verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 13:56

hee,
ik rijd met mijn verzorgpony altijd buiten, en natuurlijk hoort daar een rengalopje bij.
Als ik met mijn vriendin ga, kan mijn pony haar niet bijhouden.
De eigenaar van mijn verzorgpony zegt dat ik dan in de verlichte zit kan gaan zitten.
Nu heb ik dat geprobeerd maar dat ging niet al te soepeltjes.
Ik kwam evengoed weer in het zadel...
Dus, iemand tips om goed in de verlichte zit te blijven tijdens de rengalop??
thanks =D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:59

Oefenen oefenen oefenen.
Kan je wel netjes in verlichte zit blijven in draf en een rustig galopje? Zo nee, dan zou ik dat eerst oefenen. Let er daarbij op dat je geen steun zoekt aan de teugels. Als je moeite hebt je evenwicht te houden kan je bijvoorbeeld een pluk manen vasthouden, dan heb je daar wat steun aan.
Ook helpt het niet als je beugels heel lang zijn, met wat kortere beugels is het makkelijker netjes in verlichte zit te blijven dan met hele lange beugels.

LauraXWhite

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 14:03

ik zit vind ik zelf redelijk netjes in een rustig galopje. Alleen bij een sneller galopje zit ik ook niet meer zo stabiel nee, daar moet idd nog wel aan gewerkt worden.
Mijn beugels zijn wel heel lang, want dat vind ik lekkerder rijden. Ik zal ze eens korter proberen. =D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:09

Ik rijd in de bossen altijd in verlichte zit in de galop, juist omdat het tempo dan hoger ligt en ik dan moeilijker kan blijven zitten. Wanneer ik dan in verlichte zit ga zit ik stabieler dan wanneer ik in het zadel zou blijven zitten. Daarbij leun in met mijn handen op de schoft/nek van het paard om mijn evenwicht te bewaren. Ik houd wel druk op mijn teugels.

Ik rijd ook altijd met lange beugels, maar wanneer ik naar buiten ga dan maak ik ze toch een gaatje korter.

En verder wij Blijheid ook al zei, oefenen, oefenen, oefenen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:06

Dit is echt een kwestie van oefenen, misschien ook springen, je hebt er meer moeite mee als het paard schijn bewegingen maakt. Als je veel springt komt dit bijna automatisch.
hoe je het kan trainen is lange rechte stukken alleen maar rechtdoor, je kan eventueel in de hoeken weer ff op je kont gaan zitten, na verloop van tijd zul je merken dat het steeds beter gaat

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:45

xSannnn schreef:
Dit is echt een kwestie van oefenen, misschien ook springen, je hebt er meer moeite mee als het paard schijn bewegingen maakt. Als je veel springt komt dit bijna automatisch.
hoe je het kan trainen is lange rechte stukken alleen maar rechtdoor, je kan eventueel in de hoeken weer ff op je kont gaan zitten, na verloop van tijd zul je merken dat het steeds beter gaat

Hier ben ik het ook mee eens :D
Veel succes

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:12

Beugels korter maken? Je zegt zelf dat je met hele lange beugels rijd. Lijkt me sowieso niet heel verstandig buiten omdat je dan al snel minder stabiel zit, maar verlichte zit wordt moeilijk met lange beugels. Ik zou proberen je beugels in ieder geval 2 gaatjes korter te maken buiten, denk dat het dan al makkelijker gaat. Verder zou ik er wel voor zorgen dat je eerst je balans in een normale galop ook goed hebt voordat je rengalop gaat doen.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:17

Lekker oefenen in de bak, draaf eens in verlichte zit over een paar balkjes. Probeer te steunen op de binnenkant van je knieen! Dan kunnen je handen onafhankelijk blijven en heb je wel steun...

Veel plezier!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:30

om goed in verlichte zit te kunnen blijven is het handiger wat korter te zitten (zoals bij springen) hoe sneller je gaat hoe comfortabeler je korter zitten gaat vinden.
uiteindelijk liggen je benen op de "bolle buik" van je paard. Als je paard echt hard gaat dan gaan je benen vroeg of laat van die bult afschuiven met als gevolg dat je instabiel zit/staat (mijn persoonlijke ervaring). Ik heb een tijdje mee renpaarden uitgereden en in het begin reed ik als dressuurmiep met stijgbeugels op "sprinlengte" en als we sneller moesten kon ik ook niet blijven staan en gingen mijn benen alle kanten op, na enkele keren vond ik het zelf prettiger om korter te zitten, met m'n knieën achter de schouderkop (moest er geen zadel opliggen) en je houdt balans door de wind van voren en de "druk" die je paard met z'n achterhand uitoefend.
om te draven zit ik nog steeds "lang" volgens de jockeys hun normen, maar ik blijf een wannabe dressuurmiep :D

edit: als veiligheidsoverweging nemen wij de teugels in een bokbrug, als je paard/pony struikelt tuimel je niet onmiddelijk over z'n hals, maar heb je steun in de hals op je teugelbrug

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 09:49

dank jullie wel :D
Kun je ook in de verlichte zit rijden als je paard bokt?
Want dat wil nog wel eens gebeuren namelijk..
Dat maakt het natuurlijk wel moeilijker..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:37

kleine jolige bokjes zijn geen probleem, is zelf gemakkelijker om je evenwicht te bewaren in verlichte zit (mits goede beugellengte) maar een paard op snelheid bokt meestal niet. ik ben er toch nog nooit afgevallen omdat er eentje bokte bij het vertrek in galop en ben toch ook geen geweldig goed ruiter

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:54

het klopt wel dat ze het niet doet als we echt hard gaan ja. Ik zal haar dan lekker laten lopen ;)

Romy88yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:54

beugels iets korter en dan probeeren te blijven staan en evenwicht te bewaren.
je kan een pluk manen pakken en beginnen met oefenen in stap

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:16

Probeer anders eens te stappen en draven zonder je teugels (eventueel je pony aan de longe laten nemen door iemand anders) En dan blijf je staan in je beugels alsof je gaat lichtrijden. Je voelt dan dat dat niet lukt zonder dat je op je dijbenen leunt. Vervolgens kan je dan de verlichte zit proberen en houd daarbij je hakken goed naar beneden! Je hoeft geen meter uit je zadel te komen, een centimeter of twee is in principe al genoeg. Houd je rug recht (dus niet bol maken of extreem hol trekken) en je ellebogen niet naar buiten laten steken (je bent geen suikerpotje met oren). Je kunt idd een lange pluk manen vastpakken, als veiligheid, of zo'n (bok)riempje voor het zadel.
En zo lekker over balkjes gaan draven en slalommen :)

Als je in verlichte zit zit, geef je je pony meer ruimte om z'n rug te bewegen en dat is met zo'n snelheid wel prettig :) Verder zit je gewicht dan meer op de voorhand en niet midden op z'n rug en dat geeft je pony meer balans.

Voor de beugellengte.. als je op je pony zit komt de beugel met dressuur precies op je voet, voor sprongetjes en crossen is twee gaten korter dan wel een goed idee :P

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:23

heel veel oefenen.
en recht voor uit kijken,
je rug een heel klein beetje hol trekken en je hakken goed naar beneden uit drukken.

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:13

en ja wat iedereen al zegt veel oefen, probeer een goede balans te vinden recht boven je paard ook in verlichte zit dan kan je ook goed een evt bok uitzitten zonder meteen steun te zoeken in de mond van je pony. succes

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:22

Doe ik ook altijd met mijn verzorpony, lekker rengalopje in de verlichte zit.
Het is een kwestie van blijven oefenen!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 04:34

Knieen aanknijpen en gaan staan in de beugels. Doordat je je knieen aantrekt, blijven je onderbenen netjes zitten waar ze horen.
Nu kan je dus uit het zadel komen en met een rechte rug naar voren gaan. Je hoeft enkel je bekken te kantelen

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:55

heel goed oefenen
en misschien beugels gaatje korter :o

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:44

Vandaag was het gelukt =D
ik had af en toe mijn hand wel een beetje op haar hals gesteund, maar dat was maar soms, als ik geen goed evenwicht meer had.
Maar het reed echt heel lekker, en ze ging hard!!
dank jullie wel voor de tips :D