jong meisje zonder zadel en zonder bit laten rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

jong meisje zonder zadel en zonder bit laten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 08:50

hallo ,

ik verzorg door omstandigheden 6 jaar voor een shetlander . en omdat ik zelf te groot ben , wandel in elke dag met haar in het bos . maar ze is beleerd , dus rijd mijn buurmeisje af en toe op haar .

ik zet haar er eigenlijk altijd zonder zadel op ( ik heb wel een zadel , maar ze heeft een trauma aan van alles en nog wat , ze is bang voor vesten , jassen , wapperende dingen , en ze schrikt al als je de rits van je jas openmaakt , en daar kan ik weinig aan doen , als ik niet weet wat er met haar gebeurd is :()

maar goed , buurmeisje rijd dan zonder zadel en met een halster met een touw . ze heeft al enkele keren los gereden. dit gaat goed , en ze kan ook goed rijden .

maar zo leert ze niet lichtrijden bijvoorbeeld . bitloos rijden doe ik omdat ik mijn andere paarden ook bitloos rijd . en dit ook bij haar geen probleem is :) mijn vraag is dus , kan het kwaad dat ze op deze manier (natuurlijke manier) leert paardrijden op mijn shet?

liefs/

siskeh

Re: jong meisje zonder zadel en zonder bit laten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:54

Waarom zou dat kwaad kunnen?
Volgens mij niet hoor.
waar ik me meer zorgen over maak is het niet accepteren van zadel en haar angsten voor vanalles, want dat maakt het gauw gevaarlijk..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:58

Onze shet heeft ook heel lang meegelesd zonder zadel en alles word bij ons bitloos gereden, dus ook de shet.

Zou je iets kunnen doen met schiktraining? Of bv van dat rood/witte lint in de wei kunnen spannen zodat ze er op een andere manier aan leert wennen?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:01

dankjulliewel voor de reacties .

ze staat helaas aan een ketting van een paar meter , daar kan ik weinig aan doen , behalve elke dag met haar wandelen .

verder oefen in wel eens dor haar te aaien met een vest , bij de hoeven beginnen en langzaam naar boven totdat ze het op haar rug heeft na een halfuur . maar het zal altijd een probleem blijven denk ik.

ik begrijp jullie reacties wel .

liefs

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:03

Gaat prima zou ik zeggen, zolang ze een cap opdoet enzo.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:06

Blijven oefenen en vertrouwen winnen is heel belangrijk. Als het rijden zo goed gaat, waarom niet? Zolang het meisje een cap op heeft en misschien een bodyprotector. Daarnaast kun je zonder zadel ook lichtrijden hoor. Kost wel wat energie maar het kan zeker wel!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:45

oke , bedankt voor de reacties.

met veel geduld krijg ik bij haar dus wel een jas op haar rug als ik het klein opvouw en begin met aaien bij de hoeven .

verder , bedankt allemaal !

liefs

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:08

Ik ben zelf ook zonder zadel gaan rijden op mijn paard en ben het lichtrijden ook verleerd. (joh, dat ging stuntelig toen ik het probeerde!) Alleen zie ik het niet als iets ergs, op mijn paard wordt sowieso zonder beugels gereden, die krijg je gewoon niet van me.

Lichtrijden is ontstaan toen vroeger de oorlogen grootschaliger werden en dus meer mensen snel op het paard moesten kunnen blijven zitten. Ipv de jaren training en bandvorming die een soldaat met z'n eigen paard had, werd een soldaat op een paard gezet wat ie niet goed kende en moest kunnen blijven zitten in die lastige gang: de draf.

Het is dus helemaal niet erg als je niet kunt lichtrijden, je verliest alleen maar continu contact zodra je uit het zadel gaat. Zolang ze dan maar goed door kan zitten zonder het paard te storen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:14

Zonder zadel leert ze in ieder geval wel goed zitten en onafhankelijk, want ze heeft immers geen steun aan beugels.

Enige, je zegt dat je met een halster rijd, in principe kan dat prima. Alleen komt het halster niet in het oog? Dat wil namelijk bij die kleine pony's nog wel een gebeuren, verder is bitloos niks mis mee hoor!

Lichtrijden, tsja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind immers dat als je niet goed mee kan komen, je in het begin niet moet doorzitten. Dan zit je alleen maar op de rug te bonken en zal het paard zijn rug alleen maar vast gaan zetten.

Ook jonge paarden moet je (vind ik) in het begin ontlasten en dat gaat fijner door lichtrijden, dan met doorzitten.

Maar daar zal iedereen wel anders over denken.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:37

YelaBrenda11 schreef:
dankjulliewel voor de reacties .

ze staat helaas aan een ketting van een paar meter , daar kan ik weinig aan doen , behalve elke dag met haar wandelen .

verder oefen in wel eens dor haar te aaien met een vest , bij de hoeven beginnen en langzaam naar boven totdat ze het op haar rug heeft na een halfuur . maar het zal altijd een probleem blijven denk ik.

ik begrijp jullie reacties wel .

liefs

Waarom staat ze aan een ketting ??Lijkt me geen vriendelijke manier van dieren houden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:38

tljrtos, ik stuur je wel even pb , en anderen ook die het willen weten .
liefs.