bokken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

bokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:36

heeey bokkers!

ik train mijn paard nu heel veel en ongeveer op L2/M1 niveau. Het gaat heel
goed alleen als iets haar niet zint gaat ze allemachtig hoog bokken. Het slaat echt
nergens op en ze kan om de kleinste dingetjes kwaad worden. Er is wel een pluspunt ik ben allang blij dat ze bokt in plaats van steigert dat deed ze eerst namelijk. Maar goed vooral met wijken wordt ze vaak kwaad en gaat bokken al ik der een tik geef. Het wijken moet gewoon goed en ze moet er genoeg voordoen. Daarmee bedoel ik dat ze niet over der schouder mag vallen en ze moet der kont meenemen. Als ze over de schouder valt begrens ik haar en dan wordt ze niet kwaad dat gaat dan ook gewoon goed. Maar ze neemt heel vaak der kont niet mee dus dan geef ik een tikje dat ze rechter moet lopen en ook de hulp met me been. Maar als ze dan na een paar kleine tikjes nog niet reageert dan geef ik een hardere tik en dan flipt ze. Dan gaat ze bokken en afentoe ook springen meestal laat ik haar dan rondjes draaien
zodat ze stopt en dan rijdt ik weer verder alsof er niks gebeurt is en probeer ik het opnieuw. Hebben jullie tips zodat ze niet meer gaat bokken?
alvast bedankt!

Smoethie

Re: bokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:48

ben je ineens begonnen met veel trainen?
het kan zijn dat het voor haar iets te snel gaat allemaal
of dat ze dingen nog heel moeilijk vind en dat ze niet goed snapt wat je bedoelt.
probeer met meer rust te gaan rijden
en als het wijken niet goed gaat
doe het dan 2keer en rij dan weer verder en begin met iets anders
pak het daarna weer even op en rij weer verder
Tuurlijk kan je meer vragen als ze het niet goed doet maar probeer niet te snel voor haar te gaan

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 08:04

Smoethie schreef:
ben je ineens begonnen met veel trainen?
het kan zijn dat het voor haar iets te snel gaat allemaal
of dat ze dingen nog heel moeilijk vind en dat ze niet goed snapt wat je bedoelt.
probeer met meer rust te gaan rijden
en als het wijken niet goed gaat
doe het dan 2keer en rij dan weer verder en begin met iets anders
pak het daarna weer even op en rij weer verder
Tuurlijk kan je meer vragen als ze het niet goed doet maar probeer niet te snel voor haar te gaan

nee sinds de sneeuw weg is ben ik weer rustig aan begonnen en nu rijd ik
haar ongeveer 6 dagen in de week omdat ze gewoon veel te veel
energie heeft. Als ik haar twee dagen niet gereden hebt lijkt het of er een bom ontploft.
Ik ben al een tijdje bezig met wijken en iemand anders heeft haar ook nog een maand
getraind en die was daar ook mee bezig en zij rijdt heel goed, hoog niveau enzo dus
ze weet dondersgoed dat ze opzij moet. Maar als het echt niet lukt rijdt ik haar ook verder
en doe het later opnieuw of eerst de andere kant op.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:43

geef je zelf de goede hulpen?

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:30

mijn pony doet het ook mijn manier is als hij dat doet dan geef je hem nog een tik en dan probeer je hem zo hard mogelijk weg te laten lopen hij doet het nog een paar keer en hij wordt moe bij mij helpt het echt heel erg probeer eens (kont is vaak een probleem Rijd je met sporen?)

Vroegop1896

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:37

Ik denk dat je met veel oefenen al een heel eind komt, en vooral je geduld bewaren.
Wat je doet, met daarna verder gaan alsof er niks is gebeurd is super. Net doen alsof je gek bent, en de oefening opnieuw proberen. Hoe vaker je oefent hoe meer ze doorkrijgt wat jou bedoeling is.

Heel veel succes!

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:53

Hoi kelly

dit probleem heb ik zelf ook mee gemaakt. Het kwam vooral omdat ik te snel voor het paard ging. Ze was er nog niet klaar voor. Ik ben toen zelf een stapje terug gegaan en daar fanatiek in gaan trainen. En ook de spiermassa veder op gaan bouwen. Na een tijdje ben ik weer daar op fanatiek gaan rijden en toen deed ze het al stukken beter.

Mijn tip wees voor zichtig

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 07:05

Smoethie schreef:
geef je zelf de goede hulpen?

ja been naar achteren en met de andere kant begrenzen.

Jessy_luna schreef:
mijn pony doet het ook mijn manier is als hij dat doet dan geef je hem nog een tik en dan probeer je hem zo hard mogelijk weg te laten lopen hij doet het nog een paar keer en hij wordt moe bij mij helpt het echt heel erg probeer eens (kont is vaak een probleem Rijd je met sporen?)

zou opzich wel een goede optie zijn alleen mijn paard is bijna niet moe te krijgen :D maar nooit geschoten is altijd mis dus ik ga het zeker proberen. Ja ik rijd met sporen en om der kont mee te krijgen geef ik altijd kleine tikjes.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:43

Mijn pony doet het zelfde..
Bij mij was het zo dat ik te graag wilde en te fanatiek was.
Ik wilde alles perfect..

Mijn pony snapt het volgends mij ook wel. Want de ene x kan ze het heel goed ed. alleen soms ontploft ze als een bom..
Maar ik denk ook als ze ontploft dat ik teveel vraag en 'te veel' opzij wil..
Maarja, Een paard moet nagevelijk voorwaards (ikmoetgoeddoorzitten) en dan moet ze ook nog eens opzij.

Mijn tip;
Bekijk het gewoon per keer.
De ene keer lukt het beter dan de andere keer.. Ik zou vooral niet kwaad worden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:48

Blokkade in de rug? (door een gekke sprong in het land, vastliggen in de box, wat dan ook)
Iets aan het zadel wat niet lekker zit?
Hengstig?

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:40

die van mij doet het ook altijd in het begin als we net beginnen met het wijken hij gaat dan rennen en neemt ze kont niet mee ik begin vaak gekijk met wijken gewoon dat ie 2 pasjes moet wijken en zo gaan de weg moet ie er steeds meer doen en dan na zoon45 min wijkt ie super vanf de middenlijn maar ja idd je moet gewoon een hoop geduld hebben en niet boos worden en veel afwisselen

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:51

Bokken en steigeren is bijna altijd een teken van verzet, aangezien je al op wat hoger niveau traint zou het aan je training kunnen liggen, ben je inene heel hard gaan trainen, of ben je bezig met nieuwe dingen die het paard niet goed beheerst? Ik heb een paard op stal staan die bokt net zo lang totdat je er naast ligt als het hem niet bevalt, misschien heeft hij ergens iets naars meegemaakt in het verleden wat jij nu herhaalt.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 07:49

xSannnn schreef:
Bokken en steigeren is bijna altijd een teken van verzet, aangezien je al op wat hoger niveau traint zou het aan je training kunnen liggen, ben je inene heel hard gaan trainen, of ben je bezig met nieuwe dingen die het paard niet goed beheerst? Ik heb een paard op stal staan die bokt net zo lang totdat je er naast ligt als het hem niet bevalt, misschien heeft hij ergens iets naars meegemaakt in het verleden wat jij nu herhaalt.

mijn paard is er sowieso een met een kop der op en heel dwars. De training heb ik langzaam opgebouwd en meestal rijd ik niet heel lang. Ik ben wel begonnen met schouderbinnewaards maar daar heeft ze niet zoveel moeite mee en pikt het snel op. Ik denk niet dat het uit het verleden komt ze is 5 en ik heb haar vanaf dat ze bijna 4 was (10 april is ze geboren) en ze is in oktober ingereden maar toen stond ze nog bij de vorige eigenaar en ik denk niet dat die heel veel bezig was met wijken omdat ze toen nog zo jong was.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:58

Denk dat het probleem bij je zelf ligt, de pony bokt niet voor niets, als jij een tik geeft en hij bokt, was de hulp veels te groot, dat is wat het paard je probeert duidelijk te maken, behandel het dier met respect, waarom een tik als hij niet wijkt, waarom geen aanwijzing op het juiste moment., snapt hij het wijken voor druk wel, of snap jij wanneer je deze aanwijzing moet geven wel?
Bokken en steigeren geeft iets aan, zoek dan de fout bij jezelf, misschien geef je de pony el geen ruimte in je zit om te wijken, denk ook dat hij spieren heeft in zijn rug waar jij op zit te drukken met je zit been knobbels, haal die zit eens uit zijn rug als je wat wil , want als ik jou naar recht vraag en en prikt jou in je zij schiet je ook opzij, als het dier dan van voren zo word geblokkeerd , komt er weer een prikkel in de mond die veels te groot is dus een pijn prikkel en dan gaat de pony omhoog .
Dus leer de pony eerst eens wat je bedoelt als je tenminste zelf snapt waar je mee bezig bent , neem les van iemand doe jou kan helpen om jou te leren de pony te rijden op een verfijnde manier met aanwijzingen en niet met tikken.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 09:03

midgie schreef:
Denk dat het probleem bij je zelf ligt, de pony bokt niet voor niets, als jij een tik geeft en hij bokt, was de hulp veels te groot, dat is wat het paard je probeert duidelijk te maken, behandel het dier met respect, waarom een tik als hij niet wijkt, waarom geen aanwijzing op het juiste moment., snapt hij het wijken voor druk wel, of snap jij wanneer je deze aanwijzing moet geven wel?
Bokken en steigeren geeft iets aan, zoek dan de fout bij jezelf, misschien geef je de pony el geen ruimte in je zit om te wijken, denk ook dat hij spieren heeft in zijn rug waar jij op zit te drukken met je zit been knobbels, haal die zit eens uit zijn rug als je wat wil , want als ik jou naar recht vraag en en prikt jou in je zij schiet je ook opzij, als het dier dan van voren zo word geblokkeerd , komt er weer een prikkel in de mond die veels te groot is dus een pijn prikkel en dan gaat de pony omhoog .
Dus leer de pony eerst eens wat je bedoelt als je tenminste zelf snapt waar je mee bezig bent , neem les van iemand doe jou kan helpen om jou te leren de pony te rijden op een verfijnde manier met aanwijzingen en niet met tikken.

ik weet gerust wel waar ik mee bezig ben. En soms gaat ze heel goed opzij voor wat druk en soms minder of niet en dan geef ik een tikje en dat is niet heel hard ofzo. Het is gewoon echt een paard met een kop derop en een eigen willetje dus aanpakken moet gewoon. Van voren laat ik haar genoeg los maar niet dat ik het contact verlies want dat is belangrijk dat dat niet wegraakt. Ik heb twee keer in de week les 1x bij de manege en privé les. En mijn instructirce waarvan ik privéles van krijg kent mijn paard heel goed en weet precies hoe ze is. En dat ze gesteigerd heeft is gewoon een manier om onder het werk uit te komen niet omdat ze pijn heeft. Meestal geef ik der geen eens een harde lel omdat ik weet dat ze dan gaat bokken. Met wijken neemt ze haar kont niet mee en valt weg over der schouder en dat moet niet dus ik los dat op door mijn zweep er tegen aan te leggen en als ze daar niet op reageert geef ik een inimini tikje. Zo moet het ook van mij instrutrice.

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:13

probeer in plaats van een tik, omdat hij blijkbaar erg heftig reageert op zoiets, je paard opnieuw in je oefening een paar passen recht te zetten en het wijken vervolgens opnieuw inzetten. In verloop van tijd kunnen die correcties steeds kleiner worden. Hierdoor leert je paard op een ietwat natuurlijkere manier alsnog zijn kont mee te nemen. Houdt ook goed je buitenteugel eraan, omdat je eigenlijk een kruislinse hulp geeft met het wijken. Probeer te voelen wanneer ze over haar schouder wegloopt, zet haar gelijk recht (2 passen is voldoende) en ga verder met de oefening. Zo moet ik het doen van mijn instructrice.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:56

Uit jouw verhaal, zou ik denken dat ze niet boos word op jouw hulp, maar dat ze gewoon bokt naar de zweep.
of doet ze het ook op andere momenten als je niks doet met de zweep?

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:51

Hi

Hoe is de houding van jou als je zijgangen maakt? doe je teveel?

Indien je teveel gewicht verplaatst dan kan dit de rug extra belasten waardoor zeker gevoelige
paarden dit gedrag kunnen vertonen.

groet
Lyster

jamiejd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:43

Reageert ze niet gewoon op de zweep?