Volbloed verspringt steeds in galop; wie weet oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rani_

Volbloed verspringt steeds in galop; wie weet oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:06

Hallo bokkers,

Sinds ong. 1 jaar en een half rijd ik een volbloedje als vp. Ik rijd hem alleen, de eigenares rijdt hem niet meer.

Sinds enkele weken verspringt hij steeds achteraan als wel linkergalop doen, zo komt hij vooraan in linkergalop en achteraan in rechtergalop, dit is absoluut de bedoeling niet. De eigenares wist me te vertellen dat hij dit aan de longe altijd al heeft gedaan (wat ik ook al gemerkt had). Maar dat hij dit niet onder het zadel deed.

Ik ging ervan uit dat ik iets verkeerd deed en dus vroeg ik de eigenares (die op een dressuurstal werkt en er dus wel iets van kent) om hem eens te rijden, zij had net hetzelfde probleem, hij versprong steeds in linkergalop.

Dan maar osteopaat laten komen, deze zie dat alles perfecht in orde was... Nou ja, vroeger heeft hij wel geregeld de gewrichten links achteraan moeten inspuiten. Crystal (het volbloedje) heeft ook een zware verstuiking en geblokkeerde zenuw links achteraan gehad maar dit is nu allemaal al meer dan een maand volledig genezen.

Volgende stap: Aan mijn lesgeefster gevraagt wat zij ervan dacht, maar ook zij had geen idee van oorzaak noch van oplossing.

Nu ben ik een beetje ten einde raad en heb ik al mijn hoop op jullie gezet, ik hoop dat jullie me wel kunnen helpen.

Rani_

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:25

Het paard moet goed naar de beenhulpen luisteren. Zijgangen oefenen. Dan vanaf de volte met voldoende binnenstelling en begrenzing buitenhand aanspringen. Op de buitenbeenzitknobbel zitten tijdens het aanspringen wil ook helpen.

Rani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:32

Coby schreef:
Het paard moet goed naar de beenhulpen luisteren. Zijgangen oefenen. Dan vanaf de volte met voldoende binnenstelling en begrenzing buitenhand aanspringen. Op de buitenbeenzitknobbel zitten tijdens het aanspringen wil ook helpen.

eigenlijk ligt het probleem niet bij het aanspringen want hij springt wel correct aan hoor, om de een of andere reden verspringt hij na ongeveer 1 volte, je voelt dan dat hij echt niet meer kan, wat je ook doet, aanmoedigen, iets meer teugel geven, net meer vast nemen in de mond, benen eraan,.. Hij kan niet meer en verspringt dan toch.
zijn nu aan het oefenen op zijgangen en ligt hem wel, hij vindt het leuke oefeningen.

Toch bedankt voor de tips!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:37

Heel herkenbaar! Dit deed mijn paard ook. Bij haar kwam het door een gebrek aan kracht in de achterhand. Dus meer oefenen met bijv. tempowisselingen. Genoeg voorwaartse drang wil ook helpen, dus echt met gas galoperen.

Rani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:40

Coby schreef:
Heel herkenbaar! Dit deed mijn paard ook. Bij haar kwam het door een gebrek aan kracht in de achterhand. Dus meer oefenen met bijv. tempowisselingen. Genoeg voorwaartse drang wil ook helpen, dus echt met gas galoperen.

ok bedankt, zag vandaag aan de longe dat zijn achterhand wat weg gevallen was, als dat de oplossing zou kunnen zijn.. Ga er zeker op werken.
Bedankt voor de tips!

chrisje_83

Re: Volbloed verspringt steeds in galop; wie weet oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:34

Dit is vaak een gebrek aan kracht in de achterhand.
Ga oefeningen doen om het achterbeen sterker te maken, denk hierbij vooral aan overgangen en tempowisselingen, zijgangen als een volte openen en sluiten. Daarnaast is het belangrijk dat je niet te lang galoppeerd, je kan beter 20x een stukje kort maar goed galopperen dan 10x lang met elke keer het overspringen aan de achterkant.

Rani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:43

chrisje_83 schreef:
Dit is vaak een gebrek aan kracht in de achterhand.
Ga oefeningen doen om het achterbeen sterker te maken, denk hierbij vooral aan overgangen en tempowisselingen, zijgangen als een volte openen en sluiten. Daarnaast is het belangrijk dat je niet te lang galoppeerd, je kan beter 20x een stukje kort maar goed galopperen dan 10x lang met elke keer het overspringen aan de achterkant.

Bedankt voor de tips,
zowiso rijd ik enorm veel overgangen omdat hij dit na een jaar nog steeds enorm moeilijk blijft vinden..
Ik zet hem nu elke keer na een volte terug naar draf zodat hij de kans niet krijgt om te verspringen, dit werkt wel maar de bedoeling was om met hem deze zomer wedstrijden te gaan rijden maar ja daar kan je natuurlijk moeilijk na elke volte even gaan draven.. ;)
Bedankt voor tips en reactie!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:55

Probeer wel elke keer het stukje galop uit te breiden, niet elke keer na die volte stoppen. Kijk of je het uit kan bouwen. Dus elke keer (al is het maar 1 sprong) iets meer.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:03

Je zegt dat hij goed aanspringt en dan verspringt. Denk ook dat het aan de achterhand ligt dan, helemaal omdat het jezelf ook is opgevallen. Waar ik zelf aan moest denken was dat jij misschien (per ongeluk) iets gewicht verzet waardoor hij anders gaat lopen.

Maar zou ook veel tempowisselingen en (schijn)overgangen rijden om de achterhand te trainen :) En idd kort achter elkaar! Niet ene lange zijde verzamelen en andere lange zijde verruimen maar juist op één lange zijde stukje terug en stukje vooruit en stukje terug.

Rani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:31

Jeaulijn schreef:
Je zegt dat hij goed aanspringt en dan verspringt. Denk ook dat het aan de achterhand ligt dan, helemaal omdat het jezelf ook is opgevallen. Waar ik zelf aan moest denken was dat jij misschien (per ongeluk) iets gewicht verzet waardoor hij anders gaat lopen.

Maar zou ook veel tempowisselingen en (schijn)overgangen rijden om de achterhand te trainen :) En idd kort achter elkaar! Niet ene lange zijde verzamelen en andere lange zijde verruimen maar juist op één lange zijde stukje terug en stukje vooruit en stukje terug.

Bedankt!
ik dacht ook wel dat het aan mij lag hoor maar de eigenares heeft er ook op gezeten en zij had net hetzelfde probleem als mij.
Wel vind ik het dan raar dat hij rechts niet verspringt, enkel links..

Rani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:13

Weet er iemand hoe het komt dat hij dan enkel links verspringt en rechts wel goed galoppeert? Ik ben nog niet zo lang bezig met dressuur en misschien is dit een domme vraag maar ik wou het toch even weten :o

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:34

Dan heeft hij op de ene hand meer balans dan op de andere hand. Ook kan de ene hand iets makkelijker voor hem zijn dan de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:35

Achterbeen sterker maken :j Dus veel overgangen doen, tempowisselingen e.d. :) Heeft wel tijd nodig!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:09

Dit heeft mijn paard ook gehad en nu nog steeds soms.

Overkruisd gaan ze indd vaak omdat ze een zwakke achterhand hebben..
of er is iets aan de hand maar dat hebben jullie al na laten kijken, heel goed ;)

indd wat iedereen zegt veel overgangen rijden..

stappen, 4 passen draven.. stappen paar passen draven.. middendraf.. opvangen.. middendraf.. opvangen.. stappen.. halthouden.. draven... stappen

oke je begrijpt mn punt ;) :D

laat de galop even voor wat het is..
maak hem de komende week wat sterker door veel overgangen in de stap en draf te rijden..

dus hem een paar pasjes om.. van de binnenhoefslag naar de hoefslag..
open en sluit voltes..

rij ook meer op de binnenhoefslag, dit is goed voor de balans..

succes ;)