Tips gevraagd over houding en zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Tips gevraagd over houding en zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:46

Hoi,

Wie heeft er tips om tot een goede houding en zit te komen ?
Ik snap dat lessen daarvoor het meest handig zijn, maar hier in de buurt worden die niet gegeven ( of ik kan ze niet vinden ). Of ze worden wel gegeven maar dan met zulke hoge reiskosten erbij dat de reiskosten hoger zijn als het lesgeld zelf.
Dus wie heeft er tips ?
Dus b.v. hoe kan je je been goed ontspannen ? etc etc
Wat zijn goede boeken of dvd's erover ?

__PSM__

Re: Tips gevraagd over houding en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:59

Tips:
Beugels uit, over de schoft van het paard of gewoon helemaal van je zadel af, steek je been iets af schuin naar achteren, leg dit schuivend langs je zadel weer naar voren tegen de wrong aan, vaak heb je dan een mooie lange beenligging op de correcte plaats.

Ga rijden zonder beugels, laat je teugels wat langer, desnoods zonder teugels, maar houdt ze zo dat je geen evenwicht kunt zoeken aan de teugels. Je benen gaan verzuren, vooral doorrijden, want hierdoor ga je je eigen balans zoeken en zit je uiteindelijk rechtop in het midden van je zadel.

Voor je uit kijken, probeer naar je idee wat overdreven de lucht in te kijken, vooral in je schakelwerk, en dwing jezelf na te denken over het feit dat als jij voorover zit, je paard het gewicht op de voorhand krijgt, en je dus sneller tactfouten hebt...

Handen bij elkaar, ook dit kun je zonder beugels en teugels oefenen...

niron_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:09

Hoii

Zonder zadel rijden werkt goed voor je houding.
Ik heb zelf namelijk ook het probleem dat ik erg na links hang (hoe het komt geen idee)
Dus rij nu ook vaker zonder zadel.
En probeer ook vanuit je navel te rijden helpt ook goed.
Let op of je even veel druk geeft op beide beugels wie weet helpt het wel :)

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:35

msichien is het handig om foto's te plaatsen, want dan kunnen mensen zien wat je doet..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:10

Maar ik bedoel niet perse voor mij, maar meer in het algemeen tips....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:12

Ik zou in dit geval als je echt wil oefenen op je zit niet oefenen zonder zadel... Dit moet je alleen doen als je met je bekken/heupen niet goed aan kan voelen hoe het ritme is... Lekker je zadel ophouden

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:13

Zonder beugels rijden is niet perse altijd een wondermiddel. Heel belangrijk is daarbij dat je niet gaat knijpen om te blijven zitten, dat is juist funest voor je houding en zit.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:14

Zowiezo niet oefenen zonder hulp. Voor je het weten sluipen er fouten in,die je er maar heel moeilijk weer uit krijgt.
Anne Muller heeft een goed boek over houding en zit geschreven.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:15

Babel schreef:
Zonder beugels rijden is niet perse altijd een wondermiddel. Heel belangrijk is daarbij dat je niet gaat knijpen om te blijven zitten, dat is juist funest voor je houding en zit.

Knijpen is niet goed, ben ikhelemaal met je eens, maar als je maar lang genoeg knijpend rondrijdt zonder beugels en gewoon doorgaat, krijg je zo'n verzuring in je benen, dan kun je helemaal niet meer knijpen... Ik heb dat één keer gevoeld, en sindsdien span ik me niet meer op... Tuurlijk is het niet voor iedereen een wondermiddel, maar wel een middel wat makkelijk uit te proberen is...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:16

Au, dat klinkt als een harde leerschool ;)
Maar ik begrijp je punt!
Nog een tip voor TS:
Veel kijken naar andere ruiters, hoe zitten ze, waar spannen ze, waar ontspannen ze, hoe gaan ze mee met de beweging van het paard enz.
Probeer te voelen en te visualiseren hoe zij zitten en dat gevoel op je paard ook te pakken te krijgen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:18

Je zou met lichtrijden eens 2 keer kunnen blijven staan ipv 1 keer, dan merk je of je in evenwicht zit

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:18

Babel, haha hmm ik had inderdaad 2 dagen enorme spierpijn, maar het wel voor eens en altijd afgeleerd :P en voel ik dat ik toch knijp, gaan bij mij de beugels gewoon weer uit hoor :P

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:45

Goed topic! :)
Ik heb nogal eens problemen met mijn tenen naar buiten draaien inplaats van naar binnen tijdens de draf-lichtrijden. Wil het zo graag verbeteren maar valt echt tegen omdat ik het verkeerd heb aangeleerd en ik rij maar 2x in de week. Echt snel gaat het dus niet... ;)
Ik heb wel gemerkt dat als ik zonder beugels rij ik ze veel beter houd en ook veel dieper zit, nadeel is alleen wel dat als ik probeer licht te rijden dat me compleet niet lukt. :D Kom nauwelijks omhoog.
Ik heb een tijdje met (iets te) lange beugels gereden (had iemand geadviseerd) maar dit hielp ook voor geen meter. Dan steek ik ze naar mijn idee juist nog meer uit en heb ik continu last van mijn beugels die bewegen onder mijn voeten.
Ik rij tegenwoordig maar weer met beugels die voor mij op een betere maat zitten zodat ik tegerlijkertijd mijn hakken naar buiten kan uitdraaien=tenen verder naar binnen.
Heeft iemand hier misschien ook goede tips voor? :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:16

Ik zou toch voor les gaan. Ik merk zelf dat dat dingen veel meer voor me verheldert dan wanneer ik het zelf probeer. Soms zijn er maar heel kleine dingetjes nodig om een hoop verbetering te bereiken.

Als les echt niet te doen is, is het misschien een optie om bijv. eens aan een weekendworkshop mee te doen. Twee middagen Centered Riding of andere zit/houding gerichte clinics, daar kun je dan weer een tijdje mee vooruit.

Anders inderdaad boeken. Dat boek van Anne Muller schijnt goed te zijn, en natuurlijk Centered Riding van Sally Swift, maar er zijn er vast nog meer. Of laat jezelf eens filmen en zet het hier neer, dan krijg je vast ook goeie tips. Algemene tips zijn mooi, maar ik denk dat het toch het beste werkt als er per persoon gekeken wordt naar waar die nog aan moet werken.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:14

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:39

veel zitten op een fitnessbal, is goed voor je balans ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:46

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:07

Houding en Zit!
Wat veel ruiters zich niet realiseren is dat een groot aantal gedrags- en rijtechnische problemen direct terug te voeren zijn op de wijze waarop ze op hun paard zitten en hulpen geven. Denk bijvoorbeeld aan aanleuningsproblemen, scheefheid, te voorwaartse of juist te slome paarden, schrikachtigheid en zelfs staakgedrag. Iedereen wil wel naar het ideaalplaatje, maar hoe kom je daar nu eigenlijk?

Het is lastig om goed maar vooral fijn en ontspannen te zitten. Enlightened Equitation van Heather Moffett, ofwel Verlichte Rijkunst, legt in eenvoudige bewoordingen uit hoe je je lichaam op de juiste manier kunt gebruiken. In Nederland ben ik (Monya Erb, www.balingehof.nl) de enige officieel opgeleide instructrice in dit “systeem”. Veelal worden er termen naar je hoofd geslingerd waarmee je als ruiter weinig kunt, denk bijvoorbeeld aan “ga diep zitten”, “meegaan met je zit”, “hij moet om je binnenbeen buigen”. Termen die wel waarheden maar geen uitleg bevatten.

Voordat we ons in beweging zetten is het essentieel om goed te gaan zitten. De mooiste zithouding is die waarbij oren, schouders, heupen en hielen van boven naar beneden één lijn vormen. Dit is echter een einddoel, streef je meteen naar het ideale dan zal dat gepaard gaan met frustraties. Geef jezelf de tijd om positief aan jezelf te werken. Concentreer je op je middenstuk, kruis t/m borst.

Bekken en heupen

Veel instructeurs letten op de achterzijde en roepen continu dat je achterover moet zitten, plat op je billen. Om dan “recht” te gaan zitten breng je al gauw je schouders boven de billen, met als gevolg dat je achterover hangt, uit de ideale loodlijn. Het bekken kantelt naar achteren met stijve schouders of nek als gevolg. Voorbeeld: loop eens gewoon in de rondte met je bekken achterover gekanteld zoals veel instructeurs roepen dat je zou moeten doen. Het wordt dan al gauw duidelijk dat het onmogelijk is correct te bewegen.

Test je soepelheid van het bekken/heupgedeelte. Maak de rug eens helemaal hol, daarna helemaal bol, dan weer hol en bol, en uiteindelijk kies je een comfortabele zone ergens in het midden. Bij een goede houding is de rughouding licht hol, maar niet gefixeerd. Bij een fixatie (te hol of te bol in de onderrug) hang je gefixeerd in het dode punt van een beweging. Hierdoor is het moeilijk de bewegingen van het paard te voelen. Je moet te allen tijde een stukje holler of boller kunnen worden. Maar ook een stukje langer of korter: het gedeelte vanaf het bekken naar beneden heeft duidelijk een pijl naar beneden (denk aan een "accordeon", waarbij vouwtjes groter en kleiner worden maar nooit helemaal uitgestrekt zijn), en het bovenlijf krijgt vanaf het bekken een pijl naar boven.

Diep zitten
Een trucje om te voelen hoe het moet zijn als je “diep zit”: ga met beide benen voor over het zweetblad/wrongen zitten. Schuifel 2 cm naar voren, plaats de benen terug op het zweetblad, strek de tenen zo ver mogelijk naar beneden en strek daarbij je hele been naar achteren terwijl je zelf licht voorover helt. Daarna kom je terug in je "natuurlijke" positie, je zult ervaren dat je benen nu GEHEEL aan het paard liggen met een lichte aanspanning waarvoor je zelf geen inspanning hoeft te leveren. Je rijdt op de binnenzijde van je benen, niet op de achterzijde en je billen.

Ademhaling
Dan ademhaling: de meeste vrouwen ademen hoog in de borst. Leer met de buik te ademen. Dus diep in de borst ademen, dan met lichte druk van de buik (aanspanning spieren) zachtjes de lucht eruit drukken, en visualiseer daarbij dat de lucht verdwijnt via je voeten. Dan bewust overgaan op buikademhaling. Reden: je wilt je zwaartepunt dicht bij je paard hebben: hoog ademen is hoog zwaartepunt, laag ademen is laag zwaartepunt. Met een laag zwaartepunt is het makkelijker te anticiperen op bewegingen van het paard. Uitademen is een handig hulpmiddel bij het halthouden.

Doorzitten
Een belangrijk onderdeel in het rijden is het doorzitten. Hoe dat echter precies moet, wordt zelden goed uitgelegd. “Ga dieper zitten”, “ga mee met de beweging”, “ontspan je rug”, “ga op je billen en goed achterover zitten”, allemaal aanwijzingen die zelden enig nut hebben.
“Ga dieper zitten”, houdt gewoonlijk in dat de ruiter verstijft en zwaarder in het zadel gaat zitten, waardoor hij zal gaan stuiteren. “Ga mee met de beweging” heeft tot gevolg dat de ruiter het te krampachtig probeert, waardoor hij meer beweegt dan nodig is. “Ontspan je rug” impliceert dat de ruiter zich slap moet maken, en door elkaar gehusseld wordt. “Ga op je billen en goed achterover zitten”, resulteert in een ruiter die te ver naar achteren op de lepel van het zadel leunt en met strak aangespannen knieën zich wanhopig in het zadel vast wil houden.
Al deze ruiterproblemen leiden ook tot problemen bij hun paarden. Stijve ruggen, pijnlijke ruggen, verstijfde spieren en korte gangen. Dit zal ervoor zorgen dat je in een vicieuze cirkel terecht komt: het paard gaat slechter bewegen, de ruiter gaat krampachtiger zitten etc. etc.

Synchronisatie
Goed doorzitten valt of staat met synchronisatie van de bewegingen van de onderrug en het bekken van de ruiter met de bewegingen van de paardenrug. Een paardenrug maakt niet alleen op en neer gaande bewegingen maar ook zijwaartse bewegingen. Synchronisatie van bewegingen betekent echter niet dat de ruiter doodstil moet zitten, juist niet!

De draf is een tweestapsgang waarbij het paard van de ene diagonale paar benen overgaat op het andere met daartussen in een zweefmoment. Als de ruiter geen compenserende beweging maakt met zijn onderrug en bekken zal hij op en neer stuiteren in het zadel en grip zoeken met de knieën. In tegenstelling tot de stap, waarbij geen opwaartse beweging voorkomt, wordt de ruiter in draf bij iedere pas uit het zadel getild: door de zwaartekracht valt hij er daarna met een plof in terug. Synchronisatie wordt bereikt door het paard je zitbeenknobbels te laten bewegen. Als zijn rug links zakt, wordt de linkerzitbeenknobbel naar beneden gebracht, als het linkerachterbeen de grond raakt en er gewicht op komt, wordt de linkerzitbeenknobbel omhoog en voorwaarts geduwd. Of dezelfde manier gaat de rechterzitbeenknobbel naar beneden en weer naar boven.

Absorberen van bewegingen
Bij het doorzitten maakt een ruiter vier afzonderlijke bewegingen met zijn onderrug en bekken.

1. De rug buigt naar voren in bij de opwaartse beweging en wordt weer rechter (langer) bij de neerwaartse beweging, dit alles in het ritme van het paard. Zo blijft het zitvlak op hetzelfde niveau als de paardenrug.

2. Op dezelfde manier als in de stap bewegen de zitbeenknobbels mee met het rijzen en dalen van beide zijden van de paardenrug. Synchronisatie betekent dat een ruiter “meeloopt” of “meefietst”. Om te voorkomen dat je gaat zitten wiebelen dans je een soort salsa: je wordt korter en weer langer in je zij. Het paard duwt je ene zitbeenknobbel omhoog; jij wordt wat korter in die zij, idem voor de andere kant.

Er is dus een groot verschil tussen daadwerkelijk stilzitten (verstijven) of stil lijken te zitten waarbij je als eenheid met je paard beweegt.

Ogen in de buik
Al doorzittend afwenden kan heel goed gevisualiseerd worden door je te bedenken dat je aan iedere kant van je navel een oog hebt zitten. Die ogen kijken in de richting waarin je wilt rijden. Zo hoef je je schouders niet extreem te draaien of met je benen tegen je paard aan te duwen en ontstaat er geen onnodige spierspanning. Want spierspanning resulteert in bolle spieren waardoor een ruiter zich juist uit het zadel drukt in plaats van met het paard te verkleven.

Aandachtspunten:
1. De voorwaartse beweging wordt in de tact van de beweging van het paard gevolgd door een iets holler maken en terugbewegen van de onderrug naar de oorspronkelijke (goede) stand. Als het ware rek en strek je licht heen en weer. Denk daarbij aan een navelpiercing welke met een touwtje vast zou zitten aan het kopstuk van het hoofdstel, dan weet je gelijk welke kant je op moet bewegen.

2. De beweging van je heup/bekken is naar voren en niet van links naar rechts. Je loopt (of fietst) letterlijk met de heupbewegingen van het paard mee. Oefen maar eens lopen op je billen, plat op de grond, dan begrijp je het gevoel en de beweging.

3. Het gevaar is dat je je teveel focust op het "meelopen", en dat je vergeet dat er lengte moet blijven in je benen. Denk dan dat je op skies staat, je mag de beugels gebruiken zolang je er niet in gaat staan en je schrap zet!

4. Omdat je netjes in het ritme van het paard meeloopt voel je heel duidelijk wanneer het paard zijn ribben tegen je ene of andere been aandrukt. Dat is het drijfmoment, een ander moment is weinig zinvol.

5. Losser worden in been en bekken betekent voorwaarts, het aanspannen van dijbeenspieren en bilspieren betekent langzamer gaan, niet je bekken achterover kantelen!

6. Druk je hak niet te ver uit. Het overmatige uitdrukken van de hak zet je bovenbeen net boven de knie op slot en het onderste gedeelte van je kuit.

7. Neem een grote zit- of fysiobal om thuis te oefenen! Er zijn diverse oefeningen mogelijk waardoor je zit een grote sprong voorwaarts zal maken.

8. Jouw schouders zijn altijd parallel aan die van het paard, jouw heupen zijn altijd parallel aan die van het paard.

9. Borstbeen boven je navel houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:26

Dank je wel Monya !
Losser in been en bekken is voorwaarts. Dus zou het dan kunnen als een paard (te ) langzaam loopt, de ruiter zijn benen en bekken niet goed ontspant ? En hoe kan je die ontspanning aanleren ?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:52

Hee,,

Hakken goed uitdrukken, ' schouders boven je kont ', en goed met de beweging meegaan van het paard / de pony.

Dat is alvast een begin.

xx

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:55

zitles nemen :+

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:06

wow wat een verhaal, waar heb je dat vandaan???monya?

xxhar

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:19

har166 schreef:
wow wat een verhaal, waar heb je dat vandaan???monya?

xxhar

Nou lees de eerste alinea's eens goed..............

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:00

Tijdens het rijden schuiven mijn onderbenen vaak te ver naar voren, heeft iemand hier tips voor? Ik heb morgen wedstrijd (zitcompetitie) Het paard waar ik op rij heeft een springzadel, in dat zadel gaan mijn onderbenen nog meer naar voren (heel fijn met de zitcompetitie :+ )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:19

De oorzaak ligt vaak bij je rompbalans. Ruiters die met hun benen te ver naar voren zitten, zitten vaak met hun bovenlichaam te ver naar achteren. De hele verticale lijn kantelt dan.