zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSannnn

zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:51

Hooi, ik weet niet of dit nou het perfecte forum is om het te vragen maar okee

Ik ben zelf 15 en ik ben gevraagd om te helpen bij het zadelmak maken van een paard
vandaag was de eerste keer en het ging matig, maar het had zeker beter gekund.
Ik heb zelf een jong paard dus ik heb ervaring met jonge paarden.
Hij was van te voren gelongeerd, dus hij was aardig moe gemaakt.
nou komt het probleem of nou eigenlijk geen probleem maar iets wat me toch niet helemaal lekker zit.
we beginnen met hangen en hangen is prima op het laagste deel totdat ik een beetje over zijn rug ga hangen, het idee dat er iets boven zijn hoofd zit is gigantisch beangstigend. het gewicht is het probleem niet, maar meer dat het eng is als er iets komt dat boven zijn hoofd zit.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee en hoe kan je dit het beste oplossen?
is het oefening baart kunst?
want hij accepteert het hangen niet, dus laat staan het zitten.
hij raakt helemaal in de stress en heeft ruim een half uur gerend voordat hij weer een beetje rustig werd.

Zijn er misschien oefeningen waardoor het paard niet meer bang is dat er iets boven zijn hoofd komt?
het paard is snel bang te krijgen maar niet het wegspring type die overal van schrikt.

iemand misschien een idee hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken?

kimmie88

Re: zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:56

Is het paard ook angstig met poetsen? Op hogere plekken dan?

Ik weet nie hoelang je dit paard al kent, maar komt op mij over dat je het paard nog niet lang kent. Dan zou ik zeker eerst zijn vertrouwen zien te winnen.

Zadel op zijn rug is geen probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:57

Met wie doe je dit, met iemand die er verstand van heeft? Dat je zelf een jong paard hebt, heeft niets te maken met zadelmak maken.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:59

kimmie88 schreef:

Ik weet nie hoelang je dit paard al kent, maar komt op mij over dat je het paard nog niet lang kent. Dan zou ik zeker eerst zijn vertrouwen zien te winnen.

Ken het paard indd nog niet zo lang, maar hij is inieder geval niet bang voor mij.
met poetsen is die niet bang.
alles is al gedaan zadel op met klapperende beugels gelongeerd, natural horsemanship etc etc en vandaag tot het hangen hier zijn we gestopt aangezien hij bang werd

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:00

Mindim schreef:
Met wie doe je dit, met iemand die er verstand van heeft? Dat je zelf een jong paard hebt, heeft niets te maken met zadelmak maken.

Met de eigenaresse en nog iemand die begeleid (voornamelijk vast houd)
ze heeft hem vanaf dag 1(veulen) en hij is nu 3,5

ze heeft zelf nog een 2,5 jarige dus enig verstand heeft ze wel, maar of ze ook van het rijden zelf verstand heeft weet ik niet

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:06

xSannnn schreef:
kimmie88 schreef:

Ken het paard indd nog niet zo lang, maar hij is inieder geval niet bang voor mij.
met poetsen is die niet bang.
alles is al gedaan zadel op met klapperende beugels gelongeerd, natural horsemanship etc etc en vandaag tot het hangen hier zijn we gestopt aangezien hij bang werd

Fijn dat ie met poetsen ed niet bang is en ook niet voor het zadel zelf.
Lastig asl hij het zo eng vind, maar dan zou ik iedere x dat je het zadel op hem heb liggen, er veel naast staan op het zadel duwen. Zodat hij went aan bezigheden bovenop het zadel. Ook de bezigheden die wat hoger zijn, dan dat hij gewent is.
Lastig zo'n geval, zeg.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:09

Ja het blijft inderdaad lastig, nou dat is het probleem ook niet, het is meer dat als je echt over het zadel gaat hangen dat hij zich dan inene bedenkt van he; wat is daar boven op, op het gewicht zelf reageert hij eigenlijk niet, want als ik nog aan een kant op hem leun is het wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:11

Dat is niet een 'lastig geval', je moet weten wat je doet, weet je dat niet, dan moet je het uit handen geven.
Ervaring met jonge paarden hebben is heel iets anders, dan het zadelmak en ruitermak maken van jonge paarden.
Maw, haal er iemand met verstand van zaken bij. Een eigenaresse die een 15 jarige vraagt(die geen ervaring heeft met het zadelmak maken en inrijden van paarden) om haar paard in te rijden, dan betwijfel ik toch wel haar deskundigheid hoor.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:15

Mindim schreef:
Dat is niet een 'lastig geval', je moet weten wat je doet, weet je dat niet, dan moet je het uit handen geven.
Ervaring met jonge paarden hebben is heel iets anders, dan het zadelmak en ruitermak maken van jonge paarden.
Maw, haal er iemand met verstand van zaken bij. Een eigenaresse die een 15 jarige vraagt(die geen ervaring heeft met het zadelmak maken en inrijden van paarden) om haar paard in te rijden, dan betwijfel ik toch wel haar deskundigheid hoor.

Ze wilt het graag op haar eigen manier doen en ik heb daar niks op in te brengen, ik heb zelf ook een 3,5 jarig paard die ik zelf heb ingereden, die heeft dit nog nooit vertoond, vandaar dat ik het een vreemd probleem vind aangezien het hangen tot een zekere hoogte wel kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:23

Geen paard is hetzelfde, vandaar dat meerdere paarden onder goede begeleiding zadelmak en ruitermak maken zeker wel nodig is, om het op eigen houtje maar te gaan doen.
Jammer genoeg denken velen, dat ze het zelf wel even kunnen, vaak ten koste van het paard.
Je hebt er misschien niets over te zeggen, persoonlijk zou ik weigeren er aan mee te werken, die keus is helemaal aan je zelf. Je bent nog niet meerderjarig, wat voor de eigenaresse ook zeer vervelend kan worden als jij een zeer ongelukkige val maakt met haar paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:27

Ik verplaats je topic van YRT => RT-P aangezien dit een hele specifieke rijtechnische vraag is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:17

er wordt veel te veel getrut ......... er word veel te voorzichtig gedaan waardoor het paard alle tijd heeft om erover na te denken.

krijg je angstige paarden van! In al die jaren heb ik er slechts 1 gehad waar je absoluut niet rechtop kon gaan zitten. Superbraaf beest, echt superbraaf...... met alles, pakte alles super op, maar zodra je rechtop ging zitten ging die gewoon door de muur heen. Oogkleppen werken :) maar dat is echt een uiterst redmiddel, en die moeten er ook een keer af :)

Mijn advies is........ gewoon opstappen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En kan je dat niet, dan wegbrengen naar iemand die dat wel kan.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:37

eerst naast m gaan staan op kruk of blok van min 60cm hoog dan overheen gaan hangen helpt super goed!!!
wel stapje voor stapje reageert ie niet belonen reageert ie wel negeren aanhouder wint :-)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:08

luijs schreef:
eerst naast m gaan staan op kruk of blok van min 60cm hoog dan overheen gaan hangen helpt super goed!!!
wel stapje voor stapje reageert ie niet belonen reageert ie wel negeren aanhouder wint :-)

Bedankt voor de tips wat Kiwiko zei zat ik zelf ook aan te denken omdat iemand anders dat een keer heeft geprobeerd en hij daar rustiger van werd, dat met het krukje hebben we nog niet geprobeerd, bedankt voor jullie hulp, ga het zeker uitproberen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:13

Heel veel succes met de tips.
Laat je even weten hoe en wat het gelukt of afgelopen is?

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:18

kimmie88 schreef:
Heel veel succes met de tips.
Laat je even weten hoe en wat het gelukt of afgelopen is?

Ja zal ik zeker doen :)
ik ga er zoienzo volgende week wo weer op als het goed is, dus ik hoop dan meer te vertellen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:22

Ben benieuwd..
Succes.

Zorg wel dat er ten aller ijden iemand bi is.
Al is het alleen maar voor het geval dat het wel fout gaat. You never know!!!!

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:27

kimmie88 schreef:
Ben benieuwd..
Succes.

Zorg wel dat er ten aller ijden iemand bi is.
Al is het alleen maar voor het geval dat het wel fout gaat. You never know!!!!

Ja inderdaad, de eigenaresse is er altijd bij en mijn moeder ook, die heeft al haar eigen paarden zadelmak gemaakt (stuk of 5) en heeft er wel wat verstand van. Wel is het een apart geval vind ze, ze heeft zelf echte bloedpaarden zadelmak gemaakt, weet de afstamming niet uit mij hoofd, maar dan moet je denken aan het type Jazz en die vonden het allemaal geen probleem, misschien toch de lang gewacht ofzo, want laatst ging ik hem uitmesten en hij liep alleen maar rondjes om mij heen, terwijl dat andere paard dat een jaar jonger is gewoon bleef staan, dus misschien is het gewoon een bang aangelegd paard uit zichzelf al, dat zal kunnen. Gisteren stonden er ook een stuk of 5 mensen omheen, en dat zal ook wel nog stressvoller zijn geweest voor hem. Nou vind iedereen dat ze hem naar iemand van stal moeten sturen, maar ze wilt het op haar eigen manier, en wilt het zelf doen en niet door iemand anders, dus dat gaat nog lastig worden als er geen verbetering in komt, maar ik hoop natuurlijk dat het wel goed komt :)

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:38

bloed paard zegt niks heb zelf een onstuimig hafje ah lieve pony denkt iedereen tot je ff iets te snel doet dan is t echt een mega draak
en als je op krukje of verhoging stap moet je snoepje voor zijn neus doen tot ie naast je staat ongeveer lekker tuttelen en dan keer daarna stapje verder hand bij zijn manen en keer daarna beetje op hangen staan met je handen onder je en zo steeds verder op gegeven moment kun je vanuit opstapje op gaan zitten..

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 15:05

luijs schreef:
bloed paard zegt niks heb zelf een onstuimig hafje ah lieve pony denkt iedereen tot je ff iets te snel doet dan is t echt een mega draak
en als je op krukje of verhoging stap moet je snoepje voor zijn neus doen tot ie naast je staat ongeveer lekker tuttelen en dan keer daarna stapje verder hand bij zijn manen en keer daarna beetje op hangen staan met je handen onder je en zo steeds verder op gegeven moment kun je vanuit opstapje op gaan zitten..

Haha okee, deze viel wel mee kwa bloed, niet het type jazz ofzo
maar we gaan het gewoon rustig aan proberen en hopen dat het werkt met de tips :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:12

Toevallig is mijn zus op het moment bezig met een paardje die precies hetzelfde heeft. En inderdaad, oefening baart kunst. Probeer het eerst gewoon tot het punt dat het paard aangeeft dat oke is. Het is belangrijk dat je het telkens met een goed gevoel afsluit, zeker voor het paard. Als je dit een paar keer hebt gedaan (en dan bedoel ik eerder dagen dan 5 x op een dag) en kijk dan of je een stukje verder kan komen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:19

Tja, aan de andere kant, je kunt wel het heel graag allemaal zelf op je eigen manier willen doen, maar als je dit niet vakkundig op kunt lossen creeer je alleen maar grote problemen waar je later nog last van kunt hebben. Het "hebben van een 2,5-jarige" zegt natuurlijk niets over je kunde op het gebied van zadelmak maken.

Op stallen waar ze ervaring hebben met zadelmak maken gebeurt niks akeligs met de paarden, als het goed gebeurt kunnen ze daar zoveel meer gemak van hebben dan als je thuis loopt te klojo-en! Ik vind ook dat er nu bijvoorbeeld wel erg veel tijd tussen de eerste poging zit en het vervolg. En stoppen als het niet wil is natuurlijk ook geen beste start, de volgende keer kun je er misschien niet eens in de buurt komen met hangen. Als je de problemen die je tegenkomt niet kunt oplossen dan moet je er niet aan beginnen, want dan kom je alleen maar verder van huis...

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd waar haar eigen manier van zadelmak maken dan verschilt van de "gangbare"?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:29

Wegbrengen naar iemand die het veel gedaan heeft is het makkelijkste.

Maar de jeugd heeft de toekomst en dus moet jij het ook leren :D Probeer dit dus onder begeleiding te doen van iemand die het vaker gedaan heeft.

Het kan prima dat hij het eng vind dat iets omhoog komt, gebeurd best heel vaak bij jonge paarden. Mocht het uit de hand lopen, kan de vasthouder altijd nog het oog aan de kant van opstijgen bedekken, maar de kans dat als je zit dat ie alsnog zich een ongeluk schrikt is groot.

Probeer het gewoon HEEL veel te herhalen, dan maar een weekje langer erover doen. Oh en hang aan beide kanten!
Succes!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:32

Ik denk idd dat de begeleiding hier het probleem is ;-)
Degene op de grond is altijd het belangrijkste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:37

Wij hebben een paard met hetzelfde, opzadelen en alles echt een knuffelbeest.
Zo snel ik erop ga voel je gewoon dat hij helemaal in elkaar duikt en gaat hij het liefst helemaal tegen degene aanstaan die 'm vastheeft.
Stappen met degene die 'm vasthoudt gaat goed, maar zo snel hij iets ruimte aan de longe krijgt raakt hij in paniek en neemt een grote sprong en gaat weer stilstaan te trillen (letterlijk).
Als ik opstap, dan stap ik wel gelijk door..en niet eerst half gaan hangen.
En ze wel proberen aan het lopen te houden, want als ze stilstaan kunnen ze meer (lees;steigeren ect) dan dat je ze aan het lopen heb.
Ik heb ook liever dat ze gewoon keihard gaan lopen ipv stilstaan, want dan kunnen ze de meest onverwachte dingen doen.
En je moet gewoon doorzetten, als je het zelf niet vertrouw zeker niet mee verder gaan ;)