Stijf in hals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veroniekje

Stijf in hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:40

Ik ben al een tijdje aan het zwoegen met mijn merrie.
ze loopt verder top maar de hals wil maar niet mee werken,
ze komt pas naar dik een uur flink gereden hebben een beetje mee aan teugel.
hoe los ik dit op?

midgie

Re: Stijf in hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:14

Door technisch te gaan trainen en weten wat je doet en waarom, een uur training is veels te veel voor een paard wat niet ontspant.
Hoe rij je een paard aan de teugel?
Werk aan stelling en buiging in stilstand , krijg controle over het achterbeen, leer de theorie en neem les.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:59

idd zoals hierboven al werd aangeduid, eerst moet het paard nageeflijk op het bit worden voor je ook maar iets meer kan gaan vragen.
Laterale buiging, dus zowel links als rechts en dit zou uiteindelijk even soepel moeten gaan verlopen, en dit zonder aan de teugels te hoeven trekken, gewoon openingsteugel zou voldoende moeten zijn, dan controle over de benen van het paard, het wijken voor druk, de voorhand verzetten, de achterhand verzetten, en telkens ook de motor (de achterhand) activeren, en op een gegeven moment komt je pâardje als vanzelf aan de teugel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:04

Veroniekje schreef:
Ik ben al een tijdje aan het zwoegen met mijn merrie.
ze loopt verder top maar de hals wil maar niet mee werken,
ze komt pas naar dik een uur flink gereden hebben een beetje mee aan teugel.
hoe los ik dit op?

Ik denk dat je hulp moet vragen. Ligt het zadel goed, heeft je paard geen rugpijn, etc. Een dik uur op deze manier rijden is niet goed, je krijg straks een paard met ontzettend veel problemen, je overbelast je paard. We kunnen van achter onze pc geen advies geven zonder het paard te zien lopen.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:48

Goed les nemen. Die kan je helpen haar goed los te krijgen. Mijn paard zat helemaal vast en toen heeft mn nieuwe instructrice me heel goed geholpen hem los te krijgen. Dus ik zou een instructrice zoeken die echt verstand heeft van hoe het paard loopt en hoe het beter kan worden.
Verder moet je je niet te veel focussen op het aan de teugel rijden. Je kunt beter gewoon lekker veel figuren en oefeningen rijden waardoor ze los wordt en veel voorwaarts dan komt dat vanzelf wel.

Iets wat ik veel moest doen was volte's rijden en openen en sluiten, dat heeft erg geholpen. Daarbij moest ik mn buitenhand er goed bij houden en mn binnenhand tegen de hals drukken, dat het paard dus zn hoofd naar binnen doet en je je handen heel dicht bij elkaar hebt. Verder goed je binnenbeen bij houden.

cykie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:22

Inderdaad voorwaarts neerwaarts rijden is belangrijker dan strak aan de teugel. Veel overgangen rijden. Ik zou zeker les nemen. Je kunt beter 20 minuten goed rijden dan een uur aanklooien.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:56

je paard gaat aan de teugel als hij jouw hulpen accepteerd, ben je miss zelf na een uur moe zodat je je hulpen rustiger en duidelijker geeft?

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:54

midgie schreef:
Door technisch te gaan trainen en weten wat je doet en waarom, een uur training is veels te veel voor een paard wat niet ontspant.
Hoe rij je een paard aan de teugel?
Werk aan stelling en buiging in stilstand , krijg controle over het achterbeen, leer de theorie en neem les.

ik rijd aanteugel door steeds zachtjes kneepjes te geven in de teugels
groetjes.

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:55

Bedankt voor de tips. ik ga er zeker aan werken!.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:57

een paard moet eigenlijk van achteruit nageeflijk gaan lopen.. maar mss is het een idee om je paard na te laten kijken door een fyios of ostheopaat? mss zit er wel iets vast in zn lijf waardoor hij het gewoon niet kan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:01

Veroniekje schreef:
groetjes.

Ik zeg les!
Dit is namelijk niet de manier en dus is je paard niet stijf in de hals :)*

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:40

superwoman schreef:
Veroniekje schreef:
groetjes.

Ik zeg les!
Dit is namelijk niet de manier en dus is je paard niet stijf in de hals :)*

ANWB systeem = Aannemen Nageven WeerstandBiedende hand.