen, slaan of trekken, was ik allang blij mee, aangezien hij het wel leuk moet gaan vinden.)

Kreeg hem er in draf niet over, terwijl hij super lekker liep vanavond laatste stukje van de les.

(overigens deze enthousiasteling heeft haar eerste cross les (mega puppy) op 6 juni staan :o , plan is de waterbak,
zee is ie al ingeweest en de zandbak daar in en uit en vreemd terein. Hoeft niet meteen over bomen heen.
Hoewel ik weet van de andere paarden, als het kwartje valt en ze vinden het leuk, dat het heel snel kan gaan.)

Gaat zoeken naar andere forum, morgen. Edit, heb me aangemeld.. .. wacht op antwoord...

Laatst wel over balk gegaloppeerd, dat ging wel goed.
Vandaag lastig, aangezien de springer er ook over ging (prompt net steeds van de andere kant)
en Tobago geloof ik geheugen verlies had, aangezien die niet meer snapte dat ik wou aangaloperen.
(dikke 2 maand niet gedressuurd, alleen af en toe 1 a 2x per week buiten gereden, was ziek. Dus ahum, mijn fout)

Schoentje

Re: Helup springers, Paard snapt springen (nog) niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:44

Die crosstraining komt wel goed.
Vaak hebben ze dat snel genoeg door en vinden ze het ook makkelijker omdat er weinig gekke kleuren op zitten.

Als je de volgende keer gaat springen probeer dan ook eens schter een ander paard aan over de hindernis te gaan.
Dat geeft vaak wat extra vertrouwen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:34

Paarden hebben veel meer respect voor massieve hindernissen dan zo'n balkje ;)

zou gewoon rustig beginnen, inderdaad over een balkje draven en galopperen en dan een laag (lees: heel laag) steiltje zetten... dan komt het vanzelf goed :) hij moet het niet alleen leren, maar ook vertrouwen krijgen dat hij (en jullie als combi) dat kunnen...

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:53

Je moet het vooral niet willen forceren. Begin met balkjes draven en inderdaad een laag kruisje. Als hij steeds zijn benen maar blijft stoten komt er heus een tijd dat hij zijn benen wel op gaat tillen. Wat je zelf al aangeeft, misschien dat je paard met het vrijspringen het kwartje laat vallen.