Paard geeft geen stelling op de rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_Nolita

Paard geeft geen stelling op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:06

Hallo,
Ik heb sinds 1 maand een eigen paard.
Een KWPN merrie van bijna 4 jaar.
Nou heb ik een klein probleempje, op haar rechterhand is ze heel moeilijk te rijden en geeft ze gewoon geen stelling!
Ik heb van alles geprobeerd, longeren met stieken, longeren met een slof maar bij geen van alle geeft ze stelling naar binnen.
Nou mijn vraag: Weet iemand een goede manier hoe ik mijn paard kan leren dat ze toch stelling geeft?
Laatst bijgewerkt door Tessa_Nolita op 22-04-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Re: Paard geeft geen stelling op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:40

weet je zelf wat stelling is?

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:40

Ja dat weet ik wel ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:42

met "gewoon" longeren, en de schouder naar buiten drijven moet je toch gewoon stelling kunnen krijgen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:42

Dan zou je het je paard ook moeten kunnen uitleggen toch?
Krijg je les?

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:43

Ik heb het geprobeerd met een slof en ze draaid gewoon der hoofd nog weg waardoor ze geen stellig geeft..

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:44

Ja ik krijg les, en hoe zou ik het haar moeten uitleggen volgends jou ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:46

Waarom met slof?
Probeer eens voor het paard te gaan staan en stelling te vragen,
Kan zijn dat je te veel wil en het paard niet kan buigen en daar tegen in gaat.

xSiep

Raar dat ze aan de longe ook geen stelling aan wil nemen.. Ik zou haar eens laten nakijken door een osteopaat voordat je er hulpteugels aan gaat hangen. Dat kan echt wonderen doen, misschien zit ze namelijk ergens vast, waardoor ze niet kan buigen die kant op ;)

Splash_

Met een slof stelling rijden..... Nou, niet de ideale manier omdat voor elkaar te krijgen.

Mijn 4 jarige wilde het begin van het jaar ook niet, wat bleek.. hij had onwijs last van zijn tanden. Tandarts was geweest en hij neemt de stelling keurig aan. Het zou zo maar kunnen. En mocht dat niet het geval zijn dan zou een goede instructrice je daar mee kunnen helpen.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:50

Ze is pas naar de tandarts geweest dus dara kan het niet aan liggen :) En ik heb haar alleen met slof gelongeerd omdat iemand mij verteld had dat dat kan helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:10

Als het niet aan het gebit ligt, dan zit het in het lichaam.
Osteopaat erbij halen dus.

Vergeet verder niet dat je paard nog èrg jong is en niet alles (meteen) zal kunnen doen wat jij wilt.
Je paard is ook nog volop aan 't wisselen, dus elk halfjaar een tandarts erbij is ook wel een must.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:14

Je wilt stelling... maar is de buiging wel in orde?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:17

Al stelling op de makkelijke hand naar buiten gevraagd?

Moet zeggen dat ik je topic wel vaag vind.(niet genoeg info)
Ookal geeft hj geen stelling, wat doet hij dan wel en hoe reageerd je instructie op dit pribleem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:12

Ja en vraag me af of de ts het verschil tussen stelling en buiging weet, Heb het idee dat heel veel mensen dat niet echt snappen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:14

Ieder paard is scheef en heeft een moeilijke kant. Werken aan rechtrichten en langzaam de te korte spieren oprekken aan de holle kant door oefeningen. Op een normale rustige manier en er zeker geen slof of andere rommel aan hangen maakt het probleem alleen maar erger. Geduld, geduld en nog eens geduld en goede training doen wonderen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:25

Welke onozelaar gaat er nu een beginnend paard longeren met een slof, das gewoon vragen om problemen, en als je dit een tijdje zo zou volhouden kan je de fisio of osteopaat er nadien zeker gaan bijroepen.
Leg die slof heel erg diep in je kast en vergeet dat ding.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 05:19

Ik heb ook een 4 jarige merrie met (sinds 2 weken) een probleem met buiging naar links. Inderdaad (gebrek aan) rechtrichting, trainen en tandjes en groeipijnen kunnen een oorzaak zijn.

Nou weet ik dat ik me op gevaarlijk gebied ga begeven, maar ieder z'n mening. Vooropgesteld; veel mensen gebruiken een slof verkeerd en zo maak je meer kapot dan je lief is. Daarnaast kan bij juist gebruik een slof (zeker bij longeren) voor veel paarden ook een erg goede training zijn. Dus de benaming "onnozelaar" en de rest van bovenstaande post vind ik erg kortzichtig.

Ik word begeleid door verschillende mensen die meer verstand van dit soort zaken hebben dan 90% van de bokt-populatie (incl. mijzelf, begrijp me niet verkeerd) en die denken daar toch anders over.

Mijn advies: kijk inderdaad goed over het om de stelling of buiging gaat en sluit eventuele lichamelijke problemen uit. Het heeft allemaal met sterker maken te maken dus win goed advies in (van een prof en iemand die met je mee kan kijken, dat kunnen wij hier namelijk allemaal niet). Doe geen dingen onbezonnen en ik wens je verder er veel succes mee. Ik zit in hetzelfde schuitje ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 05:39

xSiep schreef:
Raar dat ze aan de longe ook geen stelling aan wil nemen.. Ik zou haar eens laten nakijken door een osteopaat voordat je er hulpteugels aan gaat hangen. Dat kan echt wonderen doen, misschien zit ze namelijk ergens vast, waardoor ze niet kan buigen die kant op ;)

Hier dacht ik ook meteen aan.
Misschien heeft ze gewoon ergens last van en doet stelling geven dan extra pijn.
Ook is het niet gek als een jong paard nog niet alles meteen snapt.

Longeren met slof vind ik opzich niet raar, mits de hulpteugel juist gebruikt wordt.

Hoe reageert ze op een passoatuig?

Succes.

truusdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:17

Wacht sowieso nog wat met hulpteugels en zeker met slof, daar moet je echt goed mee kunnen rijden om het goed te gebruiken.
misschien tanden laten nakijken en anders rug en bekken eens laten checken.

gr M

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:54

Haar buiging is veder goed ze geeft alleen geen stelling met haar hoofd.
En dat ik haar 1x geprobeerd heb met een slof te longeren ben ik niet gelijk ONNOZEL ;) Ik heb er veder dan ook nooit mee gereden!
Mij is alleen maar gezecht dat dat kan helpen meer niet!
Haar tanden zijn nagekeken dus daar kan het ceker niet aan liggen!
Passoatuig heb ik nog niet geprobeerd meschien dat dat een optie is :)
Ik ga gewoon met rijden goed trainen mischien dat het dan over gaat zoniet laat ik iemand komen om er naar te kijken.
Mijn vraag was alleen of iemand een optie weet om het te verhelpen............

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:04

Tessa_Nolita schreef:
Haar buiging is veder goed ze geeft alleen geen stelling met haar hoofd.
En dat ik haar 1x geprobeerd heb met een slof te longeren ben ik niet gelijk ONNOZEL ;) Ik heb er veder dan ook nooit mee gereden!
Mij is alleen maar gezecht dat dat kan helpen meer niet!
Haar tanden zijn nagekeken dus daar kan het ceker niet aan liggen!
Passoatuig heb ik nog niet geprobeerd meschien dat dat een optie is :)
Ik ga gewoon met rijden goed trainen mischien dat het dan over gaat zoniet laat ik iemand komen om er naar te kijken.
Mijn vraag was alleen of iemand een optie weet om het te verhelpen...........

En daar geven wij tips voor. Ieder gezond paard moet gewoon stelling kunnen aannemen, en aangezien dit bij jou niet zo is, raad ik je aan een osteopaat er naar te laten kijken. Voor die 60 euro wordt je een hoop duidelijk en is je paard helemaal los.
Stelling heb je trouwens niet met het hoofd, maar in de hals ;)

En als mensen zeggen dat iets kan helpen, hoef je dat natuurlijk nog niet gelijk te doen. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. Het lijkt mij dat het logischer klinkt om eens te kijken of je paard lichamelijk wel alles KAN, ipv dat je hem gelijk gaat dwingen..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:06

Mijn paard is ook moeilijk op de rechterhand. Ondertussen lukt het me redelijk om op de rechterhand stelling te krijgen, maar perfect zal het nooit worden. En ik ben er al een paar jaar mee bezig.

Verwacht geen wonder in een dag.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:20

Citaat:
En daar geven wij tips voor. Ieder gezond paard moet gewoon stelling kunnen aannemen, en aangezien dit bij jou niet zo is, raad ik je aan een osteopaat er naar te laten kijken. Voor die 60 euro wordt je een hoop duidelijk en is je paard helemaal los.
Stelling heb je trouwens niet met het hoofd, maar in de hals ;)

En als mensen zeggen dat iets kan helpen, hoef je dat natuurlijk nog niet gelijk te doen. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. Het lijkt mij dat het logischer klinkt om eens te kijken of je paard lichamelijk wel alles KAN, ipv dat je hem gelijk gaat dwingen..

Dat bepaal ik altijd nog wel zelf of ik dat dan doe ofniet ;)
Een paard kan het ook gewoon moeilijk vinden! En hoef je niet gelijk van het ergste uit te gaan..
En JA als het na een tijd niet over is laat ik er echt wel iemand naar kijken hoor ;)
Maar voor die tijd probeer ik het gewoon met rijden op te lossen.
En ik dwing veder niks.
En net zoals je zelf zecht je moet niet alles doen wat IEDEREEN zecht :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:31

Als een paard ergens vast zit, is dat heus niet gelijk het 'ergste' hoor. Ik kan genoeg ergere dingen verzinnen. Bijna ieder paard (wat nog nooit is nagekeken) zit wel ergens vast, niks aan te doen. Kan maarzo komen door een keer een gekke sprong in de wei, om maar even wat te noemen. Als er dan iets vast zit in de gewrichten, kan het daardoor voor het paard pijnlijk of mss wel onmogelijk voor hem zijn om zijn hals te buigen. Hier kun je met rijden dan niks aan doen, moet echt een fysio of osteo aan te pas komen.
Tuurlijk kan zoiets een rijprobleem zijn, maar omdat je aangeeft dat het met longeren ook niet wil, denk ik niet dat het aan het rijden ligt, maar aan iets anders. ;)

Ik bedoelde te zeggen dat je idd niet zomaar iets moet doen, als er iets gezegd wordt. Dat je dan wel even je gezond verstand moet gebruiken om te kijken of het wel echt een logische oplossing is ;)

Verder niet banketstaaf bedoeld ofzo, ik geef gewoon een tip :)