Paard buigen/rechtrichten. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CBT_90

Paard buigen/rechtrichten. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:45

Hallo bokkers,

Ik hoop dat mijn topic goed staat. Heb bokt al afgespeurd naar antwoord maar kon niet echt iets vinden.

Ik heb een kwpn die van nature behoorlijk scheef is (links gebogen).
Ik probeer hem dan rechtsom een beetje schouderbinnen te rijden en linksom traver.

Nu las ik op internet dat je scheefheid het beste op kan lossen door een paard recht te richten...

Mijn vraag is; hoe kan ik het beste mijn paard gymnatiseren?
Hoe moet ik de buiging rijden(lengte buiging)? En dan vooral welke hulpen, teugels enz. Op de hoefslag of
op de volte?
Zijn er nog bepaalde oefeningen waar mijn paard juist voor moet buigen of juist recht is?

Vorig jaar heb ik een paar lessen lange lijnen gevolgd, helaas werd mijn paard hier narrig van, wilde nog welleens uithalen en het werkte op een gegeven moment averechts.

Hoop wat informatie te kunnen krijgen hoe ik het beste mijn paard kan trainen hierin.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:49

PreciousViva

Re: Paard buigen/rechtrichten. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:03

Waarom rijdt je linksom travers? Linksom moet je je paard in contrastelling rijden, dan plaats ze haar achterhand als het goed is netjes achter haar voorhand. Als je linksom travers rijdt, maak je haar in mijn ogen alleen nog maar schever omdat ze als ze linksgebogen is al met haar achterhand naar binnen loopt en dit wil je juist voorkomen lijkt mij..

CBT_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:18

Dankje Bramasole, hier heb ik veel aan.

PreciousViva: Sorry hij is rechtsgebogen.
Dus loopt rechtsom met zijn kont naar binnen en linksom naar buiten.
Rechtsom probeer ik zijn schouder voor de plaatsen en linksom de achterhand.

Overigens plaats ik dit topic omdat het nu veel erger is als voorheen. Stelling is nu zelfs een probleem, zowel rechts als linksom neemt ie hem niet aan. (Of wel, maar dan valt ie over schouder weg of zwaait uit).

Zal het topic even goed doornemen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:26

Als ie rechtsgebogen is geldt t andersom. Dan moet je m rechtsom juist in contrastelling rijden! Hierdoor zal hij gaan sporen met zijn voor en achterbenen, linksom kun je hem dan wat naar binnen vragen maar ook hier moet je hem af en toe in contrastelling zetten zodat hij leert het gewicht op alle vier de benen te zetten. Mijn paard is namelijk extreem linksgebogen. Dit krijg ik helaas met rijden niet meer goed en ze zal eerst behandeld moeten worden. Als het erger is geworden en t erger blijft worden, zou ik m na laten kijken.
Maar je mag een rechtsbogen op de rechterhand nooit naar binnen vragen met zn hoofd omdat hij dat van nature al doet! Je moet m dus ombuigen als t ware..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:24

Jij rijd een paard recht door veel voltes te rijden en altijd aan allebei de kanten evenveel.

Niet denken ow hij is rechtsgebogen dus rijd ik alleen maar links om, zodat hij recht wordt. Alleen zal je paard dan na een tijd in eens andersom scheef zijn. Altijd evenveel links als rechts om rijden.

Bijvoorbeeld heel erg veel grote en kleine achten rijden.

CBT_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:54

Dankje Quir. Dat snap ik.

Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ie ook daadwerkelijk zijn hele lichaam buigt in die achten?
Buigenteugel/been begrenzen, om binnenbeen buigen en binnenteugel stelling vragen?...

Is het verstandig dit eerst in stap of draf te doen?
Sorry als ik lastig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:03

Ik zou persoonlijk, als je daar de middelen voor hebt, eens echt les nemen in rechtrichten met je paard als je daarin geinteresseerd bent. Het is best moeilijk uit te leggen laat staan om datgeen wat hier gezegd word na te doen op je paard :) Toevallig was er bij onze buren laatst een clinic van AdB dus heb me hiervoor ingeschreven met mijn paard, het was nog best moeilijk om de oefeningen goed onder de knie te krijgen en naar mijn mening is persoonlijke begeleiding hierbij dus best belangrijk. Ik weet zeker dat ik het goed rechtrichten iig niet had gered met dingen die op papier of op een beeldschermpje zouden staan. Er zijn op zich best wel wat instructeurs/trices die zich bezighouden met rechtrichten. Wie weet zit er ook wel eentje bij jou in de buurt ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:59