Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jo77 schreef:Mijn paard heeft zijn lagen kapot ( ketting in zijn mond gekregen van de staldeur ) Morgen naar de kliniek omdat ik de tandartsen een beetje beu begin te worden.
Ik rij daarom nu al een week bitloos, gewoon een simpel ding met ronde ogen aan de zijkant.
Nu is hij met het bitloos zo ontzettend aan het hangen en stuwen op de voorhand dat hij zijn neus kapot heeft. Op die botjes is het haar weg geschuurd en heb ik nu kale plekken van het schuren.
Ik had er een bontje omheen gedaan maar ook daarmee krijgt hij wondjes op zijn neus.
Ik weet het: hij moet op de achterhand komen, hij loopt op de voorhand vandaar die stuwing en dubbeltjes zoeken op de grond.
Maar dat doe je ook niet zo 123.... Hij vind het erg moeilijk om zijn achterhand eronder te zetten.
Met het bitloze dramt hij nog verder door.
Hebben de bitlozen onder ons daar ook last van of ben ik de enigste???? Wat doen jullie eraan: die wondjes.
. Erg vervelend voor je paard en voor jou. 
_Lot schreef:Ik kan hieruit niet anders concluderen dan dat je hem niet rond rijdt vanuit de ontspanning maar vanuit druk. En dat het misschien wel heel goed is dat je nu bitloos rijdt, zo voel je dus de druk die je hem normaal in de mond legt, en ik vermoedt dat je paardje dat niet als heel prettig ervaart.
Dit is zeker niet aanvallend bedoeld! Het is heel goed dat je hier om hulp vraagt, en sowieso bereid bent je eigen gewoontes aan te passen. Je moet alleen in het oog houden dat je oorzaken (hoe zijn die wondjes gekomen?) moet bestrijden en niet gevolgen (die wondjes op zich).
Draf idem.moonfish13 schreef:Dat hoeft niet per definitie zo te zijn imo.
Hier merk ik ook dat het paard erg hangt, laat je los dan valt het paard compleet uit elkaar.
Dat betekend niet per definitie dat je nagevelijk rijd op druk, maar ik hoef mijn teugels niet eens aan te nemen met bit in stap of ze zakt al, zonder bit begint ze puur te hangen.Draf idem.
Nu is ze in stap heel makkelijk normaal, dus dat is het niet. Paard loopt altijd heel fijn in stap uit zichzelf.
Ik werk dan ook gewoon dmv lekker rijden en de nagevelijkheid komt vanzelf.
Jo77 schreef:had ik maar minder kg in mijn handen. Ik doe mijn best om hem los te laten, maar het is net als touwtrekken. Hij trekt, ik trek en hij trekt nog harden. Telkens vraag ik ook los vast los vast maar ik merk totaal geen verschil. Ook niet iets dat ie wat lichter wordt. En drijf ik aan dat hij zijn achterhand eronder zet dan krijg ik nog meer druk aan de voorkant met een veel te hoog tempo. Dat tempo moet ik ook weer terug nemen dus weer los vast los vast en zo blijven we bezig. ook rij ik veel overgangen. Hij is best een koppig paard in omgang maar op een gegeven moment moet hij toch in de gaten hebben dat hij niet zo moet stuwen?
Heb je al geprobeerd om hem op de volte te activeren? Probeer het tempo te minderen met je zit of je stem, maar blijf zoveel mogelijk van de teugels af. Geef jij hem niets om te trekken kan hij niet trekken.