Niet voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvonne1408

Niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:41

Hallo,

Ik rij sinds kort op een manege paard maar het paard wil totaal niet voorwaarts en is niet vooruit te branden.
Als ik de eerste ben die die dag op hem rij dan wil het nog wel maar toch zakt hij halverwege de les weer in. Ik vind dit paard erg leuk en hij past ook helemaal bij mij, maar door dit probleem ben ik steeds meer genijgt om op een ander paard te gaan.
Maar toch wil ik het eerst proberen.

Als ik met hem in het bos rij dan is er niks aan de hand en dan wil hij ook goed voorwaarts. Ook heeft hij voordat hij op de manege kwam M gelopen. Toen hij net op de manege kwam werd hij gereden met een gebroken bit maar hij bokte heel veel en ging er veel van door. Nu wordt hij gereden met een stang, het gevolg is nu dat hij niet vooruit te krijgen is.
Zelf denk ik dat het ook wel te maken kan hebben met het voor, want hij poept in 1 les wel 4 of 5 keer.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Of tips om hem toch voorwaarts te krijgen?

Ik rij op hem met zweep maar hij reageert hier weinig op.

Groetjes Yvonne

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:01

Sommige paarden hebben behoefte aan afwisseling. Wat voor tips geeft je instructrice?
Ik snap niet echt dat het paard met een stang loopt (lijkt me sterk, ik hoop dat je een ongebroken trens bedoelt?). Als het kan zou ik gewoon kijken hoe het weer reageert op zijn vorige bit.
Tsja, als je verder niets kan, veel tempowisselingen en overgangen rijden. Poon aan je been maken.

onley

Re: Niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:09

hoort zich aan of het paard helemaal afgestompt is
jammer dat de manege eiegnaar hier niks aan doet

en zoveel poepen duidt op nerveus zijn (teminste zover ik dat ervaar met mijn paard)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:35

Waarschijnlijk is dit paard dus gewoon niet geschikt als manege paard. Om het een stang in te doen, omdat hij bokt als hij op trens gereden wordt??? En al die onkundige ruiters hiermee laten rijden?
Ik zou me doodschamen als instructrice.
Logisch dat dit paard na een aantal ruiters niet meer lopen wil.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:56

waarschijnlijk is hij niet geschrikt als manege pony, maar met veel gedult kom je er wel.
Succes ermee!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:57

Johanna59 schreef:
Waarschijnlijk is dit paard dus gewoon niet geschikt als manege paard. Om het een stang in te doen, omdat hij bokt als hij op trens gereden wordt??? En al die onkundige ruiters hiermee laten rijden?
Ik zou me doodschamen als instructrice.
Logisch dat dit paard na een aantal ruiters niet meer lopen wil.

inderdaad :+

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:24

De instructie geeft wel aan dat ik hem actief moet houden maar dit lukt gewoon niet, en vaak wordt er gezegt van geeft hem eens een schop maar hier reageert hij bijna niet op.
Wat is het verschil tussen een stang en een trens trouwens?
En ik denk niet dat hij veel poept omdat hij nerveus is want hij is wel heel ontspannen.

Ik wil graag op hem blijven rijden want hij rijdt verder echt super!!!!

Groetjes Yvonne

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:07

Een stang is een bit die veel scherper inwerkt door de hefboomwerking, ik heb nog nooooit een manegepaard daarmee zien lopen.
Trens is een 'normaal' bit, wat je doorgaans het meeste ziet.

Logisch als ze tegen iedereen zeggen dat ze moeten schoppen dat ie dan niet meer reageert. Idd afgestompt, arm beestje. Ik blijf bij mijn tip van de overgangen en tempowisselingen, veel meer kun je er denk ik niet mee aan de slag als er steeds verchillende mensen op rijden

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:12

Bedankt voor het advies, ik ga het eens proberen.

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:18

ik vind het ook een beetje raar dat ze er zelf niets aan doen.
hun moeten toch beter weten die les geven

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:03

Ik zou zeggen zoek een andere manege waar de paarden b.v wel plezier hebben in het werken, maar heel belangrijk dat jij echt leert hoe je moet rijden met respect, zonder te schoppen en het verschil tussen voorwaarts en tempo.
Een stang zou niks moeten uitmaken , maar als er constant op de rem gereden word, wat veel manege ruiters word geleerd, zal het paard nooit voorwaarts kunnen lopen en dus het tempo ook niet goed gaan komen.
Misschien kun jij je eens meer gaan verdiepen in de theorie, maar de kans zit er dan wel in dat je niet meer op een manege wil rijden.

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:01

Ik rij zeker met respect en ik weet het verschil tussen voorwaarts en tempo ook, eerder heb ik een eigen paard gehad maar toen heb ik dit probleem nooit gehad nu naar acht jaar ben ik weer begonnen met paardrijden.
Ik ga zeker de theorie bekijken :D nog tips waar ik dit dan het best kan doen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:22

Is het echt een stang bit of een ongebroken trens? Een ongebroken trens is zelfs 1 van de vriendelijkere bitten (ligt natuurlijk aan de mond van het paard), alleen veel mensen zien een ongebroken bit ook als stang en wordt gelijk als slecht bestempeld.

Verder is veel activeren in de gangen, dus in draf terug nemen en vlak voor dat hij terug gaat in stap weer actief weg draven. Zorgen dat hij alert wordt op jouw hulpen en direct gaat reageren.

Actie = reactie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:28

yvonne1408 schreef:
Ik rij zeker met respect en ik weet het verschil tussen voorwaarts en tempo ook, eerder heb ik een eigen paard gehad maar toen heb ik dit probleem nooit gehad nu naar acht jaar ben ik weer begonnen met paardrijden.

Het voorwaartse krijg je voor mekaar door zijgangen te gaan gebruiken.
Hou rekening met het basis tempo van het dier,

Maar het probleem is dat er ook andere op rijden, als ze allemaal dezelfde knopjes zouden gebruiken dan komt het wel goed, maar de een zit meer te rukken en plukken dan de ander en dat is erg jammer en sneu voor het dier, die weet nooit waar hij aan toe is natuurlijk en zal zich voor heel veel hulpen af gaan sluiten,

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:35

midgie schreef:
yvonne1408 schreef:

Het voorwaartse krijg je voor mekaar door zijgangen te gaan gebruiken.
Hou rekening met het basis tempo van het dier,

Maar het probleem is dat er ook andere op rijden, als ze allemaal dezelfde knopjes zouden gebruiken dan komt het wel goed, maar de een zit meer te rukken en plukken dan de ander en dat is erg jammer en sneu voor het dier, die weet nooit waar hij aan toe is natuurlijk en zal zich voor heel veel hulpen af gaan sluiten,

Hoe kom je er bij dat een paard meer voorwaarts wordt door zijgangen te gaan rijden?
Heel erg veel paarden, zeker in het begin, komen juist heel erg terug in tempo als ze opzij moeten.