Spanning in Schouders en Nek !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tornado14

Spanning in Schouders en Nek !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:01

Met rijden heb ik vreselijke spanning in me schouders en me nek.
Uiteindelijk gaat dit natuurlijk pijn doen.

Onder het rijden laat ik mijn teugels altijd een tikkeltje langer zodat mijn paard mijn spanning niet voelt en hier geen hinder van heeft.
Ik rij mij paard prima op mijn zit en doet ook alles netjes!
Voor het "mooie" zou ik mijn teugels wat korter moeten nemen, maar zodra ik dit doe voelt mijn paard de spanning en gaat hier dan uiteraart tegen in.
Opzich kan ik mijn paard zonder teugels de rijbaan door kunnen sturen , maar ik heb liever tips van mensen die dit probleem ook hebben en hoe ze dit oplossen.

Voor de duidelijkheid : ik heb 2 maal per week prive les van een goede gediplomeerde intructeur !

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:02

Ik deed altijd een paar keer tijdens het rijden mijn schouders even los maken. Dus gewoon wat rondjes maken zeg maar en alles even los bewegen.
Mijn instructrice herinnerde mij hier ook telkens aan en uiteindelijk ging het beter na een tijdje. Als je even aanspant en loslaat dan voel je pas hoe gespannen je bent/was.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:27

hey ik heb precies het zelfde om gek van te worden.
door mijn lessen die ik nu krijg begint het aardig losser te worden.
zitlessen dus!
daar leer ik tevens ook mijn benen langer te maken en hakken uit te drukken doordat ik krampachtig ga zitten krijg ik erg last van me schouders als gevolg ontsteking in mijn schouder.
ik zou je dus zeker adviseren om zitlessen te nemen.

amber_1993

Re: Spanning in Schouders en Nek !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:01

Dat had ik vroeger ook altijd, erg vervelend en doet vrij veel pijn. Bij mij was het na een tijdje helemaal over gegaan maar in het begin deed ik altijd mijn schouders los maken voor het rijden. Rondjes draaien en bijv. alletwee je armen boven je hoofd houden en dan je linker vastpakken en naar rechts duuwen en andersom ook (kun je mij volgen?:p).

Hoop voor je dat het bij jou ook weg gaat!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 02:59

Gewoon tijdens het rijden zo nu en dan (halthouden of stap) je armen zwaaien en je schouders 'rollen' zeg maar.
En er goed aan denken om je schouders laag te houden, dus niet naar achter, of naar voor, maar omlaag. En daarbij goed vanuit je buik ademen.
Ben zelf door die spanning een aantal keer bijna flauwgevallen tijdens het rijden. Was bij een bepaald paard wat op 1 kant wat vast hield, dan kreeg ik op gegeven moment zulke steken in me schouder/hals dat ik waarschijnlijk een of andere ader beknelde en zo te weinig zuurstof naar m'n kop kreeg :')
Nu zat ik ook niet zo heel lekker in balans zo nu en dan en dat paard was zwaar om te rijden, maar als ik dat nu weer voel opkomen weet ik gewoon dat ik meer moet gaan ontspannen in m'n hele lijf en dat ik op dat moment verkeerd in balans zit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 03:21

Het is heel goed dat jij aan je paard denkt, als zal het nog steeds wel invloed hebben, ook als je je teugelcontact probeert te beperken.

Doe eens wat oefeningen om je schouders en nek los te maken, vóórdat je opstapt.
Ga op een krukje/baal stro zitten en strek jezelf helemaal op. Trek je rug een beetje hol, haal je schouderbladen naar elkaar toe en probeer met je hoofd het plafond te raken. Houd die houding een paar tellen vast, en laat daarna overdreven los, zak in. Dus ga met een bolle rug zitten, onderuitgezakt, en laat je schouders heel duidelijk hangen; los.
Doe dit bv. 5x, evt. twee keer 5x.

Zo een oefening kan jou al helpen, omdat je hierdoor bewuster bent van de spanning in je lichaam, en ook heel duidelijk merkt hoe het voelt om weer te ontspannen.

Probeer het maar eens. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:29

Heb je weleens aan een paar lessen Centered Riding gedacht, dat was voor mij echt een verlichting. Ik had zelfs een slijmbeurs ontsteking van de spanning en mijn vaste instructeur, een heel kundige man waar ik al jaren les van had met verschillende paarden, kon daar niks mee.
Nu rijd ik op een andere manier, die beter bij mij en mijn paard past, met een heel mooi en ontspannen resultaat.

kijk maar eens op http://horsereasons.homestead.com/index.html

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:55

Bzoem schreef:
Gewoon tijdens het rijden zo nu en dan (halthouden of stap) je armen zwaaien en je schouders 'rollen' zeg maar.
En er goed aan denken om je schouders laag te houden, dus niet naar achter, of naar voor, maar omlaag. En daarbij goed vanuit je buik ademen.
Ben zelf door die spanning een aantal keer bijna flauwgevallen tijdens het rijden. Was bij een bepaald paard wat op 1 kant wat vast hield, dan kreeg ik op gegeven moment zulke steken in me schouder/hals dat ik waarschijnlijk een of andere ader beknelde en zo te weinig zuurstof naar m'n kop kreeg :')
Nu zat ik ook niet zo heel lekker in balans zo nu en dan en dat paard was zwaar om te rijden, maar als ik dat nu weer voel opkomen weet ik gewoon dat ik meer moet gaan ontspannen in m'n hele lijf en dat ik op dat moment verkeerd in balans zit.

ik doe dit ook

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:01

Ik heb hier ook erg last van (gehad). Mijn instructeur laat me altijd om me heen kijken. Gewoon even van 'de omgeving' genieten. Ik laat dan al automatisch los en merk nu ook veel sneller van mezelf als ik ze weer span..

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 10:28

Bedankt voor de tips allemaal !

Ik zal er een hoop in mijn gedachten houden voor en tijdens het rijden.

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:49

Dat heb ik ook wel is, en dat is echt heel erg vervelend.
Meestal laat ik de teugels dan wat langer, en me schouders naar beneden en probeer ik even helmaal te ontspannen!