evenwichtsprobleem fries paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

har166

evenwichtsprobleem fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:45

Hallo,

Mijn fries vind het heel moeilijk om de hoeken door te rijden of een volte te rijden zonder over haar binnenschouder naar binnen te vallen en haar hoofd naar buiten te gooien.
Ik probeer zoveel mogelijk te begrenzen met mijn binnenbeen en buitenteugel maar op de rechterhand kanteld ze zelfs haar hele lijf waardoor je dus echt schuin door de bochten gaat.

Wie heeft er tips?

groetjes har.

Sim

Re: evenwichtsprobleem fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:11

Hoe oud is ze? Klinkt nl als een balans probleem.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:12

Simmie schreef:
Hoe oud is ze? Klinkt nl als een balans probleem.

ze is al 8, bijna 9.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:17

Ja, inderdaad, alsof ze niet goed op haar eigen benen loopt. Heeft ze het zowel linksom als rechtsom?
Je kan er tijdens het rijden heel goed op letten dat je je eigen gewicht niet door haar naar binnen laat gooien. Zorg dat je gewicht heel goed op je buiten been leunt. Soms helpt het ook juist om de binnenhoefslag te rijden, zodat ze leert te lopen zonder aanleuning van de bakrand. Is ze verder wel goed aan je been? Ze moet leren om iets opzij te gaan voor je binnenbeen.
Ik moet van mijn instructie vaak losrijden aan een lange teugel, alle gangen en sturen met mijn gewicht. Hierdoor moet ze wel op haar eigen benen gaan lopen, en ontspant ze ook sneller. Misschien kan je dit ook proberen, als die van jou daar braaf genoeg voor is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:17

Ze heeft dus meer moeite met de buiging dan dat het een balansprobleem is, gezien de leeftijd. (ik neem dan aan dat ze al een aantal jaar onder het zadel is en dat haar balans in principe in orde is?)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:23

ze is 4 jaar onder het zadel. Ze vind het op beide handen moeilijk om idd niet tegen je been aan te lopen maar zodra je rechtsom gaat begint ze dus te kantelen. Als ik meer druk geef met mijn been dan wordt ze daar alleen voorwaartser door.

groetjes.

PS bedankt voor de tip van het naar buiten leunen want ik vroeg me idd af of ik nou mee moest gaan met de beweging of tegenhangen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:57

Gewicht juist niet op de buiten kant, want dan druk je het paard juist naar binnen, geef de ruimte om te buigen en dat gaat niet als je op de buiten spier gaat zitten met je zitbeen knobbel.

Ga rechtrichten/gymmen dan zal de balans ook beter worden , werk zelf ook aan je eigen ontwikkeling, het is niet het paard wat jou zomaar kan dragen , jij ben de gene die jou paard moet leren jou te kunnen dragen, doormiddel van een sterk achterbeen, een fries is heel vaak duwend, zolang die beweging zo is zal hij niet goed in balas lopen, dus ga aan het werk om het achterbeen dragend te maken door ook de zijgangen mee te nemen in je training.
Misschien kun je eens op www.paardenbegrijpen.nl kijken, daar staat hele goede uitleg over het rechtrichten , hoe en waarom.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 08:37

okeej ik zal eens op de website kijken, dank je.

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:32

Het beste manier om zeker te weten dat je recht op je paard zit, is als je de bocht om gaat je buikspieren aanspannen..
En veel op de binnen hoefslag rijden..
Je moet zeker niet aan 1 kant gaan hangen, dan trek je hem zeker uit balans

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 12:03

Ja dat ist lastige he, moet je nu mee gaan in die beweging of zelf zo recht mogelijk blijven zitten zodat je eigenlijk scheef op je paard zit.... We zijn nu zo'n twee jaar bezig met rechtrichten en het gaat steeds een stukje beter, tot deze winter waardoor ik 3,5 maand niet heb kunnen rijden en ik eigenlijk van voren af aan moet beginnen, wel frustrerend.

xxhar