waar kan dit door komen? (hangen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

waar kan dit door komen? (hangen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:20

Ik rijd op een 5 jarige friese merrie die nu zo'n 1,5 jaar onder het zadel is. ze heeft altijd ontzettend fijn gelopen. Altijd heel licht in de hand en goed over de rug. Van mijn toenmalige instructrice moest ik haar de eerste 10/15 minuten altijd eerst voorwaarts neerwaarts rijden met het neusje over de grond (stap, draf, galop) en daarna oppakken en overgangen rijden, schakelen, rechte lijnen rijden en inbuigen.Sinds 5 maanden les ik bij iemand anders. Zijn manier van rijden is een rondje of 2 stappen (teugels meteen op maat) en dan draven en galopperen. Tijdens de stap draf en galop overdreven inbuigen (je hoeft nog net geen 'knak' te horen zegt hij altijd) Dus meteen teugels op maat en vragen maar......
de eerste weken liep mijn paard super, maar nu......
Mijn paard heeft haar mond open tijdens het rijden, is overdreven zwaar op de hand en als ik mijn teugels ook maar iets korter pak dan loopt ze zo gespannen als het maar kan. Ik ken haar niet meer terug. Totaal niet meer licht in de hand en sabbelen op het bit, maar zo zwaar hangen dat ik er spierpijn van krijg. Mijn paard is heel goed aan het been en is laatst nog nagekeken door de tandarts.
Heeft iemand tips voor deze situatie? En wat vinden jullie van de manier van rijden van mijn huidige instructeur? waar gaat jullie voorkeur naar uit en kent iemand dit probleem?

shirley4000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:27

dit kan niet zomaar komen natuurlijk, ik zou goed na laten kijken door ostheopaat. waarschijnlijk heeft ie pijn!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:29

zo te lezen voelde je paard zich duidelijk beter bij je vorige instructrice. Misschien een optie om weer bij haar te gaan lessen? Eerlijk gezegd vind ik de manier van je nieuwe instructeur niet echt denderend, krijg een beetje het idee dat je je paard in de krul moet trekken van hem maar daar kan ik verder weinig over zeggen van achter de computer.

Air

Re: waar kan dit door komen? (hangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:30

Tja....... dit is toch gewoon overduidelijk? Waarom les je in vredesnaam bij deze instructeur?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:32

De ondertoon in je tekst is al negatief bij je huidige instructeur waarom les je dan bij zo'n iemand?

tiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:18

Je geeft zelf het antwoord al. Je vorige manier van rijden beviel je paardje en jezelf goed en de nieuwe manier niet. Ga dus weer rijden zoals je dat voorheen deed.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:12

De methode van een instucteur moet je paard, maar ook jouw liggen.. Ik wil niet zeggen dat de methode van je huidige instructeur persé fout is. Maar als jij zelf nogal strak in de hand ben van begins af aan kan dat zeker tegen je werken. Het kan zijn dat je nieuwe instructie net iets meer tegelijk verwacht, waardoor jij in je rijden blokkeert en het té geforceerd wordt. Overleg met je instructeur en zeg wat je voelt met rijden en vraag hem of dat de bedoeling is. Dan kan hij/ zij daarop anticiperen en reageren met andere oefiningen.

Maar als je er echt geen goed gevoel bij heb en bij je vorige instructie wel, dan is de conclusie makkelijk te trekken ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:18

Terug naar je vorige instructeur en liefst deze week nog!

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:24

het is sowieso ook niet goed voor een paard om tijdens het instappen de teugels al heel strak te houden, zo kan ze niet lekker warm worden..
waarom ben je bij je eerste instructeur weggegaan? lijkt me beter voor jou en je paard om terug te gaan naar de eerste instructeur :)

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:32

Ik zou echt geen vertrouwen hebben in een instructeur die zegt dat je meteen de teugels op maat moet nemen, dat is echt slecht!