Hoe.. De zwakke hand sterker maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Hoe.. De zwakke hand sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:29

hoi allemaal :)
ik kom wel vaker aan met vragen op bokt!
en heb mn paard nog steeds niet voorgesteld!
Ik snap ook nog steeds niet hoe het moet! met die foto's plaatsen!
terwijl ik het al 10x heb gelezen van mensen, die het andere mensen uitleggen :)

maargoed..
Mijn probleem.. (jaja weer een probleem met mijn probleem paard!!)
Mijn lieve E pony zit vast op de Linkerhand.
2 jaar geleden is er ook al een fysio bij geweest en ze zei dat het wel weer kon terug komen.. en dat is dus ook weer het geval!!
Nu wil ik weten.. Kun je zo'n zwakke kant ook sterker maken door bepaalde oefeningen?
Ik had ooit eens op bokt gelezen, veel slangevoltes, achtjes etc, daar wordt je paard los van!
maar wordt je paard er ook sterker van?
ik heb op dit moment geen werk.. maar als ik werk heb, heb ik al een instructrice gevonden die mij les komt geven, en dan haal ik weer de fysio erbij!
maar tot die tijd zou ik het zonder moeten doen..
Op dit moment rij ik misschien 1x in de 2weken.. en dat is alleen stap.. en een sukkeldrafje op de rechterhand omdat ik haar linkherhand niet goed durf te belasten.
Ik longeer haar bijna ook elke dag, ook op rechts.. en op links stap ik alleen een beetje.. maar dan loopt ze al niet 100% lekker..
het ging eerst Supergoed! tot dat ze schrok, ervandoor vloog !Op de linkerkant! en toen deed het haar weer pijn :(

Sorry voor mijn onduidelijke verhaal.. ik kan er niet zo'n goed verhaal van maken!
ik hoop dat jullie het snappen en wat tips hebben.

Oh en als het niet goed staat, graag verplaatsen :)
ondertussen ga ik nog even GOED uitzoeken hoe ik foto's moet plaatsen!
& dan kom ik mn lieve pony voorstellen!!

alvast bedankt! :D

groetjes van mij.

betssa

Re: Hoe.. De zwakke hand sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:32

Waarom ben je zo voorzichtig met de linkerhand? Als je haar niet kan trainen, kan ze natuurlijk ook nooooit sterker worden op die hand... Om een paard sterker te maken, moet je die op die hand kunnen trainen.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:35

Je moet juist heel veel rijden/longeren op de linkerhand. Doordat jij voorzichtig bent met haarop de linkerhand verzwakt het automatisch. Dan versterkt alleen de rechterhand.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:37

maar als ik haar linkerhand te veel belast, wordt het dan niet erger..
Ik ben zo bang dat ze zoveel pijn zal leiden..
ze steigerd als ik even doorzet om haar op links te longeren!
verder ben ik het wel met jullie eens, maar vind het toch eng om haar op links veel te belasten!

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:40

Uiteraard wel opbouwen, niets forceren. Begin eerst een een week lang met stappen, steeds een paar minuten verlengen en uiteindelijk pak je er een draf bij etc. Steeds iets meer vragen. Hierbij is het wel nodig dat je haar consequent traint, het heeft weinig zin om een paar dagen te trainen en daarna wekenlang niets doen...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:43

oke! dat ga ik zeker doen!
ik ga dinsdag gelijk beginnen!
maandag heeft ze namelijk een rust dag!
maandag misschien maar ff los in de bak, en dan ga ik dinsdag toch maar beginnen met opbouwen!
verder nog tips, als ik opgebouwd heb, stap-draf, misschien galop (die laat ik liever nog ff achterwege!) welke oefeningen erg goed zijn?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:44

Elk paard is van nature links- of rechtsgebogen. Net als de mens links- of rechtshandig is. Als het paard makkelijker naar rechtsbuigt, wil het liever niet naar linksbuigen. Hij kan dan het bit links vastpakken, zodat jij hem niet die kant op kan buigen.

Hier staan oefeningen op om een rechtsgebogen paard (dat links vast pakt) op beide handen even sterk, soepel en buigzaam te maken http://www.paardenbegrijpen.nl *D

Succes!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:45

heel erg bedankt! ik ga meteen even op de site snuffellen!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:47

Ik krijg meer de indruk dat haar paard niet zwak is, maar kreupel ;) op die manier zwak dus.
Anders gaat een paard echt niet staken of minder rad lopen op die kant.

Wat ik zou doen TS: alleen maar op beide kanten veel laten stappen zonder jezelf erop de komende tijd. Ga bijvoorbeeld met hem/haar wandelen :) Tenminste tot er iemand komt om ernaar te kijken.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:55

Jaimyliefje schreef:
Ik krijg meer de indruk dat haar paard niet zwak is, maar kreupel ;) op die manier zwak dus.
Anders gaat een paard echt niet staken of minder rad lopen op die kant.

Wat ik zou doen TS: alleen maar op beide kanten veel laten stappen zonder jezelf erop de komende tijd. Ga bijvoorbeeld met hem/haar wandelen :) Tenminste tot er iemand komt om ernaar te kijken.

Ik wandel heeel erg veel met haar, ook in de bak
en nee ze is echt niet kreupel.
Ze loopt echt Stijf, en de fysio zal het wel weten! want ze is toen los gemaakt, maar het zou kunnen terug komen! en dat is nu het geval, en nu wil ik haar sterker maken! en daar vraag ik nu naar :D
maar toch bedankt voor de reactie! , ik blijf door wandellen :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:59

In dat geval moet je haar zeker op beide kanten gewoon veel trainen en flink loswerken. Veel voltes, volte openen, sluiten. Achtjes rijden. Slangevoltes. En veel van hand veranderen, steeds blijven afwisselen!
Ook gewoon galopperen op de linkerhand, dat maakt ze vaak een stuk lossiger en sterker.

Longeren met bijzetjes/slof/touwtjes of wat anders is ook een goede oefening, lekker lang en laag instellen. Wel weer veel afwisselen wat van hand veranderen betreft.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:03

bedankt voor de tip!
En dat longeren was ook de bedoeling,
ik zou dat gaan doen aan het einde van de week (toen alles weer goed begon te gaan) en toen schrok ze dus en wou ze niet meer op links omdat dat pijn deed, dus moet haar eerst weer zover krijgen dat ze op links gaat longeren! :) en daarna ga ik idd haar lang en laag instellen!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:21

Mijn paardje zat ook vast op de linkerhand. :) De fysio is toen ook langs geweest en het gaat nog steeds goed. Ik kreeg als advies om even veel op de linker hand als op de rechterhand te rijden. In het begin zal je het dus met het rijden rustig aan moeten doen. Op die manier kun je haast niets forceren en train je de rechterhand toch niet te veel. Doe vooral korte stukjes: Dus een paar oefeningen rechts, paar oefeningen links, even stappen, weer op rechts, veel overgangen: Maar niet te lang op één hand! Van die korte stukjes wordt het juist beter. :) Daarna natuurlijk wel opbouwen, en weer met beide handen evenveel. Veel succes met je leuke paardje!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:30

Waarom longeer je zoveel, en rij je maar 1 keer per week? En wat bedoel je met je laatste post: ze schrok en wilde niet meer op links want dat deed pijn? Wat doet pijn? Waar zit die pijn en hoe beweegt ze dan? Ik zou niet anders gaan doen voordat je dat weet, en toch eerst even de fysio erbij halen. Dat ie 2 jaar geleden geweest is wil niet zeggen dat dat nog steeds goed zit...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:31

Jaimyliefje schreef:
In dat geval moet je haar zeker op beide kanten gewoon veel trainen en flink loswerken. Veel voltes, volte openen, sluiten. Achtjes rijden. Slangevoltes. En veel van hand veranderen, steeds blijven afwisselen!
Ook gewoon galopperen op de linkerhand, dat maakt ze vaak een stuk lossiger en sterker.

Longeren met bijzetjes/slof/touwtjes of wat anders is ook een goede oefening, lekker lang en laag instellen. Wel weer veel afwisselen wat van hand veranderen betreft.

Vergeet niet dat je daarbij je paard moet corrigeren wanneer het naar binnen of buiten valt, anders heeft het nog geen nut. En dat is niet heel makkelijk om te doen(helemaal niet als je er niet bekend mee bent), met een al scheef paard zul je ook veel moeten corrigeren.

Hulpteugels zijn niet nodig met longeren, kan je het probleem ook erger maken, met longeren kan het paard nog net zo goed een volte maken linksom terwijl het nog stelling/buiging naar rechts heeft.
Vierkante voltes kunnen dan erg handig zijn.

Het beste lijkt mij om toch een inctructise te zoeken, ik snap niet dat je dat niet kan betaen omdat je geen werk hebt? Je paard moet je toch ook kunnen onderhouden? En dan hoef je heus niet 1 keer per week les te nemen.

op http://www.paardenrecht.org staat een lijst met instructeurs die in ieder geval aandacht besteden aan het rechtrichten.

Zo te horen is je paard ook flink scheef nu, dan zou ik er ook nog even een osteopaat bij halen om eventuele blokkades op te lossen en van daaruit kun je dan verdergaan met rechtrichten.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:51

Nee hoor, als je je hulpteugels goed bevestigt kun je een paard zoals je ook onder het zadel zou doen dwingen stelling aan te nemen. Kwestie van ervaring hebben met het goed bevestigen, zodat er wel een evenwijdige druk op het bit staat :j
Verder kun je ook nog aan de dubbele longe longeren natuurlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:55

Persoonlijk vind ik dwingen nooit goed ;) En met hulpteugels doe je dat toch al snel, ook omdat je zelf geen echte verbinding met het paard hebt en dus niet kan voelen wat het paard aankan of dat je moet ingrijpen oid.
Dubbele longe is dan zeker een optie, alleen ook moeilijk.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:03

Dwingen tussen aanhalingstekens dan, sowieso kan een paard zich altijd verzetten.
Maar bij een goede longeersingel kun je de teugels precies zo bevestigen om je eigen handen bij het rijden na te bootsen. Stelling vragend.
Een meisje bij ons op stal deed dat altijd, met een stevig elastiek aan beide kanten. Een beetje rek, maar niet veel.

Zo boots je precies de ruiterhand na :j

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:09

kleinvosje schreef:
Waarom longeer je zoveel, en rij je maar 1 keer per week? En wat bedoel je met je laatste post: ze schrok en wilde niet meer op links want dat deed pijn? Wat doet pijn? Waar zit die pijn en hoe beweegt ze dan? Ik zou niet anders gaan doen voordat je dat weet, en toch eerst even de fysio erbij halen. Dat ie 2 jaar geleden geweest is wil niet zeggen dat dat nog steeds goed zit...

ik longeer meer dan dat ik rij omdat ik bang ben dat ik haar te veel pijn zal doen,
daarom heb ik deze vraag gesteld.
en nu ga ik opbouwen,
met een aantal super goede tips!
waar ik jullie nog ff voor wil bedanken!
en.. Mn ouders betalen mn paard :$
maar ik moest zelf de lessen / wedstrijden en alles gaan betalen..
en dat kan nu niet omdat ik geen werk heb.
ben heel erg opzoek!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:20

ohja @kleinvosje
het zit zeker niet goed,
maar aangezien ik weet hoe ze liep,
en ik weet dat het dus weer is terug gekomen, omdat ze dat ook zei.

en.. over dat schrikken..
Eerst longeerde k haar elke dag,
en toen ging links heel goed.
je zag bijna niet meer dat ze wat vast zat,
maar toen kwam er iets engs..
en vloog ze er vandoor,
en toen is haar zielige zwakke linkerhandje.. weer pijnlijk geworden.. blijkbaar verstapt ofzo, maar het doet nog altijd pijn. en Daarom wil ik haar linkerhand nu sterker maken! en heb ik jullie om HULP gevraagt ! :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:45

Jaimyliefje: De ruiterhand kun je niet nabootsen, of je zou een robot moeten maken die dat wel kan :7

TS, ik kreeg een PBtje van iemand en weet opeens wie je bent, ten eerste vraag ik mij af waarom je zit te liegen, het is nieteens jou paard maar je verzorgpaard.
En ik ken degene die Ulla hiervoor verzorgde en die had tijdens het rijden nergens last van en was het inderdaad de laatste keer dat ze vast heeft gezeten 2 jaar geleden en was dat helemaal over na de fysio. Pas daarna werd er ook meer op gereden.
Dus hoogstwaarschijnlijk ligt het dan toch aan je rijden, dus ik zou zeggen: op zoek naar goede instructie en anders eerst maar even niks meer doen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:04

De fysio heeft Zelf gezegt dat het Terug! kan komen.
& ik mag het beschouwen als MIJN paard,
dus waarom dan hier opeens zeggen Verzorgpaard,
ik ga fysio enzo, lessen allemaal ZELF betalen.
& alsnog gaat het hier om de Vraag, Hoe de zwakke hand sterker maken!
bedankt voor het berichtje :) & de mooie tips

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:25

Dat je haar mag beschouwen als je eigen paard is wat anders dan zeggen dat je ouders haar betalen en dat het jouw paard is ;)