paard kan nog niet galop, hoe moet ik haar dat leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cgenee

paard kan nog niet galop, hoe moet ik haar dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 07:29

Sinds kort hebben de buren een pony die nog maar net beleerd is. Ze vroegen mij of ik haar wou berijden om zeg maar alle knopjes erop te zetten ;). Nou wil de pony niet in galop. Als ik hem vanuit draf aanspoor begint ze te steigeren en te bokken. Blijkbaar heeft ze dit dus nog niet geleerd. Hoe moet ik haar dat leren?

geerke

Re: paard kan nog niet galop, hoe moet ik haar dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:44

eerst eens aan de longe,op het commando 'galop' laten galopperen....wel ook meteen braaf roepen als ze het doet,anders legt ze de link niet.
En als ze daar goed op reageert....dat kan niet in 1x logeren hoor!....dan onder het zadel ook met de stem.

Maar als ik het zo hoor begrijpt ze er ook niet veel van als je beenhulpen geeft?
Hoe is ze 'ingereden'?

cgenee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 07:46

Ik weet niet hoe ze is ingereden, ze is van de buren.
Ik zal het hen eens vragen.
Ze luisterd wel heel goedd in stap en draf naar beenhulpen, maar galop wil ze echt niet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:48

Waarom hebben de buren juist jouw gevraagd om "de knopjes erop te zetten"?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:51

ik wacht altijd wel een half jaar met galopperen....totdat ze er goed door lopen in draf...maar ja,dan gaat het meestal om paarden die de sport in moeten(in de toekomst).

Ik denk dat dat met een pony wat minder precies hoeft.
Wat is het voor een pony?

Wel heel belangrijk is belonen als ze het goed doet,en als ze het niet begrijp niet boos worden,of je moet echt zeker weten dat ze je in de maling neemt....dat komt voor bij pony's :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:53

Als jij dit ook nog nooit gedaan hebt zou ik zeggen alleen aan beginnen als je goede begeleiding hebt die weet wat er gedaan moet worden.

Daarbij stijgeren en bokken ik weet niet of het iets is van niet snappen/niet willen snappen of ergens pijn aan hebben. Zou dus inderdaad eens uitzoeken hoe ze in gereden is.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:02

Je geeft het in de titel naar mijn idee al goed weer; de pony KAN NOG niet in galop. Mijn advies, gewoon geduld hebben, onder het zadel de pony in stap en draf sterker maken en zorgen dat ze een goede balans vindt. En inderdaad de galop eerst aan de longe oefenen.

Maar ik ga ook mee met de bovenstaande opmerking; als jij er ook geen ervaring mee hebt zoek dan goede begeleiding (en bokt is daarbij niet voldoende ;))

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:13

eerst aan de longe en kijken wat voor galop daar uit komt. als de pony op een cirkel kan galoperen, in de juiste richting gesteld, zonder te racen, zonder uit te breken, foute galop/kruisgalop te nemen,... dan zou ik de gesproken hulp goed aanleren en dan pas los eraan beginnen.

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:34

Ik heb ten eerste een vraag. Hoelang rij je al op dat paard ? want als het nog maar kort is kan het paard ook nog niet zo vertrouwen in je hebben. Want dat is ook hartstikke belangrijk! Ik zou heb aan de long (longeren) doen net als iedereen hier zeg. En dan hele tijd een beetje opbouwen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:38

Ga alsjeblieft op les met deze pony! Volgens mij ben je zelf ook nog hartstikke jong en daar kunnen alleen maar ongelukken van gaan komen. Waarom hebben de buren aan jou gevraagd om hem door te rijden? Hoe oud ben je? Zorg er iig voor dat je nooit alleen gaat rijden! Altijd een 2de persoon erbij.

cgenee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 10:40

Het is een Welsh A pony.

Ik rij er nu denk ik twee en een halve week op. Nog niet zo heel erg lang nee. Dat is wel een goeie tip, dat ik eerst aan haar vertrouwen moet werken.

cgenee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 10:43

Ik heb iedere week les. En ga ook met deze pony lessen. En als ik rij met haar is mijn moeder er bij die ook veel van paarden af weet. En ja, ik ben nog jong, ik ben bijna 15.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:53

cgenee schreef:
Ik heb iedere week les. En ga ook met deze pony lessen. En als ik rij met haar is mijn moeder er bij die ook veel van paarden af weet. En ja, ik ben nog jong, ik ben bijna 15.

In je post kwam je nog jonger over :o. Goed dat je les hebt, als ik jou was zou ik zonder instructie de galop even laten. Richt je meer op overgangen en figuren. In de les kun je de instructeur/trice vragen wat extra aandacht aan de galop te geven. Komt vast wel goed gewoon blijven oefenen

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:00

misschien beginnen met longeren?

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:11

kijk ! je rijdt er nog maar twee en een halve week op. weetje ik zal is het vertrouwen van het paard winnen.(ja sorry dat ik het weer zeg) want als je dan op hem zit dan weet hij dat het goed is. dan langzaam gewoon opbouwen. en zoek in boeken info dat helpt altijd!

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:35

Ik zou het nog even rustig aan doen,
en gewoon lekker aan de longe en vrij laten galoperen.
zodat ze het steeds beter snapt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:10

Ik zou ook zeker niet galopperen met zo`n jong dier, zeker als je zelf niet weet hoe je het knopje er op moeten zetten, neem les van iemand die jou kan begeleiden hierin,
Ga eerst eens aan de slag met de basis, zijgangen aanleren enz, dan vanuit traver/been aanspringen, dan zal de pony het ook beter gaan begrijpen,

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:48

Je zegt dat je 15j bent, en dat het hier over een A-pony gaat, dan is mijn eerste gedacht, hoe kan jij daar nu behoorlijk op zitten, die pony is toch veel te klein voor jou ?
En een paardje opleren , nooit aan beginnen zonder echt goede begeleiding, anders verpruts je veel meer dan je uiteindelijk kan opbouwen.
Dus ga op zoek naar een goede instructeur.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:04

aeolusnr1 schreef:
Je zegt dat je 15j bent, en dat het hier over een A-pony gaat, dan is mijn eerste gedacht, hoe kan jij daar nu behoorlijk op zitten, die pony is toch veel te klein voor jou ?

Ken jij de ts dan en weet je hoe groot/zwaar ze is?

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:39

je beschrijft dat je paard in galop 'opeens' begint te bokken steigeren e.d. Dit betekent voor mij dat je paard er misschien nog niet sterk genoeg voor is in zijn rug, omdat hij voor het aanspringen zijn bekken moet kantelen. Let aan de longe ook goed op of ze vaak verkeerd aanspringt of overkruist. Dit kan duiden op een rugprobleem of een probleem met de bekken.
Dit was bij mij wel het geval. Mijn paard bokte alleen met aanspringen. De chiropractor heeft een aantal wervels rechtgezet vlak achter haar oren en in haar schoft. Ook heeft ze de heupen (die lichtjes naar rechts gekanteld waren) rechtgezet, waardoor ik nu nergens meer last van heb.
Je kan het overleggen met je buren wat je er mee moet doen. Als zij zeggen dat je hem maar gewoon door moet rijden, dan valt er niets aan te doen, maar laat dan wel aan hen blijken dat het paardje in pijn verkeerd als hij zulk verzet pleegt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:42

ik zou eerst eens beginnen met longeerwerk, dat je pony leert te galoperen aan de longe.
Als dat werkt en wil kun je met je inctructeur longeren, jij er op,
inctructeur die gaat longeren.
Als dat wil ga je los en gaat op dezelfde manier te werk.

Zo kun je het hem/haar rustig leren, wees geduldig en blijf kalm als ze het niet 1,2,3 begrijpt ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:17

Waarom vragen de buren jou om de knopjes erop te zetten als je niet weet hoe je de knopjes erop moet zetten?

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:26

Thats_Me schreef:
Als jij dit ook nog nooit gedaan hebt zou ik zeggen alleen aan beginnen als je goede begeleiding hebt die weet wat er gedaan moet worden.

Daarbij stijgeren en bokken ik weet niet of het iets is van niet snappen/niet willen snappen of ergens pijn aan hebben. Zou dus inderdaad eens uitzoeken hoe ze in gereden is.

Dit is weer meteen zo'n bokt procedure...altijd meteen de pijn erbij halen. (reken dit niet persoonlijk, zo bedoel ik het niet) maar het is hier op bokt regelmatig zo dat wanneer een paard dwars ligt oid bij het rijden dat er meteen gedacht word dat het aan de ruiter ligt en dat het paard pijn heeft,. Dit sluit natuurlijk niet uit dat het onverstandig is om het wel te testen (rare zin, ik bedoel dat het altijd getest kan worden)

Maar ik ben het eens met andere reacties, er gewoon eerst mee wachten. In het begin zijn groene paarden erg onstabiel en daardoor kan het zijn dat je pony protesteerd omdat het gewoon nog niet toe is aan de galop. dus ik zou zeggen, wacht er een half jaar mee...

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:30

hallo,
Weet jij heel zeker dat je een fijn zadel voor haar hebt? Misschien heeft ze last van haar rug dat kun je laten onderzoeken. Het probleem kan ook zijn dat je te veel de binnenteugel vasthoudt en daardoor je paard niet met de achterbenen weg kan dus geef meer binnenteugel dit kan helpen want ze moeten de achterbenen er flink onderzetten om aan te springen in de galop en dit kost veel kracht. Het kan ook zijn dat je paard een slecht zelfbeeld heeft en dan jou probeert uit te leggen dat ze het allemaal zo spannend vind. Als ik jou was zou ik haar rustig uit gaan leggen wat de bedoeling is en ookal doet ze 1 stap in galop heeel goed belonen. Alleen zeggen wat ze fout doet helpt niet als dit te vaak is gebeurt daalt het eigenbeeld van het paard. Het beste is om haar als eerst door de bak heen te laten galoperen zonder ruiter gewoon los aan de longeerlijn moet ze nog buigen en doen en als ze dit beheerst een zandpad opzoeken ergens en het dan is proberen de meeste paarden hebben dan zin om los te gaan en zo leert ze de galop zonder bochten door te moeten. En als ze iets eng vind haar ondersteunen paarden hebben een leider nodig en zodra een mens bij het paard in de buurt komt is de mens de leider. Het kan ook dominantie zijn dat ze het niet wil omdat ze geen zin heeft als dit het geval is haar duidelijk te laten zien hier ben ik een paar stappen in de achteruit doen en zorgen dat ze jou volgt maar als je NH een beetje onder de knie hebt weet je wat ik bedoel. Ik hoop je genoeg info te hebben gegeven!!

groetjes nanette