Problemen met hervatten training na ziekte paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liberalanima

Problemen met hervatten training na ziekte paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:34

Hallo allemaal,

Hieronder het verhaal van Ego en de bijbehorende vraag:

Ego is mijn paard van nu bijna 15 jaar oud. Hij heeft met mij Z-dressuur gelopen, maar het afgelopen halfjaar ging het ineens behoorlijk bergafwaarts. Ego begon zich erg te verzetten tegen het werk. Het is een groot, sterk paard en begon geleidelijk aan steeds meer aan de teugels te trekken, zijn hoofd richting sterren te gooien en steeds minder vooruit te lopen. Beenhulpen werden beantwoord met een paar stevige bokken en inbuigen ging niet meer. Uiteindelijk deed Ego helemaal niets meer, hij had nergens meer zin in. Trainingen van een goede trainer, rustperiodes, longeerwerk en osteopatische behandelingen boden geen echte oplossing. Ego werd ineens ernstig ziek en zakte in januari op de wei in elkaar met hoge koorts. Uiteindelijk bleek dat hij de ziekte van Lyme had en die was al enkele maanden aanwezig. Hij heeft een zware en lange antibioticakuur gehad. Ego voelt zich nu, een maand na afloop van de kuur, weer prima. Een bloedtest moet volgende maand uitwijzen of hij daadwerkelijk "genezen" is.

Ego voelt zich momenteel zo happy, dat hij niet meer te houden is. Hij staat op de wei, maar is zo fris als een driejarige. Door de ziekte zijn echter zijn spier- en zenuwstelsel aangetast, dus is hij erg ongecoordineerd. Dat leidt tot valpartijen en hectische taferelen bij het leiden aan de hand (vooral gevaarlijk voor mijn moeder, die hem buiten zet als ik moet werken).

Ego moet zijn energie kwijt, maar hoe? Minder voeren kan niet, hij is moeilijk op gewicht te houden em door de ziekte is hij enorm afgevallen. Hij krijgt bijna onbeperkt ruwvoer en 2 kilo krachtvoer ipv de vijf die hij vroeger kreeg.
Longeren is geen optie. Hij stormt als een bezetene rond en raakt dan af en toe verstrikt in de longe omdat hij er met een ongecontroleerde sprong overheen springt. Ik kan wel aardig longeren, maar moet eerlijk zeggen dat ik in reactiesnelheid bij dit paard iets te kort schiet. Mea Culpa.
Ik heb hem in het bos relaxed proberen te rijden, maar dat is geen succes. Vroeger was hij altijd ontspannen in het bos. Nu is het is een ongeleid projectiel en nu ik wat ouder ben gaat mijn eigen veiligheid voor. Vorige week heb ik hem dus eens een kwartier in de bak lichtjes proberen te draven. Hij bokt nog steeds (maar dat is gewoon van frisheid en dat gaat er wel uit met een beetje geduld), maar het grootste probleem is dat hij echt de huid van mijn handen trekt. Ondanks tape en handschoenen heb ik volledig ontvelde ringvingers. Hij trekt echt vreselijk hard en gaat dan enorm met zijn hoofd schudden. Linksom gaat het nog redelijk, rechtsom is het een ramp. Tot overmaat van ramp komt hij rechtsom dan ook nog te veel in tempo terug en gooit hij de kont naar binnen. Omdat ik zelf te veel met mijn hand moet inkomen heeft mijn trainer een slofteugel geadviseerd om hem er even over dat moeilijke punt te helpen. Ik rijd al bijna 20 jaar, ben altijd tegen een slof geweest (en andere hulpmiddelen). Maar op deze manier hou ik geen vingers meer over, dus ik overweeg het wel voor een korte periode. Het is overigens niet de bedoeling dat hij nu weer echt gaat "trainen" , maar ik wil hem op een veilige manier van zijn frisheid afhelpen. Het paard is lang en ernstig ziek geweest, dus het zal duidelijk zijn dat ik momenteel geen mooi dressuurplaatje voor ogen heb.

Hebben jullie nog tips voor het op een veilige manier hervatten van de training? (By the way> Z-dressuur hoeft hij niet meer te lopen. Als hij maar braaf en ontspannen zijn 3 gangen doet, zodat hij nog een paar keer per week mee het bos in kan)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:42

hallo,
Als ik jou was zou ik dingen gaan doen voor de lol. Je kan een paard allerlei truckjes leren(stijgeren heeft niet mijn voorkeur) bijvoorbeeld een zakdoek van de grond oprapen of flamen op commando. Wat dacht je van NH? Zo kun je je paard weer opnieuw onder controle krijgen en krijg je een nog sterkere band met hem. Niet denken hij moet weer dit of hij moet weer dat. Dat heeft hij allang door als je de stal binnenkomt. Het kan dus stress zijn van ooh neej ik moet dit en dit kunnen. gewoon op een speelse manier langzaam weer wat opbouwen. Als je paard jou verteld het net een 3 jarige te zijn moet je hem ook zo behandelen gewoon bij de bassis beginnen. En zie wanneer je paard er klaar mee is het moet leuk blijven voor hem en voor jou.

groetjes nanette

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:52

Kan je geen spul aan de DA vragen om hem iets rustiger te krijgen voor tijdelijk? Ik begrijp dat hij overdag op de wei loopt en daar ook al zijn ei kwijt kan? Ziekte van Lyme is helaas niet te genezen, kan het hem tussen de oren hebben veranderd in een druktemaker? Ik zou denk ik toch in overleg met een DA kijken of je zijn voer kan aanpassen en de 2 kilo kan vervangen door bijv. iets met een hele lage energiewaarde. Wat de slof betreft ben ik heel simpel, uiteindelijk gaat jouw veiligheid voor. Jammer voor het paard maar ik zie liever een "sjielugh" paard met een slof dan een ruiter in het ziekenhuis. En hoe loopt hij op de S&T?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:08

pft,wat een verhaal! allereerst en dat is niet om vervelend te doen gaat het al mis met dat hij de kans krijgt om je handen stuk te trekken ,jij houd vast of erger,trekt terug een slof gaat jou hier niet bij helpen hoor.
Je paard komt spierkracht en balans tekort en steund dus op jou,hierin heeft hij hulp nodig om weer sterk genoeg te worden om op eigen benen te leren lopen.goede begeleiding die je leert om je paard steeds op te vangen en ''lucht' te geven om zo in evenwicht onder de ruiter te komen is onmisbaar
werk in een longeerring zonder longe kan een idee zijn eventueel met begeleiding van een natural .
Ook zou ik m na laten lopen door een osteo of een goede masseuse [jack meager] want dat bokken en vluchten kan ook door een lichamelijke blokkade komen.