2 paarden en maar 1 klik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

2 paarden en maar 1 klik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:49

hallo,
ik zit met een probleempje,niet echt een probleem, het zijn meer allemaal problemen met elkaar.
ik zal het kort houden, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Ik heb mijn eigen ponymerrie nu 3,5 jaar, en rijd met haar ook wedstrijden sinds een jaar.
Hoe dan ook is er in dat jaar wel een lange break geweest wegens een peesblessure,maar goed,..
we hebben de punten van de B en mogen dus naar de L1.
Het punt is alleen, voorheen ging het best lekker, we reden bijna elke proef een wp, ze is alleen niet echt een dressuurpaard.
Na de peesblessure hebben we alles weer rustig opgepakt en gaat alles wel vooruit, alleen vreselijk langzaam tot bijna niet.
Ik kan namelijk niet op haar doorzitten, ze heeft een moeilijke zit in draf,wat erg lastig is.
Ook heeft ze een moeilijke aanleining, ze is echt heel moeilijk in de manier waarop je haar kan en mag rijden. Wanneer je dus een
strakkere contact hebt met de mond, pakt ze vast en kan je niks meer. Met een hele zachte aanleuning, wil ze er al snel onderuit
schieten. Het is heel lastig en ik kan de knopjes nogsteeds niet bij haar vinden, L1én word dus nog helemaal niks ben ik bang.

Maar nu de andere kant van het verhaal
, Sinds een jaar rijd ik dus ook een inmiddels 4 jarige haflinger ruin,
die ik zelf heb ingereden en die ik ook van de eigenaar (juist, het is mijn verzorgpaard) mag uitbrengen tot de sport.
En dit gaat erg lekker! Inmiddels kan ik met hem meer dan met mijn eigen, hij pakt alles sneller op en we hebben ben ik bang
een gewoon betere klik, het is zo oneerlijk tegenover mijn pony. Maar ik kan het niet helpen. Met mijn verzorghaf, die
ik als eigen mag beschouwen, zit er rust en ontspanning in het rijden, elke pas die hij zet kan ik zelf bepalen.
Maar bij mijn eigen is er dus bijna alleen maar spanning, Kan ik lang niet alle passen zelf bepalen en is de sweer tussen ons ook
een stuk minder, ik wil wel, maar weet niet hoe..
Hoe kan ik de band en de klik, het rijden en de knopjes vinden,...net zo sterk maken als die van mij en mijn haf?

Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen en misschien een antwoord weten te geven op mijn vraag,
als het nog niet duidelijk is wil ik evt. het nog wel anders uitleggen :j

Groetjes Lotte
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 21-04-10 09:56, in het totaal 3 keer bewerkt

upendo

Re: Weet iemand het antwoord op mijn probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:51

Wat is je vraag? :Y)

Je hebt een probleem, maar wat wil je voor antwoord?

_Bitje_

Re: kan iemand het antwoord geven op mijn probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:53

Hahah, ik dacht al dat het niet duidelijk was :')

maar goed, kort gezegd, hoe kan ik de klik van mijn eigen pony
net zo sterk
maken als die van mij en mijn verzorghaf?
en hoe kan ik het bij het rijden ontspanning bieden,
en net zo kunnen rijden als ik met mijn verzorghaf?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:56

Tsja, ik weet niet óf dat kan. :)

Bij het ene paard heb ik ook een grotere klik dan bij een ander hoewel ik met de ander al langer rijd.

Je hebt met beiden les neem ik aan? Geeft je instructeur/instructrice ook aan dat er een groot verschil zit in hoe jij met beiden rijdt?
Laatst bijgewerkt door upendo op 21-04-10 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:58

ik heb les met beide idd, volgens mij ziet hij zelf ook wel dat
de combinatie veel sterker is bij mijn verzorghaf, dan bij mijn eigen.

Het gaat wel steeds beter hoor, alleen het rijden is altijd een drama,
ik weet haar puntjes niet te vinden, als ze die al heeft ..

Sassol

Re: 2 paarden en maar 1 klik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:30

Een paard wat niet al te makkelijk is, kun je ook heel veel van leren en daardoor een sterkere band krijgen.

Het is bij mij en mijn paard opgegeven moment ook spaak gelopen, bleek dat ik totaal verkeerd had leren rijden en mijn paard gaf dat aan.
Tot huilens toe, ik kon er niks meer mee. Maar goed, toen verhuist, opnieuw leren rijden en nu gaat het beter dan ooit.
Ik heb erg leren respecteren wat zij wel of niet fijn vindt, loopt ze opgegeven moment wat slechter, ook omdat ze gewoon geen zin heeft in dressuur die dag, dan respecteer ik dat.

Ik kan nu zonder zadel, met halster, en vrijwel zonder teugelgebruik precies aangeven wat ik wil.

Wat ik probeer te zeggen is, dat je van dit soort paarden kunt leren luisteren, en daar na nog veel meer kunt waardoor je band wat sterker is. En de klik meer voelbaar.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:33

Is het niet een idee om van iemand anders eens les te nemen? Die kijkt er misschien heel anders tegenaan en kan je andere adviezen geven dan je huidige instructeur/trice.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:35

Een klik is er of niet.
Wel kun je zoveel mogelijk tijd met je paard doorbrengen om op die manier een steeds betere band te krijgen.
Het is logisch dat je met het ene paard meer hebt dan met een ander.
Het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk samen meemaken.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:37

Leanee schreef:
Is het niet een idee om van iemand anders eens les te nemen? Die kijkt er misschien heel anders tegenaan en kan je andere adviezen geven dan je huidige instructeur/trice.

ze heeft dr pony al 3,5 jaar. ;)
pony is dus al wat ouder dan dat

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:57

ik heb al veel verschillende inctructreurs gehad :j

deze bevalt me tot nu toe het beste (heb er nog niet lang les van)
ik leer hier mede denken wat het paard denkt bij een hulp,
en krijg meer anatomisch les, met veel theorie :j

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:39

Wat ik een beetje uit je verhaal haal, is dat je een klik zoekt qua rijden?
Omdat je met die Haf sneller alles onder de knie hebt dan met je eigen paard, hoe is de band dan als je er niet opzit?

Wat ik namelijk een beetje denk is dat je zelf al aangaf " ze is alleen niet echt een dressuurpaard." als dat niet zo is, kan je dat denk ik ook niet verwachten van je paard, tot en zekere hoogte zal ze dan wel goed lopen, maar nu je niveau in de sport wat hoger gaat worden kan je paard dat blijkbaar niet bijbenen (tenminste dat is wat ik uit je tekst een beetje opmaak).
Die Haf heeft dan duidelijk meer aanleg voor sport op een hoger niveau dan je eigen knollie, en als jij graag hoger wilt komen lijkt het me logisch dat je dan op dat gebied meer voelt voor die Haf.

Maar ja ik weet dus niet hoe dat verder is als je naast beide paarden staat en in de omgang enzo.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:29

Ik heb eigenlik meer het idee: een klik heb je of je hebt hem niet.
Je kan wel de band tussen jou en je paard sterker maken (grondwerk is een hele goeie, of T-Touch/TEAM) maar een klik heb je of niet.
Zo denk ik dan.

Liessjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:56

Sokje_6 schreef:
Ik heb eigenlik meer het idee: een klik heb je of je hebt hem niet.
Je kan wel de band tussen jou en je paard sterker maken (grondwerk is een hele goeie, of T-Touch/TEAM) maar een klik heb je of niet.
Zo denk ik dan.

Ik wilde het zelfde zeggen: een klik heb je of je hebt hem niet..