Paard wil niet meer in linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alpaca

Paard wil niet meer in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:53

Zomaar ineens wil ie dat niet meer. Nouja, na tig keer proberen gaat ie dan maar het gaat niet van harte. Op de volte niet, niet in de bocht op de hoefslag, tegenstelling geven op de andere hand, ik ben op t moment radeloos. Kent of heeft iemand een soortgelijk probleem?

Anoniem

Re: Paard wil niet meer in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:54

Extreme scheefheid? Of heeft 'ie bv een keertje vastgelegen in de stal oid?

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:57

Nee dat niet.
En het idiote is dat ie als ie eenmaal in de galop zit dat ie dan ook nog gaat bokken op de volte. Nu is het bokken minder geworden maar helemaal over nog niet. Vind m op de rechterhand wel wat stijfjes. Wil niet echt stelling geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:00

Even laten checken door de osteopaat?
Niet aan willen galopperen, bokken en geen stelling (buiging wel?) willen geven klinken wel alsof je paard je wat wil vertellen.
Word je rijtechnisch wel goed begeleid?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:06

Inderdaad even iemand ernaar laten kijken. De galop zal dan toch een probleem zijn aan die linkerkant, er is dus iets niet goed, anders zou een paard nooit zo protesteren.

Hoe lang is dit nu al? Want als het alleen vandaag is zou ik je eerst adviseren morgen opnieuw te proberen, misschien iets strenger zijn. Opsluiten tussen je handen en benen en eigenlijk dus de galop in dwingen. Verkeerd aanspringen betekend dat ze moeten changeren als ze andersom willen galopperen.

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:18

Dit is nu een kleine week aan de gang. Het ligt niet niet aan het zadel.
Denk er zelf ook al over na om iemand te laten kijken. Heb al een tijdje geen les meer maar ik ga er eerdaags weer mee starten.
Ik durf niet al te veel te ondernemen,straks gaat het fout...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:34

Ik ga met Sonja mee, dit klinkt als een fysiek probleem.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:35

Ik zou naar een fysiotherapeut gaan. Heb ik goeie ervaring mee. Dit lijkt duidelijk een fysiek probleem.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:36

En anders ook even je zadel laten checken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:40

Inderdaad even laten checken door een osteo, tis niet het niet willen maar het niet kunnen als ik dit zo lees.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:41

NatasjaS schreef:
Ik zou naar een fysiotherapeut gaan. Heb ik goeie ervaring mee. Dit lijkt duidelijk een fysiek probleem.

Hoi naam genootje,

haha, nee maar ik ga met NatasjaS mee, Mijn paard was ook stijf, (en jij geeft dit zelf ook al aan dat ie wat stijf is achter) en toen is ze door de fysiotherapeut een aantal keer behandeld, en toen liep ze weer super! (2 jaar geleden) nu loopt ze weer stijf op links, maar laang niet zo erg dus ben nu bezig haar zelf te gymnastiseren (of hoe schrijf jedat?) aan de longeerlijn, gaat heeel erg goed, je ziet heel veel verschil tussen 5 dagen geleden en nu, mijn paard had namelijk ook pijn en wou ook niet op Links longeren, ik denk dus ook dat jou paard pijn heeft en daarom niet in galop wil

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:42

En aan de longeerlijn wel of niet? Klinkt overigens verder wel als een fysiek probleem. DA eens om advies vragen? Hoeft niet perse voort te kom uit iets rijtechnisch, maar je paard heeft wel iets (hij doet het niet om jou te pesten).

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:46

die van mij heeft het met de rechtergallop..
maar meer omdat hij mijn hulp op die kant niet voor lief neemt :P
de ene keer lukt het in de volte..
andere keer in de hoek aanspringen met buitenstelling..
dan weer met goede stelling helemala netjes.. wel in de hoek maar dan een zweeptikje op zn binnenschouder..
en een andere keer maak ik een gebroken lijn en dan een mega scherpe bocht terug maken de hoefslag/hoek op/in en dan aanspringen..
hij doet het de ene keer op het ene en de andere keer op het andere..
zijn fases bij hem..

succes!! (ps. doetie t wel aan de longe? de mijne namelijk wel,., daarom weet je dat het ook aan jezelf kan liggen ;))

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:47

ik moet er uiteraard wel bij zeggen..
dat als hij nu een goede dag heeft dat hij wel op normale hulpen luisterd.. dus we zijn heel erg voruit gegaan.. maar soms valt hij terug in het oude patroon.. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:49

amber2202 schreef:
die van mij heeft het met de rechtergallop..
maar meer omdat hij mijn hulp op die kant niet voor lief neemt :P
de ene keer lukt het in de volte..
andere keer in de hoek aanspringen met buitenstelling..
dan weer met goede stelling helemala netjes.. wel in de hoek maar dan een zweeptikje op zn binnenschouder..
en een andere keer maak ik een gebroken lijn en dan een mega scherpe bocht terug maken de hoefslag/hoek op/in en dan aanspringen..
hij doet het de ene keer op het ene en de andere keer op het andere..
zijn fases bij hem..

succes!! (ps. doetie t wel aan de longe? de mijne namelijk wel,., daarom weet je dat het ook aan jezelf kan liggen ;))

De simpele oplossing voor jou: rechtrichten. Heb je instructie? Dan zou die daar al aandacht aan moeten besteden maar aan bovenstaand stukje is dat niet te zien.

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:05

Laat eerst mn instructrice ernaar kijken en dan hoop ik dat zij het ziet. Anders idd toch de DA/fysio

shirley4000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:08

doet ze het ook aan de longe? heb hier verder nooit van gehoord!

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:42

Aan de longe gaat het wel goed. Weet iemand een goede fysio in Noord Holland ?

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:34

rechtrichten is echt een super manier om je paard weer recht te maken..
je moet even iemand hebben die je uitleg geef hoe het moet!!!!!

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:38

Goed nieuws, a.s zondag heb ik weer les. Vanaf dan hoop ik weer iedere week. Mn instructrice heeft er een goede kijk op de gang van zaken dus dan hoop ik dat het probleem snel de wereld uit is.

RenskeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:53

Ik heb ook een probleem met linksom galoperen, mijn fjord van bijna 6 jaar heeft altijd al moeite gehad met galoperen.
Vorige zomer ging het al wat beter en galopeerde ze gewoon.
Rechtsom gaat het nu super, maar linksom gaat ze steeds maar weer in de verkeerde galop.
Ga ik met mijn instructeur zaterdag naar kijken.

noorah89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:52

Ik had een eindje geleden een gelijkaardig probleem met mijn paardje. Ik wou altijd gaan aanspringen in galop maar hij zat altijd verkeerd. Ook al liep hij in binnenstellen en paste ik correcte hulpen toe. Nou, mijn paard liep met zijn hoofd naar binnen maar zette zijn schouder naar de verkeerde kant, hij was dus onvoldoende rechtgericht. Nu zijn we daar op gaan trainen en gaat het aanspringen super! :D

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:01

mijn paard deed dat ook toen ik ze had in het begin.
ze wou niet links aangalopperen en als ik dan toch de galop had bokte ze en kon ze haar galop niet aanhouden.

het was eigenlijk omdat ze bij haar vorige eigenaar volledig aan de ene kant werd gereden.

ik heb dan zelf een soort van trucje ontwikkeld. tis waarschijnlijk niet de beste oplossing maar voor mijn paard hielp het wel. ik kon later zelfs vanuit de stilstand die linkergalop aanvragen.

ik liet ze in de bocht met haar achterhand naar binnen draaien (schouder buitenwaarts) en gaf dan galophulpen, voornamelijk met de zit en mijn binnenteugel openen zodat ze echt niet anders kon dan links aanspringen.

dat hielp heel goed bij haar, later kon ik gewoon mijn gewichtshulpen geven met mijn binnenhand te openen. en na veel training is zelfs gewoon je gewicht verplaatsen naar je galophouding (zitten op de binnenzitbeenknobbel, binnenbeen aan de singel en buitbeen iets achter de singel zonder eigenlijk been te geven) en ze sprong zo aan in galop.

gewoon heel veel oefenen, op een duur snappen ze het wel hoor. en voor dat bokken, gewooon goed vooruit rijden. ik heb het liever te vlug dan dat ze gaan bokken. dat verzamelen komt later dan wel

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:47

Paarden hebben een 'betere kant' , dus waar ze makkelijker op rijden, misschien is dat bij dit paard dus de rechterkant en wil hij gewoon niet naar links.
Gewoon blijven oefenen en het het paard niet makkelijk maken!

X