Steviger in het zadel zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLauwieXxX

Steviger in het zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:05

Heej,
Ik heb een probleem, als wij aan het rijden zijn en mijn paard bokt of schrikt ergens van dan val ik gewoon heel snel! :o
En ik wil gewoon is een keertje als een paard bokt ofzo dat ik gewoon blijf zitten, hebben jullie misschien tipt waardoor ik beter in het zadel kan blijven zitten???

xxx

Mir_horses

Re: Steviger in het zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:14

Tsja.. komt dat omdat je balans niet goed is? Of zit je er zelf zo gespannen op dat je er meteen vanaf kukelt?
In elk geval zou je de oefeningen kunnen doen die voor een onafhankelijk zit zorgen. Dus dat je stevig op je paard kan zitten zonder dat je steun nodig hebt van de teugels. Als je even de zoekfunctie gebruikt kom je erg veel topics tegen die tips geven voor een stevige zit.

valeriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:16

hoi

wat ik bij mezelf merk is dat ik automatisch naar voren ga zitten als een paard er bijvoorbeeld vandoor gaat..

dus ik heb als enige tip dat je naar achter moet gaan zitten.

groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:34

Ja aan je balans werken en gaan uitvinden waarom je paard bokt misschien, als hij niet bokt dan val je er ook niet af toch?

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:36

Ik zit gewoon normaal recht! en ik zit dan dus ver genoeg naar achter
Maar ik rij op een manege dus het verschild op welk paard je zit, maar ook als hij ergens van schrikt en dan een freaky sprongetje maakt.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:43

Zitles nemen. dat heeft mij al enorm geholpen

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:47

Laat iemand jou aan de longeerlijn nemen, en ga dan met de handen los stappen,draven en galopperen. Jouw balans wordt dan beter.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:56

ja en dat is dus zitles ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:13

manueeltje82 schreef:
ja en dat is dus zitles ;)

Ja weet ik :D

Maar als ze dat wel makkelijk kan, ligt het niet aan haar balans en hoeft ze ook geen les te nemen.
Dat wilde ik zeggen, misschien niet zo duidelijk :o

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:35

ik doe trouwens wel meer oefeningen dan alleen zitten zonder beugels en teugels. Ik draai ook met mijn armen en dan bv een hand op de kont leggen en naar die hand kijken. Of bijvoorbeeld een knie optillen. En als dat allemaal lukt ga je het ook nog eens in een voorwaartse en middandraf oefenen. Maar ik denk dat er heel wat ruiters zijn die nogal verbaasd zullen zijn over hun balans bij dat soort oefeningen. Dan merk je pas hoeveel steun je bv in je teugels zoekt. Maar het helpt mij echt enorm.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:49

Het klinkt misschien heel raar, maar je moet een zitles volgen :)
dan longeert iemand jou paard en zit jij erop zonder beugels, dus dat je constant moet doorzitten.
dan is het de bedoeling dat je opmegeven moment ook je handen los laat van het zadel of teugels en dat je dan je armen op steeds andere plekken houd voor je, naast je boven je hoofd etc etc. ik ken iemand die zo`n les gevolgd heeft en ze is er heel erg mee vooruit gegaan :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:50

XxXLauwieXxX schreef:
Heej,
Ik heb een probleem, als wij aan het rijden zijn en mijn paard bokt of schrikt ergens van dan val ik gewoon heel snel! :o
En ik wil gewoon is een keertje als een paard bokt ofzo dat ik gewoon blijf zitten, hebben jullie misschien tipt waardoor ik beter in het zadel kan blijven zitten???

xxx

Maar hoe reageer jij zelf erop als die ergens van schrik of een bokje maakt?
Angstig, Schrikkerig of juist gelijk instelling van rustig blijven en paard onder controle te houden.

Zitlest zou niet zo veel helpen als jij op de situatie zelf verkeerd reageert.

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:09

ik heb mijn beugels 1 gaatje langer gedaan waardoor ik dus wat dieper in het zadel zit en er dus makkenlijker op blijf zitten meschien is dat een idee voor je en idd zitles ik reed vroeger altijd 1 keer in de week zonder zadel en daar leer je een hoop van

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:13

Handen en hakken laag houden scheelt ook al heel veel.
Zitles heeft alleen zin als je dat geregeld doet, een enkele zitles heeft weinig effect.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:14

Veel oefenen door zonder beugels te rijden en dan te gaan draven en galopeeren enzo ;)

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:37

Hé, ik heb net hetzelfde probleem. Mijn paardje (arabier/pinto) schrikt, springt opzij, meestal in draf of gooit plots de rem erop en springt dan opzij en ik val er dan meestal vanaf. Heb al rijbroeken met lederen zit geprobeert, beugels een gaatje langer, eentje korter, ... Geloof me, na een behoorlijk aantal keren vallen, zit je niet meer zo ontspannen. ;)
Heeft het misschien ook iets te maken met het soort zadel? Springzadel - VZH zadel - dressuurzadel?
Alle tips zijn welkom!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 04:53

In principe heeft het niet zozeer met je soorty zadel te maken, maar echt puur met je eigen zit en balans.
Zorg dat je stevig in het zadel zit. Knijp je knieen aan. Maak in het geval van regelmatig bokken, je beugels een gaatje korter, zodat je als het ware gaat staan in je beugels bij een bok.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 05:19

hakken goed uitdrukken en naar buiten draaien, dan komen je knie'en goed tegen het zadel aan en dan zit je vaak al steviger.

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 06:12

Ik heb centered riding gedaan ( en nog steeds natuurlijk ;) en het boek gelezen ( is wel een vrij pittig boek hoor!)
Maar dat helpt echt fantastisch! Doordat je je botten van je rug en hoofd helemaal recht op elkaar zet kun je de rest van je spieren lichaam ontspannen waardoor je echt een onafhankelijke zit krijgt, er zijn natuurlijk meer dingen die je moet doen voor het ultieme resultaat maar de botten recht op elkaar is al een hele grote stap, daarnaast is het (ont)spannen van je schouders en nek vaak een probleempje dat trekt nl door je hele lichaam waardoor je vaak onbewust ook andere spieren ook aanspant
Centered Riding is een echte aanrader!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 06:46

Probeer er wel rekening mee te houden dat elk mens ook zijn eigen balans heeft. Die van de een zal wat beter zijn als een ander.

Ik heb nooit zitles of iets dergelijks gehad en val ook nooit uit het zadel bij rare bokken en sprongen. Dit komt gewoon omdat ik van nature een goed evenwicht heb.
Mensen die dit hebben in mindere mate kunnen dit trainen door bijvoorbeeld zitlessen, maar vaak blijf je wel iets merken dat je evenwicht wat minder is.

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:40

Mirrrriii schreef:
Probeer er wel rekening mee te houden dat elk mens ook zijn eigen balans heeft. Die van de een zal wat beter zijn als een ander.

Ik heb nooit zitles of iets dergelijks gehad en val ook nooit uit het zadel bij rare bokken en sprongen. Dit komt gewoon omdat ik van nature een goed evenwicht heb.
Mensen die dit hebben in mindere mate kunnen dit trainen door bijvoorbeeld zitlessen, maar vaak blijf je wel iets merken dat je evenwicht wat minder is.

Helemaal mee eens maar je kunt wel leren om beter in balans te komen, het klinkt wat zweverig maar als je kan aarden ben je al veel beter in balans,
Door je ademhaling naar beneden te brengen ( buikademhaling) en je botten op elkaar te zetten wordt je zwaarder aan de onderkant van je lichaam en je bovenlichaam wordt lichter waardoor je veel beter kan blijven zitten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:45

Ik rijd veel jonge paarden en donder er ook nog wel eens af maar dan moeten ze heel erg gek doen ze vragen me wel eens of ik lijm aan mijn kont heb

Zorg ervoor als je paard gaat bokken springen of gek doen laat het paard voor wat het is en let op je zelf controleer je houding

Gaa relaxt zitten niet verkrampen als jij relaxt gaat zitten kun je beter meegaan in de bewegingen

Verder raad ik zit les aan maar als je paard bokt heb je met zit les nog niet zo veel te doen
Maar je word er nooooooooit slechter van

Dus op het moment dat ze gek gaan doen laat het paard voor wat het is en let op jezelf controleer je houding het enigste waar je aan moet denken is dat het paard voorwaarts moet blijven!

Mijn ruin 10 jaar en die is knettergek en gestoort die springt soms met 4 benen in de lucht dikke rodeo heb door hem ook mijn kaak gebroken gehad toen hij met zijn hoofd omhoog sloeg
Die kan zo uit het niets ontploffen

Ben er nog nooit afgevallen door mijn ervaring weet ik hoe ik moet gaan zitten
Maar ben eigenlijk nooit veel gevallen ik heb dus echt lijm aan mijn kont ;)
Heb overigens nog nooit zit lessen gehad
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 14-05-10 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:46

ik heb altijd aan turnen gedaan, dus met mijn evenwicht zit het goed.
toch heb ik er ook nog wel eens moeite mee.
maar het gaat steeds beter, je went ook aan bepaalde acties, en je leerd hoe je ze op kan vangen.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:29

je zit oogswaarschijnlijk te veel naar voor. ga wat naar achter zitten..!