Pony inrijden: ineens heel gespannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Amy_

Pony inrijden: ineens heel gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:16

Hallo allemaal,
Ik rijd een pony in en daar ben ik al best een tijd mee bezig.
Hij liet eerst alles prima over zich heenkomen: ik kon erop zitten, hangen, zwaaien, enzovoorts.
Nu zijn we een jaartje verder en ik heb les.
Ik kon voor de winter al met hem draven als er iemand naast liep (met zadel).
We herhaalden elke keer het hangen en longeren met losse beugels.
In de winter hebben we veel herhaald en rustig aan gedaan, nu proberen we het weer op te pakken.
Maar nu gaat er iets fout want hij is enorm gespannen ineens, ik lig er elke les naast.
Zelf het hangen (!!) vind hij nu eng..
Hij schiet er vandoor en is niet meer ontspannen te krijgen.
Nu heb ik deze week rustig aan gedaan en op een ontspannen manier (los in de wei ipv in de bak, en zonder iemand ernaast ipv de instructrice erbij) geprobeerd om het hangen te herhalen, dit gaat nu goed!
Hij kan rustig blijven staan als ik (ook op een lompe manier) op hem hang en zwaai enzo.
Hij wil alleen geen stap meer verzetten.
Het lijkt wel of hij ineens voor alles bang is en nu dus ook niet meer durft te lopen met mij erop.
Ik heb geen idee wat nu handig is om verder te doen.
Iemand een tip?
Groetjes, Amy

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:24

Wat naar. Is de omgeving ineens heel anders misschien?
Of wellicht is er iets medisch aan de hand?
Is het vanaf dat je les hebt zo, want dan heeft het daar misschien mee te maken.
Dat hij andere paarden naar vindt (als die er zijn) of de omgeving die veranderd (als je ergens anders les hebt dan waar hij staat).
Ik hoop dat je er iets mee kan en succes ermee.

aeolusnr1

Re: Pony inrijden: ineens heel gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:48

Ik vrees dat je gewoon net iets te zacht bent geweest in het begin, dat je het initiatief alleen aan hem overliet, en das natuurlijk niet inrijden, want dan ben jij de trainer, en die bepaalt wat waar en hoe en in welke gang dan ook.
Basis dressuur training is meer dan alleen er maar een beetje kunnen opzitten terwijl je paardje zich een beetje verplaatst hé.
Basis training is : stilstaan, voorwaarts, halthouden, achterwaarts, wijken voor druk (voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen), nageeflijkheid op het bit, ....
En dit zijn dingen die een paardje bij mij al leert tijdens de 2 a 3 eerste maanden bij het zadelmak maken, en jij bent al langer dan een jaar bezig, dus hij zou dit allemaal al vrij goed moeten kennen hé.
Op een jaar tijd zou een paardje moeten kunnen klaar zijn om op wedstrijd te kunnen gaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:30

Als de pony iets eng vind, wat stresserig is, wat doe jij dan? Als je hem dan bijvoorbeeld kalmeert, kan het zijn dat je zijn angst bevestigd zeg maar. Ervan uitgaande dat de basis dingen er goed in zitten, zou hij die dus normaal moeten vinden en is er geen reden om angstig te zijn. Dit kun je aangeven/corrigeren door dan op ferme toon 'niet doen' te zeggen en dus niet kalmeren met een aai of een braaf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:31

Het kan zijn dat het zadel niet meer goed past en/of dat hij spierpijn heeft gehad, waardoor hij nu bang is om pijn te krijgen.