Wijken met pony die het kan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Wijken met pony die het kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:06

Hallo,
Ik heb dinsdag voor de 2de keer gereden op mijn nieuwe pony bij de vorige eigenaar.
Hun zeiden dat hij kan wijken en dit wil ik ook best geloven maar ik weet de beenhulpen ,
maar mijn handen blijven achter en ik snap niet wat ik met mijn handen moet doen.
Ga alsjeblieft niet lopen zeggen dat ik les moet nemen ik heb les maar mijn lesgever ligt er 6 weken uit ivm ontwrichte schouder en schouderspier gescheurd.
Groetjes Melissa

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Wijken met pony die het kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:13

Je buitenhand blijft tegen de hals en sluit ze de pony op aan de buiten kant, zodat de voorhand niet tien meter voor op de achterhand loopt. Het buiten been doet eigenlijk hetzelfde maar dan voor de achterhand. Jouw binnenhand haal je iets van de hals af, zodat je lichte stelling krijgt. Op deze teugel mag echter vrijwel geen druk staan, hooguit contact. Anders heb je veel te veel stelling en valt de voorhand helemaal weg.
Je binnenbeen duwt de pony opzij.

Als je dus voor het linkerbeen wijkt (naar rechts toe) is de linkerkant de binnenkant, dus linker hand is binnen hand en rechterhand buiten hand.

Als je voor het rechterbeen wijkt, precies andersom dus.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:13

En ik zou het eerst gewoon in stap proberen, heb je veel meer tijd om na te denken en de juiste hulpen te geven!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:14

Babel schreef:
En ik zou het eerst gewoon in stap proberen, heb je veel meer tijd om na te denken en de juiste hulpen te geven!

Ja en nee, in stap is het veel moeilijker voor zowel paard als ruiter dan in draf. Als de pony het honderd procent goed beheerst, is de stap wat makkelijker, omdat je inderdaad langer hebt om na te denken. Anders gewoon in draf. :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:21

ik zou eens beginnen met de volte wat wijkend te openen, dus vanaf een volte 10 meter naarbuiten wijken tot je weer op de grote volte zit. Alleen wel zorgen dat je niet te veel stelling hebt, pony vrijwel recht houden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:54

Quir schreef:
Je buitenhand blijft tegen de hals en sluit ze de pony op aan de buiten kant, zodat de voorhand niet tien meter voor op de achterhand loopt. Het buiten been doet eigenlijk hetzelfde maar dan voor de achterhand. Jouw binnenhand haal je iets van de hals af, zodat je lichte stelling krijgt. Op deze teugel mag echter vrijwel geen druk staan, hooguit contact. Anders heb je veel te veel stelling en valt de voorhand helemaal weg.
Je binnenbeen duwt de pony opzij.

Als je dus voor het linkerbeen wijkt (naar rechts toe) is de linkerkant de binnenkant, dus linker hand is binnen hand en rechterhand buiten hand.

Als je voor het rechterbeen wijkt, precies andersom dus.

Dankjewel dit is erg duidelijk :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:55

Babel schreef:

In stap vind ik juist moeilijker :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:55

Lielle schreef:
ik zou eens beginnen met de volte wat wijkend te openen, dus vanaf een volte 10 meter naarbuiten wijken tot je weer op de grote volte zit. Alleen wel zorgen dat je niet te veel stelling hebt, pony vrijwel recht houden.

Dus niet doorstellen en dan steeds met een klein beetje opschuiven naar buiten en zo wat pasjes wijken meepakken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:58

turbo6 schreef:
Lielle schreef:

Dus niet doorstellen en dan steeds met een klein beetje opschuiven naar buiten en zo wat pasjes wijken meepakken?

Ja dat idee, en je kunt eventueel de volte ook weer (beheerst) kleiner maken. Dit is een veel nuttigere oefening als alleen wijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:07

turbo6 heeft de juiste hulp heel duidelijk omschreven.
Goed opletten dat je niet scheef gaat hangen.