galop bij vijfjarige haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

galop bij vijfjarige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:30

Hallo allemaal,
ik heb sinds een tijdje een 5 jarige haflinger,
die we nu aan 't door rijden zijn en die we bitloos rijden,
i.v.m dat ze nog aan 't wisselen is, en dat we gewoon liever bitloos rijden.
We zijn nu vooral bezig met de conditie opbouwen, en 't door rijden.

Nu hebben we alleen een probleempje met de galop in de bak.
Buiten galopeerd ze ontzettend goed, en soms ook te hard
( ze is er een keer een stukje vandoor gegaan, maar we konden haar gelukkig snel weer stoppen ).
Maar in de bak, gaat ze ontzettend hard draven, en galopeerd ze hooguit 2 stappen.

Nu is 't echt een geweldige pony, en gaat 't verder ook prima met rijden,
alleen ze is liever lui dan moe, en kijkt nergens van op,
en dat heeft z'n voor en na delen, want buiten is ze super,
maar binnen galopeerd ze gewoon nog niet, ook met longeren, ze galopeerd gewoon niet.

Bij de keuring duurde het 15 min. voordat de DA haar in galop had,
en dat was in een kleine longeerbak, en wij hebben alleen een grote bak
tot onze beschikking op dit moment ( longeer bak komt wel binnenkort ).

't is ook niet dat ik er haast bij heb, want we doen 't gewoon heel
rustig aan, want ze is nog niet zo lang onder 't zadel,
maar ik vind, dat het toch wel fijn zou zijn,
als die galop binnenkort wel zou komen.

Heeft er iemand nog tips?
van stap naar draf gaat super, dat is alleen eventjes mn benen aan spannen en weg is ze,
maar galop, ik denk dat ze daar zelf veel moeite mee heeft in de bak,
omdat de bak een stuk zwaarder is dan in 't bos.

houd het vriendelijk,

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:03

Het heeft, denk ik, voornamelijk te maken met de balans. Zodra de balans van je paard (dwz dat hij netjes over 4 benen loopt onder het ruitergewicht) beter is, zal de galop ook steeds makkelijker gaan. In de bak maak je natuurlijk steeds wendingen en die wendingen zijn het moeilijkst voor het paard om zijn balans in te houden. Buiten in het bos ga je lekker rechttoe rechtaan en dat is een stuk makkelijker voor je paard. Lekker buiten blijven oefenen met galopperen en aan de balans werken in de bak.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:27

Ik ben het met Simmie eens.
Als het buiten (waar waarschijnlijk weinig bochten zijn) wel lukt, en in de bak waar ze haar gewicht in de bochten op haar binnenhand moet plaatsen niet, is het gewoon haar evenwicht. Ik denk dat ze gewoon nog wat sterker moet worden.
Maar ik vind dat je het goed aanpakt!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:31

Is idd wel vaker zo bij jonge paarden dat ze gewoon hun balans nog niet hebben.
Houd het voorlopig in de bak bij drafwerk en dan vooral gericht op het op eigen benen laten lopen en haar balans verbeteren.
Galoperen kan je dan buiten oefenen op lange rechte paden en eventueel op een groot veld eens wat oefenen met flauwe bochten (of in de weide bvb). Die galop komt vanzelf wel een keer, gewoon geduld hebben.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:31

Zelfde als bovenstaande. Ik zou de galop laten voor wat het is in de bak en aan de balans gaan werken, nageeflijkheid en ontspanning. Heel veel voltes rijden, vergroten en verkleinen. Ook zijgangen helpen de balans van je paard te verbeteren.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 12:37

Dankjullie wel voor de reactie's!

ik dacht zelf ook dat 't aan 't evenwicht licht,
want dat is nu pas 2 weekjes een beetje goed in draf.
In 't bos moet je idd alleen rechtuit, en 't is veel minder zwaar.
Opzich loopt ze in draf al aardig op haar eigen beentjes,
en ze begint al goed te sjouwen in draf en stap.

Denken jullie dat balkjes stappen ook een goed idee is?
En idd, ik ga maar eens vragen of we ook in de wei mogen rijden,
want buiten wilt ze nog wel een eventjes aan de kletter gaan met je.

Biieniie ; we zijn eigenlijk nog niet bezig met haar rond te krijgen,
we rijden bitloos en ze komt nog niet goed naar beneden, maar dat komt nog wel.

Zijgangen kent ze ook nog niet goed, maar soms doet ze 't wel een paar stapjes.
Ik ga denk ik bij onze volgende les, vanaf de grond aan de zijgangen werken,
dat heb ik gister ook al een beetje gedaan en dat ging wel aardig.

Mn instuctrice zegt, dat we 't beste elke dag kunnen rijden,
en dan een half uurtje tot uurtje, om haar conditie op te bouwen,
maar ik vind elke dag rijden een beetje te veel voor een vijf jarige die pas 2,5 maanden onder 't zadel is.

Ik was trouwens vergeten te melden, dat ze vorg jaar een veulentje heeft gehad,
en dat daarom haar conditie nog niet super is, en toen we haar 2 maanden
geleden kochten, was zo ook best dun maar dat word ook al beter.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:53

Balkjes zijn zeker een goed idee.

Hoe oefen je de zijgangen onder het zadel?
Wij begonnen voor wijken bvb op een volte, volte verkleinen en dan terug wijkend laten vergroten. Daarna op de binnenhoefslag en wijkend terug naar de hoefslag laten gaan, daarna kwartlijn, daarna middellijn. Paarden willen altijd terug naar de buitenkant dus daar kan je handig gebruik van maken. In het begin zijn 2 pasjes genoeg en zo telkens meer vragen.
Sb zelfde principe, eerst zorgen dat ze goed op een kleine volte kunnen lopen en als dat gaat vanuit die volte 1 of 2 passen sb vragen wanneer je op de hoefslag komt voor ze terug recht op de hoefslag te zetten.

Is ze buiten echt weg weg of begint ze gewoon te jagen?
De paarden die het wat moeilijk hadden in de galop begonnen de eerste keren in het bos vaak ook te jagen. Ik liet ze maar, na 100-200m werden ze dat geren vanzelf beu en wilden ze alweer stoppen. ik vroeg dan nog een paar gecontroleerde galoppassen en liet ze dan terugkomen. Dat jagen ging ook vanzelf weg.

Alle dagen tot een uur rijden vind ik ook veel voor een paard dat net onder zadel is. Een uur buiten en veel simpele rechte lijnen ala, maar echt bakwerk vind ik dan ook wat teveel.

Biieniie

Re: galop bij vijfjarige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:25

Wat ook helpt is op de binnenhoefslag rijden. Hierdoor zoeken ze geen steun aan de wand en worden ze dus ook stabieler. Paard hoeft niet persé rond te zijn maar hierdoor gaat ze wel beter dragen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:22

Biieniie schreef:
Wat ook helpt is op de binnenhoefslag rijden. Hierdoor zoeken ze geen steun aan de wand en worden ze dus ook stabieler. Paard hoeft niet persé rond te zijn maar hierdoor gaat ze wel beter dragen.

ja dat doen we nu ook veel, we rijden veel slangenvoltes enzo.
Maar steun aan de wand kan niet bij ons, we hebben schikdraad er omheen op de stalling.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:35

Ik heb valsgespeeld met mijn Haflinger, ik heb haar stemcommando's aangeleerd. Het draf-commando ging onbewust tijdens het zadelmak maken, en toen ik dat tijdens het "erop zitten" fijn vond heb ik hetzelfde gedaan met galop. Eerst moest ik het echt roepen en daarbij goed aandrijven voor ze het deed, na een tijdje kon ik het fluisteren als ik mijn benen maar goed gebruikte, en nu hoef ik alleen nog maar mijn benen te gebruiken.

Het is niet helemaal zoals het hoort, en het is misschien geen goede tip, maar het heeft mij echt heel erg goed geholpen, vandaar dat ik het wou delen in de hoop dat je er misschien iets aan hebt!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:47

HorsesWoman schreef:
ja dat doen we nu ook veel, we rijden veel slangenvoltes enzo.
Maar steun aan de wand kan niet bij ons, we hebben schikdraad er omheen op de stalling.

Het gaat om de geestelijke steun, niet de fysieke steun. ;)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:13

Dit is denk ik een balansprobleem. Mijn haf heeft dit ook en nog steeds een beetje in galop.
Bij mij heeft het geholpen om een osteopaat erbij te halen.

Mij haf heeft veel moeite met buiging in de galop en het aanspringen.
Ik moet zeggen dat dit ook wel geholpen heeft. Veel voltes rijden en bij het terugnemen in draf gelijk halt zetten en daarna doorrijden.
Longeren helpt ook heel goed.

Succes!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:17

Wat karlijn ook zegt. Je kan aan de longe gaan oefenen met stemhulpen. Als ze de stemhulpen aan de longe goed kent, kan je ze ook gebruiken onder het zadel.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:40

Ik heb die van mij net zo ingereden als Karlijn_xx.

Echt ideaal. Zelfs al er iemand anders opzit hoef ik het woord maar te zeggen en ze springt aan.

Ik galopeer veel buiten en dan rechte stukken en bergop. Nu wordt het in de bak ook beter. We gaan in ieder geval niet meer plat door de bocht.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 22:28

Karlijn_xx schreef:
Ik heb valsgespeeld met mijn Haflinger, ik heb haar stemcommando's aangeleerd. Het draf-commando ging onbewust tijdens het zadelmak maken, en toen ik dat tijdens het "erop zitten" fijn vond heb ik hetzelfde gedaan met galop. Eerst moest ik het echt roepen en daarbij goed aandrijven voor ze het deed, na een tijdje kon ik het fluisteren als ik mijn benen maar goed gebruikte, en nu hoef ik alleen nog maar mijn benen te gebruiken.

Het is niet helemaal zoals het hoort, en het is misschien geen goede tip, maar het heeft mij echt heel erg goed geholpen, vandaar dat ik het wou delen in de hoop dat je er misschien iets aan hebt!

Mischien is dat wel een goed idee, maar 't vervelende is, dat ze los in de bak/ bij 't longeren ook niet galopeerd.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:36

Misschien dan even opjagen met zijn tweeen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:21

hotchocolat schreef:
Misschien dan even opjagen met zijn tweeen.

Ja er hebben al 5 mensen tegelijk achter aan gerend,
maar mevrouwtje trekt zich nergens er van aan,
dat is ons voor en na deel, want buiten is 't super,
maar in de bak los kan je haar niet aan 't lopen krijgen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:41

Wat bij mij hielp was een keertje goed boos worden met je stem, en wanneer ze dan twee passen galop doet heel enthousiast belonen.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:23

hotchocolat schreef:
Ik heb die van mij net zo ingereden als Karlijn_xx.

Echt ideaal. Zelfs al er iemand anders opzit hoef ik het woord maar te zeggen en ze springt aan.

Ik galopeer veel buiten en dan rechte stukken en bergop. Nu wordt het in de bak ook beter. We gaan in ieder geval niet meer plat door de bocht.

Precies :) Mijn mevrouwtje wilt nog wel eens streken hebben met anderen op haar rug, maar ik hoef nu maar te roepen dat ze moet galopperen en ze doet het!

Jammer dat het voor jou geen optie is, ik had niet door dat het ook los en tijdens het longeren zo was. Ik denk dat boos worden met je stem ook niet zo veel uit gaat halen, je kan wel een keer goed schreeuwen maar veel paarden zijn daar niet van onder de indruk. Ik zou als ik jou was mijn zweep rechtop in mijn hand nemen, aandraven en als ze het niet doet écht een keer een goede tik geven. Klinkt heel cru, maar als dat de doorslag kan zijn tussen wel of niet aangalopperen is het, het proberen waard, toch? :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:56

Ik snap niet waarom er zoveel haast bij moet zijn om te kunnen galopperen.
Het is simpelweg een balansprobleem en dan gaat roepen, slaan en opjagen echt niet helpen.
Ja misschien gaat ze dan wel een keer in galop maar zal ze ook leren jagen in galop en bij het aanspringen en dan heb je weer iets om af te leren dat je haar dan eigenlijk zelf aangeleerd hebt.

Heb nu gewoon geduld en laat haar sterker worden. Die galop komt echt wel.
Ik heb jonge paarden (pony's) gereden waar we een halfjaar mee gewacht hebben voor we galoppeerden, pas dan waren ze klaar voor een rustige dragende galop.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:02

Een paard van 5 zou moeten kunnen galopperen, Thioro. Er zijn mensen die te snel gaan met galopperen, dat ben ik echt totaal met je eens, maar 5 is een leeftijd waarop dat soort knopjes toch wel redelijk bevestigd moeten zitten. Natuurlijk verschilt het per paard, maar mijn Haf kende het met drie keer oefenen. De TS zoekt bovendien naar iemand die haar kan helpen met het paard laten galopperen, niet naar iemand die haar verteld dat wat ze doet toch niet goed is.

Bovendien, het kan net zo goed laksigheid van het paard zijn, een goede dragende galop moet al geproduceerd kunnen worden door een paard op vijfjarige leeftijd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:14

Als dat paard nog maar net 2 maand onder zadel is (toch?) vind ik het galopperen onder de man nog niet zo dringend.
Dat ze het los niet doet (doet ze het op de weide ooit wel?) wijst er ook op dat ze het ofwel gewoon niet goed kan ofwel echt niet graag doet (en dan misschien wel omdat ze het niet kan).

Heb zo iemand gekend wiens 3-jarige ook niet wou galopperen en als hij het wel deed was het bokken en na een paar passen er weer uit vallen. Ook stug blijven proberen op alle mogelijke manieren tot aan het licht kwam dat hij wobbler had en toen werd alles duidelijk.
Nu denk ik absoluut niet dat de haflinger van ts wobbler heeft en het kan idd een paard zijn dat liever lui dan moe is maar ik vind gewoon dat je niet moet overhaasten.

En voor zover ik weet heb ik, en de rest, wel degelijk tips gegeven die kunnen helpen bij het galopprobleem en niet zomaar gezegd dat ze verkeerd bezig is (wat ze imo ook niet is).

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:34

Thioro schreef:
Als dat paard nog maar net 2 maand onder zadel is (toch?) vind ik het galopperen onder de man nog niet zo dringend.
Dat ze het los niet doet (doet ze het op de weide ooit wel?) wijst er ook op dat ze het ofwel gewoon niet goed kan ofwel echt niet graag doet (en dan misschien wel omdat ze het niet kan).

Heb zo iemand gekend wiens 3-jarige ook niet wou galopperen en als hij het wel deed was het bokken en na een paar passen er weer uit vallen. Ook stug blijven proberen op alle mogelijke manieren tot aan het licht kwam dat hij wobbler had en toen werd alles duidelijk.
Nu denk ik absoluut niet dat de haflinger van ts wobbler heeft en het kan idd een paard zijn dat liever lui dan moe is maar ik vind gewoon dat je niet moet overhaasten.

En voor zover ik weet heb ik, en de rest, wel degelijk tips gegeven die kunnen helpen bij het galopprobleem en niet zomaar gezegd dat ze verkeerd bezig is (wat ze imo ook niet is).

Nee is vind 't ook niet heel belangerijk nu nog, maar ik dacht,
al ik haar nu er op voor wil berijden, op die galop,
dan kan ik 't beste tip's vragen.
Maar 't laatste wat ik met haar heb is haast.
Ze kan 't wel normaal, want in 't bos doet ze 't wel,
alleen soms iets te hard, maar dat is idd denk ik omdat 't galoperen nieuw is onder 't zadel
voor haar.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:37

gewoon in de grote bak losgooien en dan lekker laten galoperen en dat steeds oefenen en dan pas onder zadel gaan oefenen

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:17

Mariekyy schreef:
gewoon in de grote bak losgooien en dan lekker laten galoperen en dat steeds oefenen en dan pas onder zadel gaan oefenen

Misschien is het handig als je even het hele topic doorleest, daarin is namelijk meerdere malen vermeld dat het paard ook los niet wilt aangalopperen ;)