gallop probleem tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nr_1

gallop probleem tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:40

Hallo,

ik ben in het bezit van een 13 jarige kwpn ruin stokmaar 1.70, toen ik hem kocht (ruim 14 maanden terug) kon hij dressuurmatig helemaal niks (giga onderhals). nu 14 maanden later loopt hij netjes in de aanleuning de bak rond (stap en draf). helaas is hij tijdens de galop nog erg strak en sterk en heeft hij moeilijk balans (valt steeds uit de gallop). verder kan hij zich moeilijk ontspannen in de gallop. dit probleem vertroon hij niet alleen onder het zadel ook tijdens het longeren, en de fysio heeft mij ook al verteld dat we aan de gallop moeten werken.

Heeft iemand tips om de galop (balans) te kunnen verbeteren?

voor de volgende vraag: kan het niet medisch zijn oid:
ik heb hem verder al vaak bij de fysio gehad, zadel klopt (op maat gemaakt ieder jaar word het weer gecontroleerd) gebit wordt ieder jaar keurig na gekeken

Groetjes

ZusJacobs

Re: gallop probleem tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:44

Wat zegt je instructrice/teur?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:45

Hoe longeer je je paard?

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:52

ik longeer mijn paard met een pessoa soms met dubbele lijnen en af en toe gewoon met zijn hoofdstel in zonder poespas om te zien hoe die zonder al dat touwwerk loopt.

mijn instuctriese zegt tempo wisselingen rijden en proberen hem wat te laten hals strekken in de galop maar dat is nog niet zo makkelijk.
maar zijn er nog meer oefeningen die de balans kunnen verbeteren?

ik heb trouwens iedere week prive les.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:54

Balken?

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:55

misschien helpt het om hem in galop lekker naar voren te rijden en aan zn hoofd weinig te doen. Dan krijgt hij meer balans omdat hij op zijn eigen benen moet lopen en dan zakt hij vanzelf. Als hij die balans heeft gevonden kun je van voor weer wat gaan vragen :)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:11

balken galoperen vind ik zelf niet echt heel erg fijn. heb 1 keer een vriendin over de kop zien gaan en sinds dien gallopeer ik liever geen balken meer, misschien is dit wel een goed idee voor aan de longe.

hebbesje: bedankt voor je reactie , dat zal ik vanavond even proberen.

maar bijv op rechte stukken stelling links en rechts vragen om de zoveel passen ? zodat hij beweegbaar blijft in de rug is dat een goed idee of geen goed idee? (omdat je hem miss zo uit balans haalt).

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:13

als hij zo sterk is in de galop zou ik dat nog even niet doen. als die rechte stukken hem gemakkelijk afgaan en hij zakt wat kun je proberen om wat contra stelling te vragen. Dit is ook weer goed voor zijn balans ;)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:21

oke bedankt, en als ik hem bijv over de balken laat galloperen, hoeveel ruimte moet er ongeveer tussen de balken zitten? ik weet dat dit per paard verschilt, bij draven doe ik vaak 1 grote pas ongv 1 meter 1.20. moeten de balken dat wat ruimer, of maakt dat niet zo veel uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:22

Zelf rijd ik een draver en die heeft dit probleem dus ook heel erg gehad. Mijn tip is dan ook. Buiten gaan rijden. Lange teugel en gewoon lange rechten stukken galloperen. Geen stellingen niets. Gewoon recht uit en met een lossen teugel. Zodra dat op een rustig tempo kan. En je paard in stap en draf goed recht gericht is. Dan kun je aan je gallop gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:23

nr_1 schreef:
oke bedankt, en als ik hem bijv over de balken laat galloperen, hoeveel ruimte moet er ongeveer tussen de balken zitten? ik weet dat dit per paard verschilt, bij draven doe ik vaak 1 grote pas ongv 1 meter 1.20. moeten de balken dat wat ruimer, of maakt dat niet zo veel uit?

Ik neem altijd gewoon 1 grote stap. Maar mijn paard is wel kleiner. Dit trouwens niet aan de longeerlijn doen. Maar op een rechte lijn

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:37

buitenrijden doe ik eigelijk niet, omdat mijn paard geen pas van het terrein af doet als er geen ander paard bij is. ik ga hier van 't zomer mee oefenen. maar wanneer we buiten gaan rijden kan ik dit idd wel proberen, of even wat vaker met iemand van stal naar buiten gaan

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:41

laat hem eerst op zn eigen benen galoppperen.
ga lekker na het bos, pak lange rechte paden en laat hem daar galopperen. doe dat later in de bak en als zijn evenwicht/balans goed is, pak hem er wat bij op.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:46

zie bericht hier boven, hij kan niet alleen naar buiten toe, dit moeten wij nog oefenen.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:59

Longeer 'm even? Of ga balkjes lopen? Daar ontspannen ze ook van. :')

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:01

axmigo, is dit serieus bedoelt of...?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:21

nr_1 schreef:
axmigo, is dit serieus bedoelt of...?

Ze antwoord bijna elke post met die smiley..

Wat je trouwens ook kunt doen, is van de bakrand af galopperen
Dus dat ze op hun eigen benen moeten lopen, geen steun aan jouw handen of de bakrand. Natuurlijk wel contact houden maar hij mag niet gaan hangen. Succes.

Galop schrijft je btw met 1 L :)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:28

oke sorry, dat kan ik idd wel proberen! bedankt

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:38

heey

je paard is dus nog niet sterk genoeg in draf zorg eerst dat hij in draf op allebij de 4 benen van zichzelf kan staan. Als dit klopt links en rechts dan zou ik hem los door de bak gooien en zelf laten uitzoeken wat hij een fijne houding vind als hij dit onder de knie heeft met jou erop een zandpad opzoeken en dan laten galoperen het kan helpen ik ken je paard niet maar heb dit zelf ook gedaan en bij mij werkte het supper.

groetjes nanette

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:47

als je je paard balken wil laten lopen in galop, dus elke galopsprong een balk, dan moeten deze voor paarden gemiddeld 3 meter uitelkaar liggen. voor pony's dus wat korter en grote paarden wat ruimer. dit moet je even proberen.
maar de richtmaat is dus 3 meter uitelkaar

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:37

Misschien is het een optie om een keertje met een elastiek te rijden? Pas op dat je zelf ook niet te sterk wordt want het paard is altijd sterker. Overgangen (voorwaarts en weer terug) helpt ook goed!

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 08:18

elastiek, slof en andere hulpteugels, zijn niet echt mijn favoriete dingen, dus ik probeer het graag eerst zonder,
ik zal vanavond proberen om balken te galoperen, hoe eng ik het ook vind.. en anders even iemand anders er op laten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:26

Hey ;)
uit mijn orun heb ik geleerd, dat 3 meter 1 galop sprong is :)
dus 2 balkjes, met 3 meter tussen ruimte is genoeg voor 1 galopsprong.
Ik reed weleens met Tamara ( you know ;) ) met 9 meter, puur voor mezelf om te voelen.
Misschien kan je dit ook proberen? Of enkel lange zijdes galoperen, of met een losse teugel (pas op, dat de controle wel bij jou blijft, en dat je hem niet knijpt waardoor hij harder gaat.)

Je bent wel enorm voor uit gegaan met hem he. Toppie.
Wat zegt je instructrice er van dan?

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:41

hey devica,
leuk dat je een reageerd, klopt we zijn echt al een stuk voorruit gegaan, ben ook heel trots op hem.
alleen gaat de galop nog niet zo goed, zoals je kan lezen haha.
Dus ongeveer 3 grote stappen tussen de balken laten ?
onder controle heb ik hem wel, het is niet dat hij steeds onder me vandaan loopt, in galop of draf kan ik hem met een losse teugel naarvoor en terug rijden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:52

Ja klopt, 3 meter = 3 grote passen = 1 galop sprong ;)
6=6=2
9=9=3 :P snapje? ;)