vanonder staat er een vragelijst die iemand me gesteld had die ik dan ook maar hen ingevuld ik heb lesgevers gehad maar tot nu toe trok het op niet veel van wat ik kreeg
ik heb een vraagje
Een merrie die ik al heel lang rij en verzorg begint heel raar te doen.Ze verschiet zelf van een boom,ik bedoel ze is altijd al heel schichtig geweest maar nu gaat het gewoon niet meer.Ik wil haar niet opgeven maar ze verschiet van echt alles en gaat lopen en ik kan er niks aan doen.Ik kan haar niet op een cirkel trekken en hulpteugels werken niet en ze valt btw zo al genoeg op de voorhand.Ik heb al een zwaarder bitje overwogen maar uiteindelijk vind ik het niet correct.
Weet iemand een manier om haar bij te kunnen houden zonder dat ik van bit moet veranderen(nu gebruiken we een gewone trens) en schriktraining werkt niet.Ze vertrouwd je volledig dus zolang je zelf maar in de buurt bent heeft ze nergens schrik van dus,volgens mij speelt ze gwn met mijn voeten.Oja Vergeten de merrie loopt ook goed aan mijn been,en zolang ze niet schrikt heb ik haar perfect vast en kan haar aan teugel rijden op een correcte manier
help de eigenaars hebben zelf al voorgesteld of ik niet beter zou stoppen met haar omdat ze gevaarlijk wordt maar ik wil het ook niet zomaar opgegeven
Geplaatst: vandaag, 18:13:26 Quoten | Wijzigen
Quote: pony_lotje2
dus ze schrikt de ene keer wel van een boom en de andere keer niet? en je weet CKR dat er NIETS beweegt op het moment dat ze schrikt? een vogeltje die wegvliegt kan genoeg zijn..
is ze ook bang als je er naast loopt?
is ze bang als ze in de wei loopt?
is het altijd, of alleen als ze opgefokt raakt door bijvoorbeeld n stevige galop of springen of iets dergelijks?
hoe doet ze het met longeren?
wat doet ze met haar lichaamstaal op het moment dat ze schrikt? gaan haar oren naar achteren, naar voren, opzij, whatever, wat doet haar staart, haar houding..
om dit beter te kunnen zien is het handig als je haar longeert of iemand anders er op laat rijden..
observeren is echt heel belangrijk om het probleem op de goede manier aan te pakken. je moet precies weten waar je paard van schrikt, waarom ie daar van schrikt, hoe die daar van schrikt, wat zijn eerste reactie is, wat er daarna gebeurt, hoe ver hij weg rent, hoe hij daarna is (echt geschrokken of weer snel rustig) etc etc..
wanneer je dat weet, wanneer je precies weet hoe het zit, kan je het probleem OP DE JUISTE MANIER aan gaan pakken.
een bang paard aan gaan pakken met een scherper/zwaarder bit MOET JE ECHT NIET DOEN. je paard vind iets eng, voelt dan ook nog pijn in zijn mond.. net hoe gek je hem wilt krijgen:P
als je meer weet, hoor ik het graag:)
succes!
alles is al eens goed geobserveerd geweest door mij en door andere
is ze ook bang als je er naast loopt?Neen
is ze bang als ze in de wei loopt?Nope
is het altijd, of alleen als ze opgefokt raakt door bijvoorbeeld n stevige galop of springen of iets dergelijks? heel de tijd ik vermijd een stevig galop want dan is de kans dat ik er blijf opzitten als ze verschiet heel klein, bij springen raakt ze opgefokt mits ze heel bang is van sprongen als je er op zitten bij vrijspringen of aan de longe met tonnen is niks een probleem
hoe doet ze het met longeren?prachtig als ik haar zou kunnen rijden zoals ze aan de longe loopt dan zou ik heel blij zijn

wat doet ze met haar lichaamstaal op het moment dat ze schrikt? gaan haar oren naar achteren, naar voren, opzij, whatever, wat doet haar staart, haar houding..Ze kijkt in het begin heel erg naar het gene waar ze bang voor is maar passeert er wel in deze fase die ik fase 1 zal noemen gaan har oren naar voor en heft ze haar staart iets meer.Dan komt fase 2 ze begint vervelender te lopen als ze er langs moet versnelling of vertraging van pas is niet abnormaal oren blijven naar voren en staart komt nog meer omhoog en dan krijg je fase 3 die vaak kan verschillen ofwel voel je haar van in het begin dat je aankomt onder je weg schieten doet ze dit dan staan haar oren naar voor en snuift ze eerst een aantal keren dan verstijft ze en gaat haar staart helemaal naar boven en schiet ze weg. De andere onderdeling is ong het zelfe enkel ze vertraagt zowie zo haar pas en als je benen geeft of meer contact vraagt bokt ze ook durft ze voor het object stil te staan en te beginnen steigeren als je benen geeft
ook kalmeert ze snel laat haar 5 sec uitlopen en je hebt haar weer bij jou en kan opnieuw beginnen
Ik hoop dat dit duidelijk is anders schrijf ik de fase nog een x opnieuw uit.Ik heb zelf geobserveerd hoe ze reageert met een ruiter erop omdat ik het soms niet meer weet elke dag is anders er zijn dagen dat ik perfect alles kan passeren en dat zelf schreeuwende kinderen haar niet bang maken.De andere dagen dat ze echt bang is van alles zijn in de meerderheid.OOk ligt het niet aan een vogel die plots weg vlieg of ect.Persoonlijk zie ik het einde niet meer aankomen.Ik hou heel veel van lianca maar op deze manier kan ik niks met haar aanvangen.Let op ik zeg niet ik geef het op ik zeg enkel kan dit wel opgelost worden