verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 07:55

Nou zijn we er onderhand achter dat mijn ruin dus verlatings angst heeft, wat het uitrijden erg bemoeilijkt
Nu ben ik op zoek naar tips en grondwerk oefeningen om dit 'probleem'deels op te lossen en het overijlen
te kunnen oplossen/ verminderen.

In dat ik van een vaste route afwijk zeg maar tijdens het uitrijden begint hij zich op te regen
wat uit in overijlen, mij uitschakelen, en gevaarlijke situatie's.

Hij begint dan eerst met proberen om te draaien en weg te rennen, daarop reageer ik nauwelijks en houd vast aan mij route
hij weet dat ik voet bij stuk houd en dan begint die zich op te regen, met zijn hoofd slaan
briesen, dribbelen, schuin galoperen, zichzelf overmatig aanspannen, en trillen van opreging.

daarbij blijf ik wel ontspannen zitten zonder dat ik druk heb op de teugels zodat hij van voor gewoon lopen kan
want in dat ik de rem erop gooi gaat die omhoog ;)
Hij doet dit als ik alleen ga maar ook als ik met een groep van stal ga.

en ook enkel als we een andere route gaan, we zijn vrijdag ook samen achterover gevallen toen hij
in zijn achteruit een veld in liep en dus zijn evenwicht verloor door zijn domme gedrag.

wie heeft tips als grondwerk?
Verder ga ik starten met een kuurtje bachbloesem om hem te helpen met zijn nerven.
Het is verder geen kwaad paard en onze verstandhouding is eigenlijk wel goed,
In de bak steeds beter te rijden en we hebben wekelijks les.
op vreemd terrein is (wedstrijden) is die gewoon mega braaf (op een beetje spanning na wat wel logisch is)

mijn vertrouwen in hem is uiteraard gezakt na al zijn uitspattingen buiten.

chrisje_83

Re: verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:32

Hoe reageert hij als je naast hem loopt en je wijkt van de andere route af? Hoe is hij wanneer je in een vreemde bak rijdt?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:39

zoals er al staat op vreemd terrein dus ook een vreemde bak is er niks aan de hand.
en ook als ik er naast loop is die zo en vooral haantje de voorste en duwt me dan zowat om waarop ik hem een klein rondje om me heen laat lopen
of ik corigeer hem tot die weer achter mijn schouder loopt maar hij blijft dan drammen.

Ook is die dan aan de dunne schijt als we buiten zijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:48

verder niemand die hier tips voor heeft ??
dat kan ik echt niet geloven

dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:39

De bachremedie helpt vaak wel. Mijn paard had ook veel angst en kreeg 3x daags 3 druppels aspen op een boterham "hielp zeker"

Succes

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:42

Ik zou zeggen ga op de grond met hem aan de slag, zorg dat hij jou als leider ziet en vertrouwen in je heeft. Dit zou ik niet alleen doen. Ik zou iemand erbij zoeken die er verstand van heeft en ervaring om mensen te leren op deze manier met hun paarden om te gaan. Vanuit die basis zou ik langzaamaan afwijkende routes gaan rijden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:16

guccio schreef:
Ik zou zeggen ga op de grond met hem aan de slag, zorg dat hij jou als leider ziet en vertrouwen in je heeft. Dit zou ik niet alleen doen. Ik zou iemand erbij zoeken die er verstand van heeft en ervaring om mensen te leren op deze manier met hun paarden om te gaan. Vanuit die basis zou ik langzaamaan afwijkende routes gaan rijden.

oke ik zal eens gaan kijken of ik iemand vind die me hiermee kan helpen
het vertrouwen op de grond is eigenlijk wel goed en ik denk ook niet dat het aan het stukje vertrouwen ligt
ik heb er toch gisteren even op gegooled en dit is een gedrags probleem.

Nou morgen begin ik in ieder geval die kuur.
En hopelijk gaat hij zijn innerlijke balans weer terug vinden.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:53

Wat is nou precies verlatings angst? :o

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:11

iris_okke schreef:
Wat is nou precies verlatings angst? :o

tja :o

er gaat ineens tijdens het uitrijden een knop bij hem om en dan is het over en dan wil die zo snel mogelijk
terug naar huis en weg uit die sittuatie waar die in zit,
wat op dat moment voor erg gevaarlijke situatie's kan zorgen
zoals dus achterover vallen en ect omdat ze op dat moment ook totaal niet op de ruiter gefocusd zijn,

dit veilig op te lossen op dat moment als je buiten is erg moeilijk vandaar de vraag of er ook aan de hand
oefeningen zijn om hem nog alerter te maken op de ruiter.

Het is erg moeilijk om hem daar uit te krijgen,
hij was vandaag ook weer zo nerveus.. en dat is voor hem ook vervelend.
Want je krijgt er een bepaalde angst omdat je dan weet dat die onvoorspelbaar kan reageren.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:59

Onley, je spreekt jezelf iets tegen....

Citaat:
en ook als ik er naast loop is die zo en vooral haantje de voorste en duwt me dan zowat om waarop ik hem een klein rondje om me heen laat lopen
of ik corigeer hem tot die weer achter mijn schouder loopt maar hij blijft dan drammen.

Citaat:
het vertrouwen op de grond is eigenlijk wel goed en ik denk ook niet dat het aan het stukje vertrouwen ligt

In mijn ogen is het vertrouwen dus niet helemaal goed en heb jij een duidelijk probleem met hem wat betreft wie de leider is. Ik zou dus inderdaad zoals al eerder is aangegeven grondwerk erbij pakken om hem duidelijk te maken dat jij de leider bent, of je er nu op zit of naast staat. Als dit duidelijk is vanaf de grond zal het onder het zadel ook makkelijker zijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 19:12

chrisje_83 schreef:
Onley, je spreekt jezelf iets tegen....

Citaat:

Citaat:

In mijn ogen is het vertrouwen dus niet helemaal goed en heb jij een duidelijk probleem met hem wat betreft wie de leider is. Ik zou dus inderdaad zoals al eerder is aangegeven grondwerk erbij pakken om hem duidelijk te maken dat jij de leider bent, of je er nu op zit of naast staat. Als dit duidelijk is vanaf de grond zal het onder het zadel ook makkelijker zijn.

dan kom jij het me maar voordoen als hij zo is op dat moment.....

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:05

Waar slaat dat nou weer op?! Ik zeg alleen dat ik denk dat het wél aan je grondwerk/vertrouwen en dergelijke ligt. Begin bij het begin en maak je paard duidelijk dat JIJ de leider bent en niet andersom!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:19

en wat voor een oefeningen dan
en heb je mischien iets van een site waar ik daar over lezen kan ?