Met mijn eigen paarden kan ik prima rijden, ik rijd vooral recreatief buiten met ze maar zo nu en dan ook in de bak. Dan rijden ze vanzelf eigenlijk al behoorlijk ontspannen en laten ze hun hals zakken.
Alleen nu rijd ik een paard bij van een oude meneer die nooit goed is doorgereden. Het is een 7 jarige grote ruin (1.78) en gedraagt zich af en toe nogal lomp. Ook is het af en toe een stressvol paard, snel bang dat hij wat fout doet. Nu pik ik het met dit paard langzaam op, rijd hem ook altijd goed warm, alleen is hij altijd ontzettend gespannen. Nek recht omhoog, oren naar achter en totaal niet ontspannen rijden, op welke manier zou ik dit kunnen bereiken met hem?
Paard is in januari rontg en klinisch goedgekeurd dus lichamelijk denk ik niet zo snel aan.. Dit rijgedrag past ook wel bij zn karakter, snel bang en gespannen. Verder is het ook een en al een springgefokt paard, maar toch wil ik met hem rustig kunnen rijden in de bang en dat hij zich ook fijn voelt en zich kan laten ontspannen. Iemand tips?
Zadel is op maat gemaakt, en in de wei/bak/paddock loopt dit paard wel prachtig te showen met een prachtige nek, alleen hij verstijft gewoon als je opstapt.
smiley91
Geplaatst: 23-04-10 18:56
Hoi, Ik zou hem gewoon eerst eens een maandje bijgezet longeren en er dan pas weer op gaan zitten... Kan nooit kwaad.
Anoniem
Geplaatst: 23-04-10 19:25
Bijgezet longeren Vrij laag ook. Zo heb ik zelfs mijn shet nog los gekregen
Als dat paard onzeker is werkt het altijd heel goed om er tegen te praten, tenminste dat ik mijn ervaring. Veel praten, al vertel je tegen hem wat je op school hebt gedaan of op je werk of wat dan ook, het paard gaat ervan ontspannen omdat jij ook gaat ontspannen als je dat vertelt. Al eens grondwerk/T-Touch/T-TEAM geprobeerd? Werkt ook altijd goed bij onzekere paarden
De mijne kan ook heel onzeker worden en daardoor niet ontspannen. Heb zelf gemerkt dat hoe beter onze relatie is als ik ernaast sta, hoe beter hij ook te rijden is. Met bijgezet longeren wel opbouwen. Als hij nu die spieren niet gebruikt en je gaat hem meteen een lang stuk achter elkaar bijzetten zal hij dat niet leuk vinden .
Ontspant hij zich buiten beter/sneller of weet je dat niet? Misschien heeft hij een hele nare ervaring opgelopen in de bak onder het zadel en durft hij daarom niet meer te ontspannen.
Misschien bij het begin beginnen, loswerk, grondwerk, longeren en dan niet met bijzet, maar vanuit je hand leren voelen, een band op bouwen en zelf leren waar je mee bezig ben. Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl daar staat misschien wel info die je kan gebruiken. Als je zelf heel goed weet waar je mee bezig ben, zal het paard je echt gaan geloven en minde gespannen zijn, werk gewoon aan de basis en wees blij met kleine stapjes en accepteer dat er ook wel eens stapjes terug moeten worden gedaan.